Security experts prediken het al jaren en ook Microsoft kondigde het dit jaar groots aan: Het wachtwoord is dood. "Single-factor authenticatie", wachtwoord en gebruikersnaam, wordt echter nog door miljoenen websites en internetgebruikers gebruikt. Geavanceerdere methodes zoals twee-weg authenticatie zijn dan ook hard nodig. Uit recent onderzoek blijkt dat de meeste internetgebruikers niet precies weten wat phishing is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat phishing aanvallen nog altijd succesvol zijn in het achterhalen van gebruikersnamen en wachtwoorden. Daarom hebben online banking en andere e-commerce applicaties en websites behoefte aan een oplossing zoals die door creditcard maatschappijen wordt gebruikt.
Via de technologie, die nog geen naam heeft, wordt gekeken naar het IP-adres, besturingssysteem en hoe laat een gebruiker meestal zijn online rekeningen bekijkt. Aan de hand van deze gegevens wordt een soort digitale vingerafdruk gemaakt, die ook de "geolocatie" van de computer bevat. Aan de hand van het normale gedrag van de gebruiker kunnen verdachte omstandigheden direct worden aangepakt. Wordt een account van een Amerikaanse internetter bijvoorbeeld in Letland gebruikt, dan vraagt het systeem om extra authenticatie.
Het is nog steeds geen waterdichte oplossing, maar het kan een hoop ellende voorkomen, zo laat dit artikel weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.