Graham Ingram van het Australische Computer Emergency Response Team maakte deze week geen vrienden bij anti-virus aanbieders toen hij liet weten dat de populairste virusscanners 80% van alle nieuwe malware missen. Dit komt niet omdat het slechte programma's zijn, maar vanwege hun grote marktaandeel testen virusschrijvers hun creaties met deze scanners, zodat die de malware in eerste instantie niet detecteren.
Om welke merken het gaat wilde Ingram niet zeggen, maar cijfers van onderzoeksbureau Gartner maken dit wel duidelijk. In 2005 had Symantec een marktaandeel van 53,6%, gevolgd door McAfee met 18,8% en Trend Micro met 13,8%. Er was trouwens één anti-virusaanbieder die Ingram wel noemde, en dat was het Russische Kaspersky Lab, die in dezelfde tests 90% van de malware wist te stoppen.
De meeste grote bedrijven gebruiken meer dan één anti-virus applicatie. Het is echter de vraag hoeveel er twee van het Symantec, McAfee en Trend Micro trio gebruiken? IT journalist Munir Kotadia raadt deze bedrijven dan ook aan om in een andere aanbieder te investeren, maar in ieder geval de grote merken te vermijden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.