image

Nieuwe opleiding digitaal rechercheur

donderdag 13 april 2006, 11:27 door Redactie, 21 reacties

Het Rotterdamse Albeda College begint in september met een officieel erkende opleiding tot digitaal rechercheur. De opleiding combineert computer- en juridische kennis en duurt 2 jaar. Leerlingen die de opleiding willen volgen moeten over een havo-diploma beschikken of een goede mbo-vooropleiding hebben afgerond. Vooral uit het bedrijfsleven zou er veel aandacht voor digitale rechercheurs zijn.

"In de praktijk zullen de digitale rechercheurs systemen beschermen tegen aanvallen van buitenaf, tegen virussen en hackers. Ze moeten er daarnaast voor zorgen dat computerinformatie niet op straat, of beter gezegd: het internet, terechtkomt." zegt coördinator R. van der Kraan.

Vorig jaar startte er in Utrecht al een opleiding tot digitaal rechercheur. Vanwege het grote succes zal die opleiding, net als die in Rotterdam, vanaf september in Groningen, Zeeland, Drenthe en Limburg te volgen zijn. Omdat de opleiding in Rotterdam twee jaar duurt, zullen hier de eerste digitale rechercheurs vandaan komen, zo meldt het AD.

Reacties (21)
13-04-2006, 11:43 door Anoniem
wat maakt een goede beveiligings man? Opleiding is relatief..
13-04-2006, 12:08 door Section
Ik ben van mening dat de kennis voor zo’n opleiding tot digitaal
rechercheur niet in 2 jaar tot je kan nemen, om een serieuze basis te
vormen. Ook het instapniveau van havo / mbo lijkt mij te laag. Ofwel wat
wordt er van een digitale rechercheur verwacht? Wellicht is de naam te
overtrokken! Als ze echt een punt willen maken moeten ze mensen werven
die een universitaire of HBO Informatica opleiding doen om zich in 2 jaar te
specialiseren op het digitale rechercheurschap. Alleen gaan deze mensen
wel wat meer kosten.
13-04-2006, 12:18 door pipo
Door Anoniem
wat maakt een goede beveiligings man? Opleiding is
relatief..

Jouw opmerking ook, ik juich het initiatief in elk geval
toe. Over vooropleiding kun je discussieren, maar laat men
eerst maar een start maken. Blijkbaar ziet men de noodzaak
in en wordt er actie ondernomen.

Commentaar leveren kan daarna altijd nog.
13-04-2006, 13:35 door Anoniem
Door pipo
Door Anoniem
wat maakt een goede beveiligings man? Opleiding is
relatief..

Jouw opmerking ook, ik juich het initiatief in elk geval
toe. Over vooropleiding kun je discussieren, maar laat men
eerst maar een start maken. Blijkbaar ziet men de noodzaak
in en wordt er actie ondernomen.

Commentaar leveren kan daarna altijd nog.

Als "abusievelijk" (weer) privacygevoelige data op straat
komt te liggen zeker?
13-04-2006, 14:11 door awesselius
Naar mijn idee betekend rechercheur "speurder". Geen
preventief ingesteld beschermheer. Dus de term is onjuist en
wekt verkeerde verwachtingen bij wie die opleiding wil gaan
volgen.

Ik betrap wel vaker bepaalde marketingtermen op
onjuistheden, waar je haren echt van scheef gaan groeien.

http://www.claimyourrights.eu/
http://www.thinkfree.ca/

- Unomi -
13-04-2006, 14:17 door G-Force
Door Anoniem
wat maakt een goede beveiligings man? Opleiding is
relatief..


Dat is wel juist gezegd. Ik zit zelf in de
beveiligingswereld, maar niet iedere beveiliger is - na zijn
opleiding - een goede vakman (helaas). Gedrevenheid en
toewijding zijn net zo hard nodig. Bovendien zal het na de
opleiding van Digitaal Rechercheur het leren niet ophouden.
Men is voorlopig niet uitgeleerd
13-04-2006, 14:17 door Anoniem
http://www.monsterboard.nl en http://www.stepco.nl en zoek op digitaal
rechercheur......


Ik snap niet waar deze zakken vullers (de opleiding word grotendeels door
de belastingbetalers betaald) het lef vandaan halen om te beweren dat er
grote belangstelling is voor dit soort mensen.

Zelfs bij de politie kun je met deze opleiding niet aan de slag. Dus
opleiden om werkeloos te worden, heerlijke gedachten.

Verder is het pedagogisch niet verantwoord immers je kunt niet van tieners
verwachten dat ze weten hoe de arbeidsmarkt in elkaar steekt.
13-04-2006, 14:28 door pipo
Heel het artikel spreekt met geen woord over het resultaat
ten aanzien van de kwalificering 'goed' of niet. Opleidingen
zijn noodzakelijk om de basiskennis bij te brengen, dit
geldt voor elk beroep.

