image

Overheid lanceert mobiel alarmmiddel NL-Alert

vrijdag 2 november 2012, 17:06 door Redactie, 20 reacties

Volgende week donderdag lanceert de overheid een nieuw aanvullend alarmmiddel waarmee het burgers met een mobiele telefoon kan waarschuwen. De dienst heet NL-Alert en laat de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht informeren. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat mensen op dat moment het beste kunnen doen. Hierdoor zou men meer mensen kunnen bereiken en informeren.

Nederland zou het eerste land ter wereld zijn waar dit alarmmiddel landelijk beschikbaar is. NL-Alert wordt vooral ingezet als aanvullend alarmmiddel bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand waarbij giftige rook vrijkomt, explosiegevaar of een overstroming.

Cell broadcasting
Momenteel kan 60% van alle mobiele telefoons na het instellen een NL-Alert ontvangen. De komende jaren loopt dit percentage volgens de overheid snel op. Er komen steeds meer telefoons op de markt die geschikt zijn om NL-Alert te ontvangen.

De alarmdienst werkt op basis van cell broadcasting en niet met sms-berichten. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden naar mobiele telefoons via gsm-zendmasten. Daardoor werkt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is.

"NL-Alert is een gratis dienst en anoniem. Uw telefoonnummer is niet bekend bij de overheid en wordt nergens opgeslagen.", aldus de uitleg. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie zorgt voor ondersteuning bij techniek, opleidingen en communicatie.

Reacties (20)
02-11-2012, 17:45 door Spiff has left the building
Door Redactie:
Momenteel kan 60% van alle mobiele telefoons na het instellen een NL-Alert ontvangen. De komende jaren loopt dit percentage volgens de overheid snel op. Er komen steeds meer telefoons op de markt die geschikt zijn om NL-Alert te ontvangen.
Zou ik dat willen, dan heb ik daar vast een nieuwe telefoon voor nodig, zo dacht ik.
Maar ik zie dat het zelfs voor mijn oude Nokia 1101 nog in te stellen is. Het werkt via wat Nokia "Infodienst" noemt, en waarvoor ik eerder nooit een nuttige toepassing kende.
http://instelhulp.nlalert.nl/
Voor wie dit wil, is het toch netjes dat het zelfs voor werkelijk wat oudere telefoons blijkt te zijn in te stellen.
02-11-2012, 21:41 door johanw
Het werkt op alle telefoons behalve iPhones, Apple was weer eens eigenwijs. Wel staat cell broadcast op de meeste toestellen standaard uit.
02-11-2012, 22:27 door sloepie
Lekker handig. De meeste mensen weten niet hoe snel ze dat cell broadcast weer uit moeten zetten.
Dus wie de overheid hier dan nog mee denkt te kunnen bereiken?
02-11-2012, 23:54 door Anoniem
Door sloepie: Lekker handig. De meeste mensen weten niet hoe snel ze dat cell broadcast weer uit moeten zetten.
Dus wie de overheid hier dan nog mee denkt te kunnen bereiken?

Kun jij dit nader toelichten? Hoezo zetten mensen weer zsm weer cell broadcast uit?
03-11-2012, 10:09 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-11-2012, 10:36 door Anoniem
Door sloepie: Lekker handig. De meeste mensen weten niet hoe snel ze dat cell broadcast weer uit moeten zetten.
Dus wie de overheid hier dan nog mee denkt te kunnen bereiken?

Dat ligt er maar helemaal aan hoe ze hier mee om zullen gaan.
Als er alleen echte waarschuwingen voor echte noodsituaties verspreid worden dan kan het best wel goed werken.
Als men de stelling "we nemen geen enkel risico" zal gaan aanhangen (populair bij lagere overheden die zich wel
willen indekken maar niet opdraaien voor de consequenties van hun handelen) dan zal het inderdaad wel snel
afgelopen zijn met de effectiviteit van dit middel.

Overigens staat deze instelling niet standaard aan want het kost extra batterijverbruik en je moet configureren
welke groep meldingen je wilt ontvangen.
Men zal dus zelf in actie moeten komen, een paar levels van menu doorlopen en een code (919) intoetsen.
03-11-2012, 12:30 door spatieman
leuk.
wat valt er vaak als eerste uit.
juist, het GSM netwerkt.
03-11-2012, 13:25 door Spiff has left the building
Door spatieman:
wat valt er vaak als eerste uit.
juist, het GSM netwerkt.
Ja, met name ook bij overbelasting.
In de berichtgeving over NL-Alert door de Security.nl redactie wordt echter gemeld dat NL-Alert ook zou functioneren wanneer het netwerk overbelast is. In de bron-informatie waarnaar gelinkt wordt vind ik dat echter niet terug.
Wel in de uitleg op Wikipedia: "Ook hebben de berichten geen last van een druk netwerk aangezien de informatie via een apart logisch kanaal wordt gestuurd."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cell_broadcast
Een bronvermelding ontbreekt daar echter eveneens.

