Abuse Melding

Je hebt een klacht over de onderstaande posting:

15-12-2020, 18:17 door Erik van Straten

Een tweede factor -zoals SMS- wordt meestal ingezet omdat de eerste factor, het wachtwoord, bekend kan zijn bij een aanvaller (bijv. omdat iemand overal hetzelfde wachtwoord gebruikt en een website met dat wachtwoorde gehacked is) of geraden kan worden (bijv. omdat het wachtwoord sterkt lijkt op de gebruikersnaam of de gebruiker er hints over geeft op sociale media). De vraag die je je moet stellen is hoeveel moeilijker die tweede factor het een gerichte aanvaller maakt om identiteitsfraude te plegen. Als het, zoals mogelijk in dit geval, gaat om iemand die het vertrouwen geniet van het slachtoffer, voegt SMS nauwelijks iets toe; de kans is groot dat de aanvaller toegang heeft tot het mobieltje van het slachtoffer en/of het DigiD account van dat slachtoffer (en dus het telefoonnummer zoals geregistreerd bij DigiD kan wijzigen). Als m.b.t. zo'n tweede factor bij de verantwoordelijken de overtuiging bestaat dat dit de authenticatie sterker maakt, terwijl misbruik mogelijk blijft (met name als het om ...

Beschrijf je klacht (Optioneel):

captcha