Je hebt een klacht over de onderstaande posting:
Nog wat natuurkunde :-) Door Anoniem: In feite stel je dat een brede band met dezelfde druk als een smallere band een lagere rolweerstand heeft en dus minder energie nodig heeft om in beweging te blijven, wat dus zou moeten resulteren in een lager brandstofverbruik. In de praktijk is het tegenovergestelde waar, je moet die rolwrijvingscoëfficiënt namelijk zien als een getal (kracht) per oppervlakte. Hoewel deze rolwrijvingscoëfficiënt inderdaad (iets) lager wordt per cm2 wanneer de oppervlakte toeneemt bij gelijkblijvende druk, weegt dit niet op tegen de totale rolweerstand die een brede band oplevert t.o.v. een smalle. Dit komt vooral omdat de massa (de kracht die de 2 oppervlakken tegen elkaar duwt) lineair afneemt per cm2 wanneer de oppervlakte groter wordt, waar de totale rolweerstand van meerdere (kwadratische) factoren (zoals snelheid) afhankelijk is. Dat gezegd hebbende staat wikipedia (Engels & Nederlands) wat dit betreft open voor verbetering...! In de natuurkunde is het meestal de logica ...
Beschrijf je klacht (Optioneel):