Abuse Melding

Je hebt een klacht over de onderstaande posting:

28-01-2017, 15:28 door Anoniem

Uit het onderzoek van Reporter Radio blijkt dat bij twee derde van de datalekken het Burger Service Nummer (BSN) is gelekt en in 90% naam en adres gegevens. Opmerkelijk is dat bij 82% van de datalekken, betrokken burgers niet ingelicht zijn. Een datalek is de situatie waarin persoonsgegevens onvoldoende beschermd zijn. Voorbeelden zijn zoek raken van beveiligde datadragers, foutieve configuratie van rechten bij een personeelsfunctie en technische lekken die uit onderzoek blijven. Is een organisatie in al die gevallen verplicht om burgers in te lichten? Nee. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens is dat inlichten van burgers alleen nodig als er een aannemelijke kans is dat burgers er last van het lek krijgen. Tot nu toe laat de Autoriteit Persoonsgegevens behoorlijk in het midden wat aannemelijke kans is en of de Autoritiet Persoonsgegevens in die beslissing betrokken moet worden. Wettelijk moet wel iedere situatie die binnen de omschrijving van een datalek bij de AP gemeld worden, maar niet de onderbouwing ...

Beschrijf je klacht (Optioneel):

captcha