Hoeveel "kost" een security aanval nu werkelijk en wie draait er op voor de schade? Als een security aanval persoonlijke informatie betreft, zoals creditcardgegevens, is het antwoord veel meer dan de meesten denken. Het probleem is dat mensen die betalen voor de schade van een aanval, zelden degene zijn die verantwoordelijk voor de beveiliging waren. Een recente rechtszaak gaat daar misschien verandering in brengen. De aanklacht was ingediend in de nasleep van de aanval bij creditcardverwerker Cardsystems. De aanklagers houden het bedrijf verantwoordelijk voor de schade die ontstaan is, door het niet goed de gegevens beveiligde.
De diefstal bij cardsystems staat niet op zichzelf. Het afgelopen jaar zijn talloze, vooral Amerikaanse ondernemingen, het slachtoffer van datadieven geworden. En daar zit meteen het probleem. De voor de beveiliging verantwoordelijke bedrijven betalen niet de schade, het zijn vaak ook niet de partijen aan wie we onze gegevens hebben toevertrouwd, zo gaat deze column verder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.