image

OpenSUSE vs Vista: Kan Linux Windows verslaan?

donderdag 1 juni 2006, 12:53 door Redactie, 25 reacties

Windows domineert al jaren lang de desktop en het is de vraag of hier ooit verandering in zal komen. Deze zomer verschijnt OpenSUSE 10.1 dat de uitdaging met het nieuwe Windows vlaggenschip aangaat. Hoewel beide besturingssystemen nog in het betastadium zijn, vergelijkt dit artikel installatie, features, veiligheid, kosten en gebruiksgemak van de twee systemen.

Een van de opmerkelijke punten is dat OpenSUSE op dit moment meer hardware ondersteunt dan Vista. Het eerste grote verschil zijn de systeemeisen, die bij OpenSUSE een stuk lager liggen dan bij het Windows besturingssysteem. Verder kan OpenSUSE gratis gedownload worden terwijl gebruikers voor Vista moeten betalen. De auteur van deze vergelijking ziet de toekomst voor OpenSUSE dan ook een stuk rooskleuriger in dan voor Vista.

Reacties (25)
01-06-2006, 13:16 door Anoniem
Future Changes to the openSUSE Project
Early 2006

A first version of the openSUSE build service will appear.
Everyone will be able to build and provide packages for SUSE
Linux and the openSUSE community. More information on the
build service here.
Upcoming SUSE Linux Releases
SUSE Linux 10.1 Schedule
May 11, 2006

SUSE Linux 10.1 Final Release
SUSE Linux 10.2 Schedule
Jun 16, 2006

SUSE Linux 10.2 Alpha 1 release.
Jul 13, 2006

SUSE Linux 10.2 Alpha 2 release.
Aug 10, 2006

SUSE Linux 10.2 Alpha 3 release.
Sep 7, 2006

SUSE Linux 10.2 Alpha 4 release.
Oct 5, 2006

SUSE Linux 10.2 Alpha 5 release.

Hoezo 10.1 in de zomer??
01-06-2006, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem
Future Changes to the openSUSE Project
Early 2006

A first version of the openSUSE build service will appear.
Everyone will be able to build and provide packages for SUSE
Linux and the openSUSE community. More information on the
build service here.
Upcoming SUSE Linux Releases
SUSE Linux 10.1 Schedule
May 11, 2006

SUSE Linux 10.1 Final Release
Jun 16, 2006

Hoezo 10.1 in de zomer??

Is juni 2006 dan geen zomer?
01-06-2006, 13:57 door Anoniem
Ik twijfel er niet aan dat meneer ongelijk heeft! Linux
distibuteurs hebben geen verstand van marketing. Je kunt een
waterdicht en perfect product op de markt brengen, maar als
niemand van het bestaan af weet zul je niet groot worden.
Reclame is het antwoord. Suse moet niet alleen maar
tijd/geld stoppen in ontwikkeling en dergelijke. Zonder
marketing worden ze nooit een concurrent van MS.
01-06-2006, 14:16 door Anoniem
quote:
Is juni 2006 dan geen zomer?

kijk zelf dan op de site http://en.opensuse.org/Roadmap

May 11, 2006

SUSE Linux 10.1 Final Release
01-06-2006, 14:21 door Anoniem
mij bevalt Open Suse hartstikke goed, alleen jammer dat-ie m'n
Lexmark drie-in-één-printer niet ondersteunt. Iemand een oplossing?
01-06-2006, 14:42 door Anoniem
Verder kan OpenSUSE gratis gedownload worden terwijl
gebruikers voor Vista moeten betalen.

Moest er voor de vorige versies van Windows dan niet betaald
worden? Was OpenSUSE al niet gratis te downloaden?

Op de vraag "Kan Linux Windows verslaan?" is (nog) geen goed
antwoord mogelijk. Want, wie bepaalt welk OS "beter" is? Dat
Windows meer gebruikers heeft dan een ander OS, wil niet per
definitie zeggen dat het beter is. Een "mooiere" GUI is niet
voor iedereen mooier/beter. Ook de prijs van een OS is niet
inherent aan de kwaliteit.

