Bedrijven die zeker willen zijn dat hun e-mail op de plaats van bestemming arriveert moeten binnenkort een digitale postzegel aanschaffen. America Online en Yahoo, twee van de grootste e-mail providers ter wereld, gaan een systeem gebruiken dat e-mail van bedrijven die 0,25 cent per bericht betalen, met voorrang behandelt. De afzenders moeten wel beloven dat ze alleen personen mailen die toestemming voor de e-mail hebben gegeven.
Volgens beide bedrijven zou het systeem helpen bij het identificeren van legitieme e-mail en bestrijden van spam, phishing scams en andere e-mailplagen. Daarnaast is het een leuke verdienste die de bedrijven miljoenen dollars per jaar op kan leveren.
AOL en Yahoo accepteren nog steeds e-mail van afzenders die niet betalen, maar die berichten zullen geen "speciale behandeling" ontvangen. Bij AOL zullen de berichten meteen worden afgeleverd in het postvak van de gebruiker en niet op spam worden gescand.
"De laatste keer dat ik controleerde, had de post een soortgelijk systeem dat verschillende opties biedt. Zoals aangetekende post, waarbij je de verzekering krijgt dat jouw post wordt afgeleverd op een andere manier dan bij normale post" aldus een AOL woordvoerder.
Critici zijn echter bang dat het systeem de openheid van het internet in gevaar kan brengen en dat het abonnees en bedrijven die e-mail versturen van elkaar zal vervreemden.
In de Amerikaanse senaat zal deze week een hoorzitting over "net neutraliteit" plaatsvinden, waarbij het verboden wordt voor service providers om content aanbieders met voorrang te behandelen, zoals de e-mailplannen van beide providers. (New York Times)
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.