Juist in de ICT branche komt ongeschooldheid nog veelvuldig
voor doordat de beroepskeuze is ontstaan uit het verlengde
van de hobby. Als het op werkelijke kennis aankomt haken
velen schromelijk af.

Daarom nogmaals, goed initiatief.
13-04-2006, 15:35 door Anoniem
Door Anoniem
http://www.monsterboard.nl en http://www.stepco.nl en zoek op
digitaal
rechercheur......


Ik snap niet waar deze zakken vullers (de opleiding word grotendeels door
de belastingbetalers betaald) het lef vandaan halen om te beweren dat er
grote belangstelling is voor dit soort mensen.

Het klopt dat je deze vacature niet op monsterboard vindt. Want je zoek
gewoon verkeerd. Kijk maar eens naar de volgende functies.


http://jobsearch.monsterboard.nl/getjob.asp?JobID=41102287&AVSDM=2006%2D03%2D23+04%3A41%3A00&Logo=1&brd=1&cy=NL&q=fraude&sort=rv&vw=d

http://jobsearch.monsterboard.nl/getjob.asp?JobID=39615917&AVSDM=2006%2D02%2D13+04%3A16%3A00&Logo=1&brd=1&cy=NL&q=fraude&sort=rv&vw=d

2 minuten zoeken en ik vind al twee functies.
13-04-2006, 20:00 door Anoniem
Digitaal rechercheur lijkt mij wel wat de hele dag
logbestanden nakijken vraag mij alleen af of deze kennis
niet allang aanwezig is onder de heren van de IT afdeling
lijkt mij wel toch .
Lijkt mij meer een opleiding om die dure heer van de IT
eruit te lazeren en een goedkope Digitaal rechercheur neer
te zetten.
14-04-2006, 04:11 door Anoniem
Door Unomi
Naar mijn idee betekend rechercheur "speurder". Geen
preventief ingesteld beschermheer. Dus de term is onjuist en
wekt verkeerde verwachtingen bij wie die opleiding wil gaan
volgen.

Een MBO speurder die HBO delicten gaat opsporen...... Ik
denk niet dat de politie ze wil aannemen, maar doen ze dat
toch... dan weten de toekomstige criminelen wat hun core
business moet gaan worden.
14-04-2006, 04:15 door Anoniem
Door Anoniem
Het klopt dat je deze vacature niet op monsterboard vindt.
Want je zoek
gewoon verkeerd. Kijk maar eens naar de volgende functies.

http://jobsearch.monsterboard.nl/getjob.asp?JobID=41102287&AVSDM=2006-03-23+04:41%3A00&Logo=1&brd=1&cy=NL&q=fraude&sort=rv&vw=d

http://jobsearch.monsterboard.nl/getjob.asp?JobID=39615917&AVSDM=2006-02-13+04:16%3A00&Logo=1&brd=1&cy=NL&q=fraude&sort=rv&vw=d

2 minuten zoeken en ik vind al twee functies.


Klopt...

T-Mobile:

(Algemene) kennis ten behoeve van deze functie:
Werk- en denkniveau HBO
Beschikken over managementvaardigheden (bv Krauthammer, ISBW
etc).
Beschikken over presentatie- en vergadertechnieken
Technische kennis van een mobiel netwerk
Technische kennis van diensten als GPRS, WAP, MMS, SMS en
daarin gelieërde diensten
Kennis van MS-office
Affiniteit met alle aspecten van fraude, ook van fraude
buiten telecom

Achmea:
U heeft een opleiding op HBO niveau, een bancaire
achtergrond en minimaal 3 jaar ervaring in een soortgelijke
functie. Hierdoor heeft u een voor deze functie relevant
netwerk opgebouwd. U beschikt over bancaire productkennis.
Bankcursussen op het gebied van fraudebeheersing is een pré.
U bent zelfstandig en accuraat en beschikt over uitstekende
communicatieve en contactuele vaardigheden.

Los van het feit dat het niet precies in de profiel van
Digitaal Rechercheur valt, zijn het er maar twee.
Tevens zijn de functie eisen + ervaring niet wat je door
dergelijke opleidingen kunt krijgen.

Ook indien het nivo van de opleidingen (dus die van 2 jaar
en die in utrecht van 4 jaar) wel op HBO nivo zouden zijn,
betekend het dat van de 60 mensen die opleiding zijn er
hooguit 2 een baan zouden kunnen vinden, lijkt me niet een
prettig vooruitzicht.
14-04-2006, 04:17 door Anoniem
Door ronnii
Lijkt mij meer een opleiding om die dure heer van de IT
eruit te lazeren en een goedkope Digitaal rechercheur neer
te zetten.

Zal alleen lukken indien ze een MSCE certificaten erbij
krijgen ;-)

Immers geen enkele partij zal dit soort mensen aannemen
terwijl ze niet eens als volwaardig systeem beheerder kunnen
opereren.

