image

Vingerafdruk en RFID voor beveiligen van DVDs

zaterdag 21 mei 2005, 09:44 door Redactie, 17 reacties

Het illegaal kopieren van DVDs is nog altijd een doorn in het oog van de filmindustrie. Wetenschapper Rajit Gadh werkt aan een agressieve variant van digital rights management om DVDs te beveiligen. Het team van Gadh probeert radio frequency identification (RFID) tags te combineren met biometrische data. Als iemand een DVD koopt moet hij of zij een wachtwoord en biometrische gegevens, zoals een vingerafdruk of iris scan, afgeven, dat dan aan de RFID tag van de DVD wordt toegevoegd. Wil men de DVD afspelen, wat alleen in een speciale speler kan, moet de kijker zijn of haar wachtwoord opnieuw invoeren of vingerafdruk laten lezen. Volgens informatica professor Ed Felten is het plan gedoemd te mislukken, aangezien consumenten hier niet op zitten te wachten, en ook Seth Schoen, van de Electronic Frontier Foundation, denkt niet dat het project van Gadh zal werken. "Er is maar één persoon nodig om het te breken. Het is net als het "slimme koe probleem": Als een koe het hek opent, volgen ze allemaal." (Wired)

Reacties (17)
21-05-2005, 11:34 door Anoniem
I.d.d. gedoemd te mislukken, maar dat maakt niet uit: de
ontwikkelaar zal heel gemakkelijk bergen geld kunnen krijgen
van de traditionele uitgevers als platenbazen,
holywood-bobo's en andere fossielen uit het Jura-tijdperk.
SF
21-05-2005, 11:43 door GateHawk
Ja, lekker handig. Wil je een keer een film uitlenen moet je
je vinger zeker ook megeven. Hoe krijgen ze het bedacht???
Zou er echt iemand in een vergadering opgestaan zijn met dit
voorstel of zou het als geintje in de kroeg besproken zijn?
21-05-2005, 11:52 door Anoniem
Ben benieuwd hoe men er over denkt aangaande privacy.

Buiten dat, ik koop een film, mijn vriendin wil hem kijken als ik werken ben.
Handig (NOT!)
21-05-2005, 12:03 door Anoniem
Het kan beter en makkelijker.
De koper van een dvd krijgt een RFID-tag ingespoten.
De DVD wordt in de winkel gebrand met de versleutelde tag-id.
Bij het afspelen controleert de dvd-speler of er
een bijpassende RFID-tag in de buurt is.
Alleen dan kan de dvd worden beken.
21-05-2005, 12:34 door Anoniem
Afspelen als de fabrikanten/makers/winkels/verkopers erbij zitten...ik word
hier zoooooo moe van. :(
21-05-2005, 12:49 door Anoniem
Door Anoniem
Het kan beter en makkelijker.
De koper van een dvd krijgt een RFID-tag ingespoten.
De DVD wordt in de winkel gebrand met de versleutelde tag-id.
Bij het afspelen controleert de dvd-speler of er
een bijpassende RFID-tag in de buurt is.
Alleen dan kan de dvd worden beken.


hahahaha

Ik ken iemand die een muur vol dvd's heeft...
Als hij alle bijbehorende rfid's ingespoten zou hebben gekregen,
hoeven ze in hollywood geen special effects uit de computer meer
te toveren. Dan kunnen ze hem in huren.

hahaha

maar even serieus,
Wat een absurd idee weer uit hollywood. Als ze gewoon niet zo
hebberig zijn en de prijzen niet bewust zo hoog houden wordt
de drempel om te kraken en te kopieëren ook een stuk hoger.
Het is hetzelfde oude liedje als met audio cd's. Je betaalt je
scheel voor een audio cd die tegenwoordig ook nog kwa piek nivo
continue tegen de 0dB grens aan ligt of er zelfs overeen schiet.
terwijl het de bedoeling is dat het muziek nivo daar juist onder
blijft. Het dynamische bereik van een cd wordt daar mooi weer
mee teniet gedaan. Die lui zijn veel te hebberig, Een film maken
kost natuurlijk veel geld en zeker de effecten en niet te vergeten
de acteurs. Er is gewoon een wil om zoveel mogelijk omzet te
maken , van iedere actiefilm met special effects wordt ook gelijk
een spel uitgebracht. Vroeger had je mokken, actiefiguren ,enz
nu komen er ook gelijk spellen uit, straks krijgen we holografische
projecties. Niets mis mee hoor, als fan vindt je het prachtig, maar
ik kan mij (even als voorbeeld, ik ben een starwars liefhebber)
nog starwars actie figuurtjes herinneren zonder electronica of
wat dan ook waar 30 gulden voor werd gevraagd( plastic
figuurtjes met verf uitlopers).
Om het kort te maken :
Wat minder hebberig wezen en stoppen met die onzin initiatieven
als brein, big, maffe onderzoekers zonder realiteitsgevoel
inhuren.

ALG
21-05-2005, 12:58 door Bitwiper
Ja, maar ik heb de DVDNA ((C) TM Patent Pending)
uitgevonden!

Werkt als volgt: bij de DVDTheek schrapen ze wat slijm van
de binnenkant van je wang, analyseren dit en schrijven jouw
DNA structuur als bitpatroon voortdurend herhaald mee op de
DVD, zodanig dat je het nauwelijks ziet. Als deze DVDNA gaat
"zwerven" kunnen ze altijd achterhalen dat jij die hebt gelekt!

