image

Nederlandse grens onvoldoende gecontroleerd op terroristen

woensdag 28 september 2005, 15:29 door Redactie, 12 reacties

Terroristen kunnen zonder problemen Nederland binnenkomen, zo blijkt uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer. Na 11 september 2001 heeft de minister van Justitie, verantwoordelijk voor terrorismebestrijding, beleid op dit terrein ontwikkeld. Hij heeft daarbij het uitgangspunt geformuleerd dat grenscontroles gezien kunnen worden als één van de instrumenten om terroristische aanslagen te voorkomen. De Algemene Rekenkamer is nagegaan in hoeverre de controles op goederen en personen die Nederland binnenkomen, worden ingezet om terrorisme te bestrijden.

Grenscontroles kunnen niet goed gebruikt worden voor terrorismebestrijding. Dat komt onder meer doordat personencontroles en goederencontroles gescheiden werelden zijn. Zo zijn er verschillende plaatsen in Nederland waar wel goederen de EU mogen worden binnengebracht, maar waar niet tevens controleposten voor personen (doorlaatposten) gevestigd zijn. Het is onduidelijk hoe de controle van bemanningen en van eventuele passagiers daar is geregeld.

Daar komt bij dat diverse groepen reizigers en goederen niet gecontroleerd worden, omdat dit volgens Europese regels, en de Nederlandse uitwerking daarvan, niet verplicht is. Verder hebben de organisaties die de grenscontroles uitvoeren niet altijd zicht op personen en goederen die mogelijk een risico vormen, omdat informatie over binnenkomende schepen of vliegtuigen onvoldoende of niet op tijd beschikbaar is. Daarnaast wordt niet alle beschikbare informatie (zoals opsporingsinformatie) betrokken bij de grenscontroles en staat de hoeveelheid uit te voeren controles onder druk door onvoldoende capaciteit (vooral bij de Koninklijke Marechaussee).

De verschillende ministeries krijgen het verwijt dat ze niet goed samenwerken. Een probleem dat door het kabinet erkend wordt. Men laat echter wel weten dat een 100% beveiligde samenleving een illusie is. Het volledige rapport kan via deze link gedownload worden.

Reacties (12)
28-09-2005, 15:36 door rizzah
Nou lekker is dat .. hopen dat ze het eindelijk eens goed gaan aanpakken ..
28-09-2005, 16:05 door SirDice
Op 14 juni 1985 ondertekenden de regeringsleiders van België, Nederland, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk het Akkoord van Schengen. Ze kwamen overeen de personencontrole aan hun gemeenschappelijke grenzen af te schaffen.
Bron: [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Schengen]Verdrag van Schengen[/url]
Zullen we die ook maar gelijk weer ongedaan maken?
28-09-2005, 17:20 door G-Force
Het is natuurlijk leuk om de opsporingsdiensten te
beschuldigen van laksheid, maar de werkelijke schuld van dit
(zoveelste) politieke debacle ligt in de politiek
zelf.....Uiteindelijk heeft de politiek ingestemd met het
Verdrag van Shengen, waardoor er geen grenscontroles meer
mochten worden utigevoerd. Het zijn de opsporingsdiensten en
de Douane geweest die op hun knieën hebben gesmeekt om de
grenzen te handhaven.

Dat we nu op de blaren zitten danken we aan de politieke
domkoppen die alleen maar verder konden kijken dan de handel
en het handelsverkeer.
28-09-2005, 19:20 door Redz
@Peter V.: de passages in het Verdrag van Schengen over het
opheffen van grenscontroles hebben betrekking op de
binnengrens. Er worden dus nog steeds grenscontroles
uitgevoerd. Dat gebeurt niet door de opsporingsdiensten,
maar door de Koninklijke Marechaussee.

Opsporingsinformatie is dus niet hetzelfde als
opsporingsdienst. Wie dat niet snapt heeft kaas
tussen de oren.
28-09-2005, 21:10 door movemoor
Zonde om al die energie te steken in het proberen alle grenzen dicht te
krijgen. Dat is bij voorbaat zinloos, die terroristen komen heus wel binnen.
Beter om de energie te steken in het opsporen van terroristen.
29-09-2005, 00:08 door G-Force
Door Redz
@Peter V.: de passages in het Verdrag van Schengen over het
opheffen van grenscontroles hebben betrekking op de
binnengrens. Er worden dus nog steeds grenscontroles
uitgevoerd. Dat gebeurt niet door de opsporingsdiensten,
maar door de Koninklijke Marechaussee.