Minder publiekelijk bekende security lekken zeggen eveneens
niets over de kwaliteit van het OS. Immers wordt niet elk OS
met evenveel aandacht op mogelijke kwetsbaarheden
onderzocht. Linux kan schijnbaar veiliger zijn dan
bijvoorbeeld Vista, maar dat hoeft in werkelijkheid dus niet
zo te zijn.

Persoonlijk ben ik van mening dat elk OS iets moois heeft
(in technisch opzicht). Ik ben actief gebruiker van diverse
Linux distributies (o.a. Suse, Gentoo), OpenBSD, maar
tegelijkertijd ook van Windows NT-gebaseerde systemen. Op
servergebied blijft OpenBSD mijn voorkeur hebben, terwijl
dat voor de desktop Windows XP is. Dat wil niet zeggen dat
de andere systemen niet "beter" zijn. Dit is voor mijn
specifieke geval het "beste".

De "OS-discussie c.q. battle" zal altijd voortduren ongeacht
of argumenten gegrond of ongegrond zijn. Sommigen hebben op
voorhand al hun oordeel klaar over een bepaald OS. Zij
zullen dan ook nooit objectief kunnen kijken naar de
verschillen (snelheid, effectiviteit, functionaliteit,
compatibiliteit etc.) en daaruit bepalen wat voor hen
werkelijk het beste is.
01-06-2006, 15:06 door Anoniem
Strikt genomen begint de zomer op 21 juni (soms 20 juni). Meteorologen
rekenen echter vanaf de eerste van de maand.
01-06-2006, 15:30 door Anoniem
OpenSuSE 10.1 is op 11 mei 2006 beschikbaar gekomen voor het
publiek. Volgens mij is dat nog steeds het voorjaar van 2006.

Aangezien de zomers steeds 'natter' gaan worden is het risico op
een 'uitglijder' in steeds grotere mate aanwezig.
01-06-2006, 15:33 door Anoniem
Er is een heel belangrijk punt: Vista kan rekenop op vele
$$$ aan reclame, terwijl SUSE het via mond op mond reclame
en vriendelijke media moet hebben. Ook is het natuurlijk zo
dat velen al M$ kennen, en te veel nog nooit van iets anders
gehoort hebben.

Ik ben het er mee eens dat SUSE beter is dan Vista, maar of
de toekomst er ook rooskleuriger uit ziet? In ieder geval
voor de SUSE gebruiker wel.
01-06-2006, 16:21 door Anoniem
Ik ben al bijna 9 jaar SuSE gebruiker, maar ik kan
werkelijk niet gaan promoten om SuSE Linux op de desktop als
volwaardige concurent te gaan zien. Wel gaat het sinds het
echt openen van de distributie voor ontwikkeling en gebruik
met zeer grote sprongen vooruit om het binnen een paar jaar
te gaan worden, maar er zijn nog teveel tekortkomingen om
het gebruiksvriendelijk genoeg te maken. Wel ben ik zeer
tevreden met SuSE als server os en de manier waarop
beveiliging en ontwikkeling professioneel aangepakt wordt en
klanten en gratis gebruikers zeer serieus worden genomen.
Daar kan Microsoft nog behoorlijk van leren.

Als opmerking:
OpenSuSE is de naam van de community, niet van de
distributies. Zowel de gratis als commerciele versies heten
gewoon SuSE 10.1. De enterprise server os is zelfs een ander
product, al heeft het op grote lijnen dezelfde basis als
SuSE 10.1.
01-06-2006, 16:42 door Anoniem
Heren,

Mijn complimenten jullie weten je 'urges' uitstekend in
bedwang te houden, ik zit de hele dag al te wachten op de
grote hoeveelheid wellus/nietus reacties en tot nu toe nog
niet 1 !

