image

SP: verplicht internetbankieren op vakantie is zot

woensdag 12 juni 2013, 14:45 door Redactie, 24 reacties

De SP zal volgende week Kamervragen stellen over het feit dat bankklanten verplicht op vakantie moeten inloggen om hun saldo en afschrijvingen te controleren. Doen ze dat niet, dan kan de bank de klanten verantwoordelijk houden bij onterechte overschrijvingen. De ING stelt dat gebruikers minimaal één keer per 14 dagen op Mijn ING moeten inloggen en hun Betaalrekening moeten controleren.

Ook Rabobank en Regiobank hanteren een termijn van eens in de twee weken en bij ASN, SNS en Triodos Bank dient dat zelfs elke week te gebeuren. "Kortom: de klant heeft een controleplicht, ook als je twee weken op vakantie gaat", stelt Harry van Bommel van de SP. Volgens de Consumentenbond controleert 60% van de klanten de rekening niet op vakantie.

"Het is een zotte zaak die mijn collega Arnold Merkies volgende week in een debat met de minister van Financiën aan de orde zal stellen. Voor de komende vakantie geldt: wees gewaarschuwd! Controleer je rekening ook vanaf je vakantiebestemming", aldus Van Bommel.

Reacties (24)
12-06-2013, 15:00 door Anoniem
Lol, ik heb gewoon een SMS alert, wanneer er onverwachts geld wordt afgeschreven dan merk ik dat meteen, ongeacht waar ik uithang op de aardbol ;)
12-06-2013, 15:03 door Anoniem
Vreemde zaak, volgens mij eisen de banken ook, dat je alleen vanaf een veilige omgeving mag/moet internet bankieren. Bij mijn weten worden publieke netwerken, zoals wifi-hotspots op vliegvelden, in horeca en systemen in internet-cafés juist als onveilig aangemerkt.

De eis om 1 keer per 14 dagen of zelfs 1 keer per week) te internet bankieren in combinatie met de veilige omgeving betekent dan, dat de bank ons verplicht om of korte reizen te maken of zelfs maar gewoon thuis te blijven. Hoezo leven we in een vrij land. Vreemd is ook, dat dezelfde banken aan mensen die alles op de oude manier doen, de afschriften maar 1 keer per maand toesturen. Toch zijn ook deze mensen kwetsbaar, de criminelen vinden ook manieren om deze groep als slachtoffer te gebruiken. De banken zijn dan volgens hun eigen regels verplicht om ook vaker afschriften te sturen.
12-06-2013, 15:06 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
12-06-2013, 15:09 door Anoniem
Dus ik moet het controleren, maar mag niet vanaf niet vertrouwde verbindingen inloggen... Verder moet ik ook alleen een vertrouwde computer gebruiken. Ofwel: ik moet mijn eigen computer mee nemen en een ethernetkabeltje naar huis achter me uit rollen?

Met al het gedoe over afluisteren gaan we toch weer lekker op papier bankieren? Alles opgelost. En stik er maar in, stelletjes graaiers bij de bank.
12-06-2013, 15:23 door Anoniem
Heb nog nooit van deze regel gehoord. Dus ook als je thuisblijft zou je minimaal elke 2 weken in moeten loggen? Apart. Vroeger kreeg je 1 keer per maand een overzichtje, maar nu is het opeens een probleem.
12-06-2013, 15:26 door meinonA
Moet ik dan over onbeveiligde Wifi's mijn saldo gaan checken?!?
12-06-2013, 15:55 door Anoniem
Mij lijkt het beter om stappen te ondernemen om de rekening van de kalnt zo veilig mogelijk te maken zodat men er niet mee kan rommelen. Dat mag de klant wel verwachten van een bedrijf dat zijn geld in hun virtuele kluis heeft liggen en dan hoeft de klant niet elke 14 dagen zijn rekening te raadplegen..
12-06-2013, 15:57 door Anoniem
Zeker in een internetcafé waar op elke PC een keylogger staat?
(pas nog ervaring mee gehad, klant gebruikte haar webmail in een internetcafe, vervolgens gingen er 1000000 mailtjes over mijn mailsysteem heen onder geldige credentials, zonder ook maar éénmaal verkeerd in te loggen)
12-06-2013, 16:09 door Anoniem
Ik vraag me af waar Dhr. van Bommel zijn informatie verzameld, er is namelijk helemaal niets over terug te vinden in de algemene voorwaarden van mijn bank. De klantenservice dus maar een mailtje gestuurd, ik post hun reactie hier nog wel...