Aan een DVDNA speler met spuugtrechter wordt al gewerkt,
daarmee is het systeem helemaal waterdicht.

Wel sneu natuurlijk als de DVDNATheek door een foutje (of
opzet) DVDNA's met jouw "signature" aan andere klanten
verkoopt. En/of ontdekt dat ook op andere wijze
neveninkomsten zijn te realiseren (sommige marketingbureau's
en levensverzekeraars zouden al interesse hebben getoond).

P.S. Donner vond dit ook een goed plan, en wel voor
verschillende andere toepassingen, zo wordt er momenteel
vergaderd over een rond paspoort met een gat in het midden
(i.p.v. een pasfoto word je gefilmd).

Erik van Straten
(DNS gewijzigd in DNA (what's on a man's mind:))
21-05-2005, 13:00 door Anoniem
Dr. Rajit lost kennelijk graag problemen op door eerst met
een oplossing te komen en vervolgens pas te kijken of dat
gaat passen. Geen wonder. Hij is Founder and Director of the
Wireless Internet for Mobile Enterprise Consortium die
kosten wat het kost RFID in het nieuws wil hebben als een
wonderproduct. Het gaat hem dus niet om de oplossing van een
probleem en veiligheid maar dat je oplossingen met RFID kan
bedenken. Dr. Rajit is zoals vele dr. personen weggezakt als
wetenschapper en meer een manager en promotor geworden. Tot
zover kennis en wijsheid bij UCLA.
21-05-2005, 13:37 door Anoniem
Kennen jullie nog het woord INQUISITIE uit de geschiedenisles?
Wat nou normen en waarden! Het gaat hier nota bene om
consumptie (lees; wegwerp) producten!

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=inquisitie
http://en.wikipedia.org/wiki/Inquisition
21-05-2005, 14:03 door Anoniem
Dat komt er idd nooit in. In ieder geval bij mij niet, dan ga je toch nooit meer
een DVD kopen.

"Wat voor wachtwoord wilt u op de DVD?"
21-05-2005, 22:22 door Anoniem
Dan hoef je in ieder geval geen DVD meer kado te doen.

Lijkt me dus niet bevorderlijk voor de verkoopaantallen.
21-05-2005, 23:59 door Anoniem
Door Anoniem
Het kan beter en makkelijker.
De koper van een dvd krijgt een RFID-tag ingespoten.
De DVD wordt in de winkel gebrand met de versleutelde tag-id.
Bij het afspelen controleert de dvd-speler of er
een bijpassende RFID-tag in de buurt is.
Alleen dan kan de dvd worden beken.

Volgens mij moeten ze jouw hoognodig eens wat wat meer
hersencellen inspuiten.

Ga ergens anders posten met je belachelijke idee !!!!!
Mensen zijn geen dieren.
22-05-2005, 00:56 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Het kan beter en makkelijker.
De koper van een dvd krijgt een RFID-tag ingespoten.
De DVD wordt in de winkel gebrand met de versleutelde tag-id.
Bij het afspelen controleert de dvd-speler of er
een bijpassende RFID-tag in de buurt is.
Alleen dan kan de dvd worden beken.

Volgens mij moeten ze jouw hoognodig eens wat wat meer
hersencellen inspuiten.

Ga ergens anders posten met je belachelijke idee !!!!!
Mensen zijn geen dieren.
Ha, gelukkig bestaan er nog steeds mensen die alleen maar
lachen als er 'humor' bij staat! :-D
22-05-2005, 09:35 door Anoniem
Hoe ver kan je gaan met beveiligen?
22-05-2005, 15:09 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-05-2005, 12:12 door Tha_Duck
Zouden die varkens die die woekerprijzen vragen het dan nooit
gaan snappen? Op het moment dat een film af te spelen is of
een cd te horen is kan er gekopieerd worden. Zo simpel is
het, kan je miljoenen beveiligingen aanbrengen het primaire
doel blijft dat de koper (of huurder) het product kan
bekijken of beluisteren. En DAAR zit de zwakste schakel. Het
zal ze dus nooit lukken!

En verder, bij mij thuis heb ik +/- 200 originele DVD's en
+/- 100 gekopieerde. De enige reden dat ik kopieer is de
woekerprijs, de 200 originelen heb ik allemaal gekocht voor
minder dan 10 euro, dat vind ik een film nl. maximaal waard.
Als films boven die 10 euro blijven kosten na een paar
maanden dan zorg ik wel dat ik hem anders krijg. Simpel toch?
23-05-2005, 15:20 door Anoniem
Ik las laatst wel een mooie quote hierover:

F*ck them. They broke the rules. They don't like fair use?
Fine. We don't like copyright.


Nou heb ikzelf een heleboel dvdtjes, en ik zit bij nieuwe
steeds vaker naar een niet-overslaanbaar stukje 'informatie'
te kijken over hoe illegaal het wel niet is te kopieren.
Waarom moeten ze *mij* daarmee lastig vallen? Ik weet zeker
dat die stukjes bij de kopieen eruit gehaald wordt. Bij
acties als uit dit artikel en alle verwante 'maatregelen'
wordt het alleen maar aantrekkelijker om een kopie te
gebruiken, want daar heb je al die onzin niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.