image

OPTA: Resultaten eerste jaar spambestrijding positief

vrijdag 3 juni 2005, 13:23 door Redactie, 5 reacties

De OPTA is tevreden met het eerste jaar spambestrijding via Spamklacht.nl, zo meldt zij in een persbericht. Laatstgenoemde website werd gedurende het afgelopen jaar 48.168 keer bezocht. In totaal werden 7114 klachten ingediend. Het grootste deel, 5996 klachten, betrof spam per email. Met name over hypotheken, medicijnen en erectie-pillen, kantoorartikelen, DVD’s en replica-merkhorloges. De tweede categorie in omvang was spam per SMS, waarover 526 klachten werden ontvangen, onder andere over horoscoop-berichten, moppen en ringtones. Over spam per fax kwamen 235 klachten binnen.

De OPTA kondigt verder aan te gaan samenwerken met de amerikaanse Federal Trade Commission (FTC), die onlangs een campagne startte ter bestrijding van zombie PC's.

Reacties (5)
03-06-2005, 14:13 door Anoniem
Euhm, er zijn door OPTA slechts 47 zaken in behandeling genomen en het
aantal echte acties is daar nog weer een fractie van...
Ze claimen dus 'succes' zonder überhaupt veel te hebben gedaan, net
zoals ik claim dat IK vanmorgen de zon heb laten opkomen... ?
03-06-2005, 15:06 door Anoniem
Door Anoniem
Euhm, er zijn door OPTA slechts 47 zaken in behandeling
genomen en het
aantal echte acties is daar nog weer een fractie van...
Ze claimen dus 'succes' zonder überhaupt veel te hebben
gedaan, net
zoals ik claim dat IK vanmorgen de zon heb laten opkomen...
?
Persoonlijk zie ik de cijfers eigenlijk als vrij positief en
zeker ook als je bedenkt dat het voornamelijk nieuw gebied
is wat door juristen moet worden uitgezocht. Het kan
natuurlijk altijd beter, maar het is een aardig begin en
hopelijk komt de boodschap bij bedrijven ook aan de spammen
geen goed idee is voor zowel hun portomonnee als imago.
06-06-2005, 18:30 door Anoniem
Ik heb een klacht lopen bij de Europese regelgevers
betreffende Nederlandsche mobilofoonproviders, en ik werd
met regelgeving en al naar de OPTA verwezen, die zich er op
Hollandse wijze vanaf gemaakt heeft.
Iedere Burger heeft het recht om net zoals de Nederlandsche
Burger een mobilofoonabonnement te verkrijgen, alleen denkt
OPTA daar toch net wat anders over, OPTA vindt dat
niet-Nederlandsers mogen gediscrimineerd worden, omdat dat
nu eenmaal zo is. En ik en Europa vinden dat niet. OPTA, dat
is voor mij zoals de Bouw: viezigheid kan als het maar niet
stinkt.
06-06-2005, 20:43 door 7.12 E
OPTA, dat
is voor mij zoals de Bouw: viezigheid kan als het maar niet
stinkt.

Aangifte van discriminatie door OPTA gedaan?
Wie bewaakt de bewakers eigenlijk? De politiek??
07-06-2005, 17:55 door G-Force
Door Anoniem
Euhm, er zijn door OPTA slechts 47 zaken in behandeling genomen en het
aantal echte acties is daar nog weer een fractie van...
Ze claimen dus 'succes' zonder überhaupt veel te hebben gedaan, net
zoals ik claim dat IK vanmorgen de zon heb laten opkomen... ?

Als er een paar duizend klachten binnen komen bij de OPTA, wil dat nog
niet zeggen dat dit een paar duizend verschillende soorten spamruns zijn.
Heel vaak zullen er vele honderden klachten binnen komen over één en
dezelfde spammer.

De OPTA vind ik wel een extra winst, want deze organisatie is gerechtigd
om boetes uit te delen. En deze boetes (zover ik heb begrepen) kan soms
fors oplopen. Dit in tegenstelling tot (goede intiatieven) zoals Spamvrij.nl
en SpamCop die de spammer alleen maar op de zwarte lijst konden
zetten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.