Opsporingsinformatie is dus niet hetzelfde als
opsporingsdienst. Wie dat niet snapt heeft kaas
tussen de oren.

Iemand die scheldt, heeft per defenitie ongelijk...Wie bovendien de tekst van de redactie goed leest, merkt dat er over de BUITENGRENZEN wordt gesproken, waar het verdrag van Shengen spreekt over GEMEENSCHAPPELIJKE GRENZEN (of binnengrenzen).

Het GEVOLG daarvan was, dat er GEEN of onvoldoende controles worden uitgevoerd. Wat dat met kaas tussen de oren heeft te maken weet ik niet, maar is volgens mij het bewijs dat men geen of onvoldoende feiten naar voren kan halen, en dus zijn toevlucht moet nemen tot verbaal geweld.

Bovendien weet ik heel goed wat het verschil is tussen een opsporingsdienst en opsporingsinformatie. Dat hoeft u mij echt niet uit te leggen. De Marechaussee heeft volledige opsporingsbevoegdheid wegens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering en dus mag de Mareschausse zich ook een Opsporingsdienst noemen.

Waarvan acte!
29-09-2005, 03:29 door Gebruiker463790
Met Donner en Bakellende kwam de dictatuur
29-09-2005, 09:59 door Kledz
@Peter V.: als je schrijft dat door het Verdrag van Schengen "er geen
grenscontroles meer mochten worden utigevoerd
" dan heb je ongelijk.
Er worden wél grenscontroles uitgevoerd.

Als je schrijft "de opsporingsdiensten te beschuldigen van laksheid"
dan heb je ongelijk. Het woord "opsporingsdiensten" komt in het hele
rapport niet voor. De controlerende instanties die wél worden genoemd zijn
Zeehavenpolitie, Douane en Koninklijke Marechaussee.

Geen kaas nee, je kletst. Uit je oren.
29-09-2005, 16:42 door G-Force
Door Kledz
@Peter V.: als je schrijft dat door het Verdrag van Schengen "er geen
grenscontroles meer mochten worden utigevoerd
" dan heb je ongelijk.
Er worden wél grenscontroles uitgevoerd.

Als je schrijft "de opsporingsdiensten te beschuldigen van laksheid"
dan heb je ongelijk. Het woord "opsporingsdiensten" komt in het hele
rapport niet voor. De controlerende instanties die wél worden genoemd
zijn
Zeehavenpolitie, Douane en Koninklijke Marechaussee.

Geen kaas nee, je kletst. Uit je oren.

Vandaar dat je ook KLEDZ heet he?
29-09-2005, 22:41 door G-Force
@Kledz

Peter V. heeft gelijk. Ik woon al jaren aan de grens, maar bij elke
grenspassage die ik meemaakte, werd er nooit één keer
gecontroleerd. Om dan later te beweren dat er wél wordt gecontroleerd
zoals sommigen beweren, geeft m.i. aan dat betrokkene(n) zelf niet eens
weet waarover het precies gaat.

Jammer Kledz, maar je hebt ongelijk...!
29-09-2005, 23:01 door G-Force
Door de.standaard.security-puntnl-doorsnee.sukkel
Met Donner en Bakellende kwam de dictatuur

Last van een Don-Balk-fobie?
30-09-2005, 08:39 door Kledz
@Crater: natuurlijk wordt er wel gecontroleerd, alleen niet aan de
binnengrenzen. Het rapport draait dan dus ook om controles van mensen
en goederen die de EU worden binnengebracht.

De relevante quote (pagina 10): In de rest van dit rapport wordt de
term «grens» gehanteerd. Daarmee wordt gedoeld op de buitengrens van
het Schengengebied als het de personencontrole betreft en de
buitengrens van de EU als het de goederencontrole betreft.


Een tweede punt: controle niet zien of "niet meemaken" wil niet zeggen
dat er geen controle is.

Bijvoorbeeld: loop je door het centrum van Amsterdam, dan wordt je met
behulp van allerlei camera's bekeken. Daarvan voel je niets, maar het is
wél controle. In Groningen wordt geluisterd naar het fluisteren van je
ademhaling. Ook dat is gevoelloos, maar wél controle.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.