Daarnaast ga ik op vakantie naar een land vanuit waar ik toch al niet in zou moeten kunnen inloggen wegens een IP-block, en dat wilde ik graag zo houden...

Tot slot is roaming nogal prijzig, dus dan zou ik in moeten loggen vanuit een internet-café of een open WiFi verbinding wat mij toch echt niet aan te raden lijkt. Beetje vreemd allemaal.
12-06-2013, 16:19 door AcidBurn
Niet meer dan logische dat je eens in de zoveel tijd even je bankrekening naloopt. Lijkt me heel normaal. Maar dat ze je verplichten om op vakantie (juist het moment dat je niets wilt doen) in te loggen is natuurlijk wel heel bizar - juist daar zit je in de meest gure internet cafe's. Niet in alle landen is de internet infrastructuur zo goed geregeld als in NL.
12-06-2013, 16:24 door Anoniem
Ik zit 6 weken in de binnenlanden van Peru en mag mijn inlogcode aan niemand afgeven. Moet ik dan nu mijn rekening blokkeren voor internet of wat? Arnoud ?
12-06-2013, 16:26 door Anoniem
Stom regel, Werkt waarschijnlijk meer fraude in de hand dan het oplost. Ik zie al wat leuke "man in the middle" mogelijkheden op een Nederlandse camping in het buitenland. Eigen hotspotje maken en een laptopje goed inregelen en gaan met die banaan. Nog even een katvanger regelen en je kan je vakantiegeld terug gaan verdienen.
12-06-2013, 17:05 door Anoniem
Ik laat mij tot niets verplichten,wanneer ik geld nodig heb in het buitenlan dan pin ik wel.
Voordat ik op vakantie ga,zorg ik wel dat ik voldoende saldo ter beschikking heb.
Controleren doe ik pas als ik weer thuis ben.
Op vakantie moet je niets verplicht,daar is vakantie voor.
12-06-2013, 17:37 door mvh69
Dit is werkelijk te bizar om waar te zijn.Wat de banken hier eigenlijk mee zeggen is : Wij zijn niet instaat om uw geld veilig te beheren , wij geven uw geld weg aan elke randdebiel die beweert een machtiging van u te hebben ontvangen , wij controleren dat nooit , en dus moet u ons 24/7 controleren , doet u dat niet dan is het uw schuld als wij weer eens onterecht uw geld weg geven.
En dan vinden ze het raar dat mensen tegenwoordig weinig vertrouwen meer in hun bank hebben.
12-06-2013, 17:48 door WhizzMan
Banken zoeken gewoon een excuus om fouten in hun eigen beveilging op eindgebruikers af te wimpelen. Als hun beveiliging in orde zou zijn, zou dit niet nodig zijn. Eindgebruikers kan je niet van eisen dat ze security-experts zijn, van banken wel. Onzinnige regel als het klopt. Misschien moet de politiek de banken maar eens wat dingen gaan opleggen, want de "vrije marktwerking" doet het niet zo hier he?
12-06-2013, 17:57 door Anoniem
Uit de Algemene voorwaarden betaalrekeningen en betaaldiensten 2013 van de Rabobank(hoofdstuk 3, lid 1, sectie 3):


Informatie op papier of via een elektronische dienst, moet u meteen
na ontvangst controleren.
Als wij informatie via een elektronische dienst beschikbaar stellen,
moet u regelmatig, maar ten minste één keer per twee weken
controleren of er via die elektronische dienst informatie beschikbaar
is. Of vaker als daar een aanleiding voor is of als wij dat met u hebben
afgesproken. Ziet u dat er elektronische informatie is? Dan moet u
deze meteen controleren.

Bron: http://www.rabobank.nl/images/av2013_webversie_29489024.pdf
12-06-2013, 18:26 door Anoniem
Hoezo internetbankieren met laptop of computer?

Las vorige week dat het mobiele internetbankieren enorm populair is : "Mobiel verslaat internetbankieren bij ABN AMRO"
https://www.security.nl/artikel/46550/1/Mobiel_verslaat_internetbankieren_bij_ABN_AMRO.html

Andere banken hebben toch ook al apps voor internetbankieren en de meeste klanten hebben een smartphone.
Simpel om even wekelijks in te loggen toch?

Want wanneer je gebruik maakt van een door de bank zelf ontwikkelde speciale app voor internetbankieren lijkt me daarmee de verantwoordelijkheid voor veiligheid bij de bank te liggen.
Of mag ik dat als klant zo niet zien?

Wat zijn dan de voorwaarden eigenlijk?
Toch nog een virusscanner, firewall of hele security-suite op de smartphone installeren?
Hoe staat het eigenlijk met gebruik van tracking technologie in betreffende apps?