Redactie,
Op welke bron of bronnen baseren jullie je precies bij die vermelding dat NL-Alert ook werkt als het netwerk overbelast is?
03-11-2012, 15:54 door Anoniem
Door Spiff: Redactie,
Op welke bron of bronnen baseren jullie je precies bij die vermelding dat NL-Alert ook werkt als het netwerk overbelast is?

Ze noemen dit een broadcast omdat het als groepsoproep naar alle telefoons verstuurd wordt. Het totale karakter is echter dat van multicast. Er hoeft niet vanuit de centrale naar iedere telefoon afzonderlijk een bericht verstuurd te worden. Er gaat een enkel bericht naar de mast met de opdracht om het bericht door te zetten.

Een andere eigenschap van multicast die hier terugkomt, is dat de masten zich "abonneren" op bepaalde meldingen. In dit geval meldingen met een bepaalde regiocode.

Overbelasting van het netwerk komt als iedere afzonderlijke telefoon probeert de centrale te bereiken. Die bulk aan verkeer krijg je met NL-alert dus niet. En waarschijnlijk gaat het bericht ook niet over de datakanalen, maar over het controle- of bestuurkanaal van de mast.

Peter
04-11-2012, 01:13 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
04-11-2012, 08:57 door wica128
Dit is idd een handig iets.

Als ik het goed begrijp, zit hier geen beveiliging op. Iedereen moet het kunnen ontvangen ten slotte.
Dus als ik een zendmast fake (door middel van een SIgnal+ van b.v. vodafone) kan ik dit soort berichten faken.

Of denk ik iets te simpel?
04-11-2012, 13:44 door EDLIN
Het werkt op alle telefoons behalve iPhones

Dit blijkt niet uit de instelhulp van nl-alert.
Daar is bv te zien dat bij Blackberry de meeste modellen geen cell broadcasting ondersteunen.
En ook bij Samsung zijn lang niet alle toestellen geschikt voor de ontvangst van de berichten.
04-11-2012, 14:12 door Spiff has left the building
Door Spiff, za.3-11, 13:25 uur:
Redactie,
Op welke bron of bronnen baseren jullie je precies bij die vermelding dat NL-Alert ook werkt als het netwerk overbelast is?
Door Anoniem (Peter) , za.3-11, 15:54:
Overbelasting van het netwerk komt als iedere afzonderlijke telefoon probeert de centrale te bereiken. Die bulk aan verkeer krijg je met NL-alert dus niet.
Dank je, Peter, ook voor de rest van je reactie.
Je reactie is informatief, en ik begrijp het, zo'n cell broadcast overbelast zelf niet het netwerk,
maar één vraag is nog steeds niet beantwoord:
Wat wanneer het netwerk al reeds overbelast is, doordat iedereen in geval van een calamiteit gelijk aan het bellen of smsen is? In de berichtgeving over NL-Alert door de Security.nl redactie wordt gemeld dat NL-Alert ook zou functioneren wanneer het netwerk al overbelast is. Ik geloof graag dat dat zo is, maar een uitleg over hoe dat dan werkt en/of een verwijzing naar de broninformatie die dat aangeeft, die heb ik nog niet gevonden.
04-11-2012, 18:24 door Anoniem
De Engelse wikipedia pagina geeft meer informatie:

"In GSM SMS-CB messages are broadcast over an air interface on a special signaling channel, Cell Broadcast Channel (CBCH). CBCH reuses one of signalling channels (SDCCH). There is only one CBCH in each cell in cellular network."

http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_Broadcast

Er is dus buiten de normale spraakkanalen en het SMS kanaal ook een los extra kanaal voor cell broadcast berichten. Dus als er niet meer gebeld kan worden en het SMS kanaal helemaal vol zit, zou dit verkeer er wel doorheen moeten komen.