Ook vraag ik me af wat ze leren, ik kan nergens online een
boekenlijst of gedetailleerde opleidingsinhoud vinden.
Maar om CCNP te worden heb je toch al op zijn minst 2 jaar
nodig, en dan nog moet je al reeds de nodige kennis en
ervaring hebben. (CISSP lukt wel in een jaar, maar dan weet
je ook niets)
14-04-2006, 04:22 door Anoniem
Volgens dit document: http://www.ecabo.nl/media/items1/76.pdf

Gaat de toekomstige MBO digitale rechercheur bewijsmateriaal
veiligstellen.

Iedereen die weleens met de politie te maken heeft gehad,
weet dat zelfs de politie niet 1 knop (behalve de deurbel)
aanraakt binnen een organisatie bij het veiligstellen van
bewijsmateriaal.

Dit doet me denken aan een opendag (laatst op journaal) voor
wetenschappelijk forensisch onderzoeks opleiding, waarbij
meerdere mensen vertelden dat het niet op CSI leek :-)
14-04-2006, 23:09 door Constant
"In de praktijk zullen de digitale rechercheurs systemen
beschermen tegen aanvallen van buitenaf, tegen virussen en hackers.
Ze moeten er daarnaast voor zorgen dat computerinformatie niet op
straat, of beter gezegd: het internet, terechtkomt." zegt coördinator R. van
der Kraan.
Dat is geen digitaal rechercheren, dat is klinkt meer als
systeembeveiliging. Als de opleiding net zo rammelt als de voorlichting,
kun je hier beter niet je tijd aan besteden.
17-04-2006, 03:44 door Anoniem
Wat een stelletje hypocrieten hier ! :)

Je kunt met een oude havo diploma rustig naar een hbo
opleiding doorstromen. Voor universiteit heb je een
toelatingstest nodig.

Deze opleiding is meer geschikt voor mensen die al echte
ervaring in de ICT hebben, een goede aanvulling op hun
parate kennis. Beheerders e.d zouden hier een mooie kans
zien liggen.

Ik ben er wel mee eens dat een blanco-brein niet "effe" die
opleiding doet en zich daarna kan meten met een
doorgewinterde beheerder bijvoorbeeld. Tenzij de functie
omschrijving zodanig is dat het wel past.
18-04-2006, 09:08 door pipo
Door Anoniem
(CISSP lukt wel in een jaar, maar dan weet
je ook niets)

Dan begrijp je het zeker niet ....
05-05-2006, 14:12 door Anoniem
Door Anoniem
http://www.monsterboard.nl en http://www.stepco.nl
en zoek op digitaal
rechercheur......


Ik snap niet waar deze zakken vullers (de opleiding word
grotendeels door
de belastingbetalers betaald) het lef vandaan halen om te
beweren dat er
grote belangstelling is voor dit soort mensen.

Zelfs bij de politie kun je met deze opleiding niet aan de
slag. Dus
opleiden om werkeloos te worden, heerlijke gedachten.

Verder is het pedagogisch niet verantwoord immers je kunt
niet van tieners
verwachten dat ze weten hoe de arbeidsmarkt in elkaar
steekt.

Er zijn banen zat in Nederland als digitaal rechercheur of
digitaal expert, het heet tegenwoordig ook vaak digtaal
forensisch onderzoeker. Als je geen verstand van zaken hebt
is het toch beter om geen onzin te verkopen.
05-05-2006, 14:30 door Digitaal
Door Anoniem
http://www.monsterboard.nl en http://www.stepco.nl
en zoek op digitaal
rechercheur......


Ik snap niet waar deze zakken vullers (de opleiding word
grotendeels door
de belastingbetalers betaald) het lef vandaan halen om te
beweren dat er
grote belangstelling is voor dit soort mensen.

Zelfs bij de politie kun je met deze opleiding niet aan de
slag. Dus
opleiden om werkeloos te worden, heerlijke gedachten.

Verder is het pedagogisch niet verantwoord immers je kunt
niet van tieners
verwachten dat ze weten hoe de arbeidsmarkt in elkaar
steekt.

Klopt niets van, er zijn banen genoeg bij de Politie als
digitaal rechercheur of digitaal expert. Heet tegenwoordig
ook digitaal forensisch onderzoeker. Je bent niet echt op de
hoogte. En nu jij weer!
30-10-2006, 17:48 door Anoniem
Ik kan helemaal geen vacuture's op internet vinden van Digitaal
Rechercheur
31-03-2009, 12:03 door Anoniem
Of just een hobby amateur met motivatie die al die tijd al met diverse crack en hack activiteiten bezig houdt daarnaast ook nog eens wat af zou weten van bootlegging en zou enige kenis van een vooropleiding in programeren en protocol ook wel best zijn lijkt me . greetZZZZzz *.*


Door Anoniemwat maakt een goede beveiligings man? Opleiding is relatief..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.