Een hacker heeft via een gehackt iCloud-account racistische tweets verspreid en de iPad, iPhone en Macbook Air van zijn slachtoffer gewist. Vrijdag verschenen op het Gizmodo Twitter-account met zo'n 420.000 volgers racistisch tweets. In eerste instantie werd gedacht dat voormalig werknemer van de website Mat Honan verantwoordelijk was.
Niet veel later werd duidelijk dat de aanvallers toegang hadden gekregen tot het Twitter-account van Honan en daar vandaan de gewraakte tweets hadden verstuurd. In het verleden waren de twee accounts aan elkaar gekoppeld, iets wat na het vertrek van Honan nooit ongedaan was gemaakt.
De nachtmerrie voor Honan was nog niet voorbij. De aanvaller had namelijk toegang tot zijn iCloud-account gekregen en gebruikt om op afstand al zijn Apple-apparaten te wissen, zoals zijn iPhone, iPad en MacBook Air. Honan gebruikte een alfanumeriek wachtwoord van zeven karakters, dat hij naar eigen zeggen nergens anders gebruikte en al jaren heeft.
Apple
Honan ontdekte de aanval nadat zijn iPhone opeens uitviel. Hij startte de smartphone en wilde vervolgens op iCloud inloggen, maar zijn wachtwoord werd niet geaccepteerd. Op zijn laptop verscheen opeens de melding dat zijn Gmail-accountgegevens niet klopten, waarna het scherm grijs werd en om vier cijfers vroeg. "Toen wist ik dat er iets goed mis was." Honan pakte zijn iPad, maar ook die was gereset,
Op de laptop van zijn vrouw zag Honan dat iemand de racistische Tweets had verstuurd. Zijn Gmail-wachtwoord kon hij niet resetten, omdat de back-up naar iCloud ging, waarvan het wachtwoord ook was gewijzigd.
Het contact met Apple Tech Support verliep in eerste instantie moeizaam. Na anderhalf uur aan de lijn ontdekte Honan dat de supportmedewerker zijn achternaam verkeerd had gespeld waardoor Apple zijn gegevens niet kon verifiëren. Ook met de juiste gegevens konden ze niet veel doen. Uiteindelijk moest hij bij een 'Genius' langsgaan, zo laat Honan via zijn blog weten.
Social engineering
Via zijn contacten bij Gizmodo en Gawker werd uiteindelijk het Twitter-account geschorst om de schade te beperken. In de tussentijd werd hij ook door de hacker benaderd, die vertelde dat het wachtwoord niet via brute force was gekraakt. Volgens zowel Apple als de hacker was hij via Apple Tech Support binnengekomen.
De aanvaller gebruikte social engineering om de beveiligingsvragen te omzeilen, waarna hij toegang tot het account kreeg. Honan kreeg in eerste instantie van Apple te horen dat het wissen niet ongedaan te maken is. Apple heeft inmiddels wel de laptop in bezit om te kijken of ze de gewiste gegevens toch kunnen herstellen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.