--
Andreas
04-11-2012, 18:51 door Anoniem
Zeg Spiff als je alles zoveel beter weet dan zul je toch ook wel weten hoe je technische informatie over hoe een mobiel telefoonnet precies werkt kunt vinden?
Lijkt me niet nodig dat de redactie bij iedere mededeling een referentie naar ETSI standaarden bijvoegt, of wel?
04-11-2012, 18:58 door Anoniem
Door Spiff:
Door Spiff, za.3-11, 13:25 uur:
Redactie,
Op welke bron of bronnen baseren jullie je precies bij die vermelding dat NL-Alert ook werkt als het netwerk overbelast is?
Door Anoniem (Peter) , za.3-11, 15:54:
Overbelasting van het netwerk komt als iedere afzonderlijke telefoon probeert de centrale te bereiken. Die bulk aan verkeer krijg je met NL-alert dus niet.
Dank je, Peter, ook voor de rest van je reactie.
Je reactie is informatief, en ik begrijp het, zo'n cell broadcast overbelast zelf niet het netwerk,
maar één vraag is nog steeds niet beantwoord:
Wat wanneer het netwerk al reeds overbelast is, doordat iedereen in geval van een calamiteit gelijk aan het bellen of smsen is? In de berichtgeving over NL-Alert door de Security.nl redactie wordt gemeld dat NL-Alert ook zou functioneren wanneer het netwerk al overbelast is. Ik geloof graag dat dat zo is, maar een uitleg over hoe dat dan werkt en/of een verwijzing naar de broninformatie die dat aangeeft, die heb ik nog niet gevonden.



GSM netwerken hebben een aantal aparte kanalen voor spraak, en signalering .
Als alle spraak-slots bezet zijn, dan kan een telefoon geen oproep plaatsen of gebeld worden.
Echter, de signalering werkt nog steeds.

telefonie netwerken hebben van oudsher een heel expliciet mechanisme van capaciteitsverdeling en zetten geen kanaal op als niet end-to-end de capaciteit beschikbaar is.

Een "vol" netwerk is dus *niet* analoog aan een vol IP (of ethernet) netwerk, waar het ieder voor zich is en volle buffers gewoon verkeer droppen.

Wat dat betreft is het heel goed mogelijk om een "bericht aan iedereen" te sturen ook als alle spraakkanalen vol zijn.

In de standaarden is ook voorzien van prioriteitssettings waarbij bepaalde oproepen/toestellen voorrang hebben en de mast desnoods een spraak kanaal vrij maakt als er geen vrij kanaal is.
Linkje http://www.schneier.com/blog/archives/2006/05/priority_cell_p.html
(nu gaat dat over CDMA, maar ik meen vrij zeker te weten dat de technische feature wel ergens de GSM standaarden zal zitten ook).
04-11-2012, 23:21 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 18:51 uur:
Zeg Spiff als je alles zoveel beter weet dan zul je toch ook wel weten hoe je technische informatie over hoe een mobiel telefoonnet precies werkt kunt vinden?
Lijkt me niet nodig dat de redactie bij iedere mededeling een referentie naar ETSI standaarden bijvoegt, of wel?
Nee, ik wist het juist niet beter, daarom vroeg ik de reactie vriendelijk op welke bron die zich baseerde.
Is het zo vreemd, wanneer in het artikeltje detail-informatie wordt vermeld zonder duidelijkheid over de bron daarvan, dat daar dan naar gevraagd wordt? Je hebt wel gelijk dat ik dan zelf zou kunnen gaan uitzoeken hoe een mobiel telefoonnet precies werkt, maar wat ik erover las was voor mij simpelweg erg moeilijk te doorgronden, vandaar mijn vriendelijke vraag aan de redactie waarop die zich precies baseerde. Ik ging er daarbij vanuit dat de redactie wellicht nog een voor de hand liggende (en hopelijk begrijpelijke :-) bron kende die ik zelf niet kon vinden.

Dankzij eerst het bericht van Peter van gisteren 15:54, dat voor mij nog niet genoeg was om het te begrijpen, nu vandaag gecombineerd met de verhelderende informatie in de reacties van Andreas van 18:24 en Anoniem van 18:58, begrijp ik het nu wél :-)
Hartelijk bedankt, iedereen.
05-11-2012, 12:25 door Leen_T
Niet alleen apple. Als je een HTC HD II hebt, ben je ook de sjaak. Komt keurig in beeld met "voor instellen klik op onderstaande link", maar dan "je kunt NL-alert niet ontvangen, steeds meer fabrikanten blablabla." Nou, lekker dan.
Ik ga hiervoor toch niet een nieuw toestel kopen...
03-02-2013, 21:24 door Anoniem
hoe??installeer je nl alert???
04-02-2013, 12:43 door Spiff has left the building
Door Anoniem, gisteren, zo.3-2, 21:24 uur:
hoe??installeer je nl alert???
Zie: http://instelhulp.nlalert.nl/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.