De populaire technologiesite Ars Technica heeft als proef een deel van de content voor gebruikers van AdBlockers geblokkeerd. Afgelopen vrijdag werd een deel van de content van de website voor gebruikers van tools zoals AdBlocker Plus verborgen gehouden. "Er is een vaak gehoorde misvatting dat als een gebruiker nooit op advertenties klikt, hij een website ook financieel niet benadeelt als hij ze blokkeert. Dat is niet waar. De meeste sites met onze omvang worden op een per view basis betaald", zegt hoofdredacteur Ken Fisher.
De website wilde zien of het technisch mogelijk was om gebruikers van AdBlocker een koekje van eigen deeg te geven door een deel van de content te laten verdwijnen. "Technisch was het een succes en het werkte", aldus Fisher. Alleen AdBlockers kregen de content niet te zien. Toch gaat Ars Technica de maatregel niet doorvoeren. "Sociaal gezien gaf het experiment een gemengd resultaat." Sommige gebruikers voegden de site aan hun whitelist toe, terwijl anderen flinke kritiek op het experiment uitten. Met name het feit dat er geen waarschuwing van tevoren werd gegeven schoot veel mensen in het verkeerde keelgat.
Resultaat
Toch is Fisher blij met het resultaat, omdat veel gebruikers met AdBlocker de site nu hebben toegevoegd. "Ons experiment is voorbij en we zijn blij het gedaan te hebben, omdat het ons geleerd heeft dat we ons standpunt zo nu en dan naar buiten moeten communiceren."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.