Iemand met verstand van programma code de betreffende apps al eens nader bekeken?
Waarom is dit (nog) geen (erg) actief onderwerp van discussie / security analyse?
Niet benieuwd naar wat die app nou eigenlijk uitvoert op je smartphone en welke waarborg je hebt bij opgetreden fraude met gebruik van je smartphone-app?

Vragen stellen is één ding de antwoorden erop hoeven niet per se via de tweede kamer.
Wieowie?
12-06-2013, 18:27 door Anoniem
Hoezo internetbankieren met laptop of computer?

Las vorige week dat het mobiele internetbankieren enorm populair is : "Mobiel verslaat internetbankieren bij ABN AMRO"
https://www.security.nl/artikel/46550/1/Mobiel_verslaat_internetbankieren_bij_ABN_AMRO.html

Andere banken hebben toch ook al apps voor internetbankieren en de meeste klanten hebben een smartphone.
Simpel om even wekelijks in te loggen toch?

Want wanneer je gebruik maakt van een door de bank zelf ontwikkelde speciale app voor internetbankieren lijkt me daarmee de verantwoordelijkheid voor veiligheid bij de bank te liggen.
Of mag ik dat als klant zo niet zien?

Wat zijn dan de voorwaarden eigenlijk?
Toch nog een virusscanner, firewall of hele security-suite op de smartphone installeren?
Hoe staat het eigenlijk met gebruik van tracking technologie in betreffende apps?

Iemand met verstand van programma code de betreffende apps al eens nader bekeken?
Waarom is dit (nog) geen (erg) actief onderwerp van discussie / security analyse?
Niet benieuwd naar wat die app nou eigenlijk uitvoert op je smartphone en welke waarborg je hebt bij opgetreden fraude met gebruik van je smartphone-app?

Vragen stellen is één ding de antwoorden erop hoeven niet per se via de tweede kamer.
Wieowie?
12-06-2013, 21:11 door Anoniem
Ehhh nee die had ik ook nog niet gehoord
Fijn, mijn schoonmoeder van 75 heeft net internet bankieren
zij heeft geen idee hoe het werkt en wij doen dat voor haar als we daar zijn
( jaja en dat mag ook niet dus )

nu zijn we niet van plan om elke week 200 kilometer te reiden om even in te loggen

kan iemand mij uitleggen hoe je dat dan moet oplossen ??

hiervoor kreeg ze 1x in de maand een afschrift, en ze zou dan nu iets moeten gaan doen wat ze niet kan en niet wil ??

ronduit belachelijk
12-06-2013, 22:55 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
13-06-2013, 08:24 door Anoniem
En bij voldoende cash meenemen naar het buitenland, ben je weer schuldig aan ... ja wel zgn. geld witwassen. Tenzij je dit kan aantonen, echter op vakantie neem je geen afschriften mee. En zo wordt je dus gemangeld door de instanties en overheid. Prettige vakantie.
13-06-2013, 09:21 door Anoniem
Door Anoniem: Las vorige week dat het mobiele internetbankieren enorm populair is : "Mobiel verslaat internetbankieren bij ABN AMRO"
https://www.security.nl/artikel/46550/1/Mobiel_verslaat_internetbankieren_bij_ABN_AMRO.html

Andere banken hebben toch ook al apps voor internetbankieren en de meeste klanten hebben een smartphone.
Simpel om even wekelijks in te loggen toch?

Ik kan me herinneren dat we een paar dagen geleden hier meldingen hebben gezien van malware voor android, die alleen te verwijderen zijn als het toestel is geroot. Die spullen kunnen dus ook bij mobiel bankieren gevaarlijk zijn.
13-06-2013, 10:45 door Anoniem
Door Anoniem: Lol, ik heb gewoon een SMS alert, wanneer er onverwachts geld wordt afgeschreven dan merk ik dat meteen, ongeacht waar ik uithang op de aardbol ;)

Nou dat had ik ook tot die grapjassen van ING dit af hebben geschaft. WTF??

Ze willen dat je de App gebruikt maar ik weiger hier aan mee te doen omdat dat nog een stuk minder veilig is.
13-06-2013, 16:33 door Anoniem
@ 09:21
De vraag met ironische ondertoon was bedoeld om de lezer / smartphone-app-gebruiker verder aan het denken te zetten (dat laatste lukte in ieder geval).

De vragen die ook jouw conclusie (opnieuw) opwerpen : waarom kunnen 'die spullen' 'gevaarlijk zijn', hoe dan, in welke gevallen, hoe voorkom je dat dan, en wie betaalt de rekening in geval van fraude?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.