image

Wat Facebook allemaal over je weet

dinsdag 9 juli 2013, 15:09 door Redactie, 3 reacties

De hoeveelheid informatie die Facebook over gebruikers van het sociale netwerk verzamelt is gigantisch en geeft een zeer gedetailleerd beeld van iemands opvattingen, interesses en leven. "Facebook is één van de meest uitgebreide verzameldiensten van persoonlijke informatie in de geschiedenis", zegt Daylan Pearce. Hij besloot naar de informatie te kijken die elke dag met Facebook wordt gedeeld.

Het gaat van naam en woonplaats tot politieke opvattingen, e-mailadressen, foto's en bekeken video's. Maar ook zaken als vrienden, bezochte evenementen, hoe vaak iemand online is en hoe lang iemand ergens heeft gewerkt zijn allemaal inzichtelijk voor Facebook. "Bijna je gehele online leven wordt hier overhandigd", merkt Pearce op. "Het is het grootste klantenonderzoek ooit."

Product
En die informatie blijft niet privé, want Facebook deelt de gegevens met allerlei andere partijen. "Stel je voor hoe effectief het Mccarthyisme in de jaren 1950 was geweest met deze data. Of misschien de overheid die iemand met een bepaalde opvatting wil identificeren", gaat Pearce verder.

"Nu zijn er 1 miljard uitgebreide dossiers over meningen, details en conversaties die tot 2005 teruggaan en door mensen zelf zijn ingevuld." Door functies zoals Graph Search is het eenvoudig om alles gegevens te doorzoeken. Zo is het kinderspel om bijvoorbeeld mensen te vinden die voor het leger of politie werken, inclusief foto's en aanvullende informatie.

Pearce, die zelf zeer gepassioneerd over online marketing is, sluit af met de bekende waarschuwing. "Als je niet voor een product betaalt, ben je waarschijnlijk zelf het product."

Reacties (3)
09-07-2013, 16:48 door Anoniem
"Als je niet voor een product betaalt, ben je waarschijnlijk zelf het product."
Toevoeging: als het een product is van een commerciële partij die aan je wil verdienen. Het risico hangt namelijk wel af van wie dat product afkomstig is en met welke motieven die het beschikbaar stelt. Ik ben er behoorlijk zeker van dat ik voor Debian, een organisatie van vrijwilligers, geen product ben, om maar wat te noemen. En ik ben er ook behoorlijk zeker van dat menige commerciëel opererende partij betalende klanten tegenwoordig ook als een product behandelt.

Wat ik verder ook wel zou willen weten is wat Facebook van niet-gebruikers weet en hoe je daar als niet-gebruiker achter komt, liefst zonder ze van informatie te voorzien die ze misschien nog niet van je hebben.
10-07-2013, 07:56 door N4ppy
Voor Debian ben je op dit moment nog geen product maar ook dat kan ineens veranderen.

Wat betreft facebook en x en y en z. Die hebben allemaal zo'n handige upload hier je addressen zodat we je vrienden kunnen vinden optie. Dus ga er maar van uit dat je er in zit (en waarschijnlijk meerdere keren en dus jouw email een node is in die graph search)
10-07-2013, 10:11 door dutchfish
@Vandaag,07:56 doorN4ppy

Voor Debian acht ik het zeer omwaarschijnlijk tot uitgesloten, voor spinn-offs van Debian zoals Ubuntu is het al wat aannemelijker dat er reclame in kan sluipen.

Don't be evil ..... ahum
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.