De hoeveelheid informatie die Facebook over gebruikers van het sociale netwerk verzamelt is gigantisch en geeft een zeer gedetailleerd beeld van iemands opvattingen, interesses en leven. "Facebook is één van de meest uitgebreide verzameldiensten van persoonlijke informatie in de geschiedenis", zegt Daylan Pearce. Hij besloot naar de informatie te kijken die elke dag met Facebook wordt gedeeld.
Het gaat van naam en woonplaats tot politieke opvattingen, e-mailadressen, foto's en bekeken video's. Maar ook zaken als vrienden, bezochte evenementen, hoe vaak iemand online is en hoe lang iemand ergens heeft gewerkt zijn allemaal inzichtelijk voor Facebook. "Bijna je gehele online leven wordt hier overhandigd", merkt Pearce op. "Het is het grootste klantenonderzoek ooit."
Product
En die informatie blijft niet privé, want Facebook deelt de gegevens met allerlei andere partijen. "Stel je voor hoe effectief het Mccarthyisme in de jaren 1950 was geweest met deze data. Of misschien de overheid die iemand met een bepaalde opvatting wil identificeren", gaat Pearce verder.
"Nu zijn er 1 miljard uitgebreide dossiers over meningen, details en conversaties die tot 2005 teruggaan en door mensen zelf zijn ingevuld." Door functies zoals Graph Search is het eenvoudig om alles gegevens te doorzoeken. Zo is het kinderspel om bijvoorbeeld mensen te vinden die voor het leger of politie werken, inclusief foto's en aanvullende informatie.
Pearce, die zelf zeer gepassioneerd over online marketing is, sluit af met de bekende waarschuwing. "Als je niet voor een product betaalt, ben je waarschijnlijk zelf het product."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.