Zoekmachines leveren een belangrijke bijdrage aan het infecteren van internetters, zo blijkt uit onderzoek van SiteAdvisor, een bedrijf dat software ontwikkelt dat gebruikers voor dit soort gevaren waarschuwt. Volgens het onderzoek zouden Amerikaanse internetgebruikers 285 miljoen keer per maand door de zoekresultaten van Google, Yahoo, MSN Search, AOL en Ask.com op kwaadaardige sites belanden.
Verder werd ontdekt dat gesponsorde advertenties gebruikers vaker naar spyware en andere malware sites leiden, in tegenstelling tot normale zoekresultaten. Gemiddeld maakt 9% van alle advertenties die naast de normale zoekresultaten getoond worden reclame voor malware sites, tegenover 3,1% van de zoekresultaten.
MSN toont in 3,9% van de gevallen een kwaadaardige link, en is daarmee de veiligste zoekmachine. Ask.com staat met 6,1% onderaan de lijst. Vooral populaire zoekopdrachten zoals "digital music" en "singers" zijn gevaarlijk. In 72% van de zoekresultaten wordt dan een gevaarlijke website getoond.
Alle zoekmachines lieten weten zich zorgen over de resultaten te maken en beloofden beterschap.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.