Abuse Melding

Je hebt een klacht over de onderstaande posting:

30-05-2023, 12:22 door Anoniem

Door buttonius: Door Anoniem: Word het niet tijd om op ISP niveau standaard alles te firewallen totdat je inlogt en aangeeft welke poorten open moeten? Dan hebben we meteen het hele IoT botnet probleem opgelost. Een ISP zou dit aan nieuwe klanten kunnen vragen en aan bestaande klanten via een instellingen panel kunnen aanbieden. Maar ik vrees dat dit een hoop service calls gaat geven omdat, e.g. de smart TV ineens niet meer verbinding kan maken met zijn fabrikant en dan onduidelijke foutmeldingen gaat geven. Natuurlijk niet! Als je als ISP gewoon alle inkomende connecties naar poort 22,80 en 443 default gaat blokkeren dan heeft dat geen enkele invloed op smart TV's! Hooguit op een NAS ofzo, maar misschien is dat ook wel beter. Default dicht en open te zetten via een portal (met duidelijke waarschuwing) is een goed plan. XS4ALL had ook zo'n soort voorziening.

Beschrijf je klacht (Optioneel):

captcha