Een Distributed Denial of Service (DDoS)-aanval was vandaag de oorzaak dat internetbankieren en mobiel bankieren van ING en betalen via iDeal bij andere banken enige tijd ontregeld was. Dat laat ING in een verklaring op de eigen website weten. Volgens de bank ondervonden zowel Nederlandse als buitenlandse banken hinder van de grote hoeveelheid data die de banksites kregen te verduren.
ING benadrukt dat het hier niet om een hack gaat en de veiligheid van klantgegevens, internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal niet in het geding zijn geweest. Ook is er geen relatie tussen deze situatie en de verstoring van afgelopen woensdag.
Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken laat tegenover Tweakers.net en de NOS weten dat de aanvallers herhaaldelijk probeerden in te loggen op internetbankieren, wat meer servercapaciteit kost dan enkel het sturen van pakketjes.
In het geval Mijn ING of de Mobiel Bankieren App niet werkt adviseert de bank om via een overschrijvingskaart, de saldolijn of op een fysiek kantoor geld naar een andere bankrekening over te maken.
iDeal
Hoewel ING zegt dat de DDoS-aanval ook betalingen via iDeal beïnvloedde, laat de betaaldienst hier nog niets over weten. In de verklaring op de website wordt alleen over een algemene storing gesproken.
Uit gegevens van iDeal blijkt dat de aanval rond 13.15 uur werd ingezet. Toen daalde het aantal goedgekeurde betalingen ineens enorm door de aanval. Ongeveer een uur later was de aanval voorbij, maar waren de gevolgen nog urenlang merkbaar.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.