Gefeliciteerd; we ontwikkelen nog wel eens nuance.... ;)
01-06-2006, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem
Is juni 2006 dan geen zomer?
[/quote]Meteorologisch gezien wel, astronomisch niet.

On topic: de download versie van OpenSUSE 10.1 is al uit. De
retail versie verschijnt een dezer dagen.
01-06-2006, 17:35 door Anoniem
Als je bij SuSE maar genoeg nieuwe bugs vind krijg je de
retail versie inclusief volwaardig support zelfs gratis :-)
Maar dat is een geheimpje van Novell/SuSE.
01-06-2006, 17:55 door Anoniem
Door Anoniem
Heren,

Mijn complimenten jullie weten je 'urges' uitstekend in
bedwang te houden, ik zit de hele dag al te wachten op de
grote hoeveelheid wellus/nietus reacties en tot nu toe nog
niet 1 !

Gefeliciteerd; we ontwikkelen nog wel eens nuance.... ;)
Wat moet je er ook over vertellen het is altijd dezelfde discussie
01-06-2006, 19:09 door Anoniem
@Anoniem op donderdag 01 juni 2006 14:21


mij bevalt Open Suse hartstikke goed, alleen jammer dat-ie m'n
Lexmark drie-in-één-printer niet ondersteunt. Iemand een
oplossing?
Ik zou TurboPrint eens proberen: http://www.turboprint.info/.
Dat ondersteunt b.v. ook de Pixma-serie van Canon.
01-06-2006, 19:19 door Anoniem
Welk OS ik gebruik heeft te maken met vertrouwen ....
vertrouwen in de "leverancier".

M$ heeft door zijn twijvelachtige reputatie, die het toch
steeds weer lijkt te bevestigen, hier een dikke vette -. Aan
zo'n bedrijf ga ik niet de volledige controle over mijn
computer toevertrouwen (Want dat heeft een OS).

Neehoor, ik kies liever iets waar ik zelf de baas blijf, en
dat is in mijn geval Gentoo Linux. Bijkomend voordeel is dat
het geheel legaal is om het te downloaden.

Uiteraard bieden in het verleden behaalde resultaten geen
garantie voor de toekomst, maar ik zie deze situatie nog
niet zo snel veranderen.
01-06-2006, 21:28 door Anoniem
Het is gewoon appels met peren vergelijken. Je kiest gewoon duidelijk
voor Windows of duidelijk voor Linux. Het is niet of Windows Vista of
OpenSuse. En uiteraard wordt Windows Vista populairder.
02-06-2006, 08:41 door Anoniem
Linux zal Windows niet verslaan.

Microsoft heeft vanaf het begin goeie marketing gedaan.
Vanaf den beginne heeft MS gezorgd dat zij een
gebruiksvriendelijk product op de markt zette. Hiermee
reclame gemaakt, en nu zijn zij (voorlopig) de grootste in
desktop OS wereld.

Apple heeft vooral vroeger grote naam gemaakt. Nu maken zij
hun producten aantrekkelijk, door het uiterlijk van de
computer mooi te maken. Bij een PC word wel eens een
figuurtje uitgezaagd, lampje ingebouwd om hem mooier te
maken. Bij een Mac is dit niet nodig. Deze apparaten zijn al
mooi van zichzelf.

Linux is een product van IT'ers. Niet van slimme marketing
mensen, maar van mensen die kijken naar functionaliteit, en
mogelijkheden. De enigen die Linux draaien zijn IT'ers.
Sinds een tijdje word er eindelijk gewerkt aan de
gebruiksvriendelijkheid, maar dit is nog steeds beperkt
vergeleken met Windows en Mac. Te veel verschillende tools.
Als Linux standaarden in configuratie tools zou creeren, dan
zou dat goed zijn voor het OS. Helaas willen de
verschillende distributies zelf de standaard opstellen, en
loopt dat een beetje door elkaar...
02-06-2006, 09:27 door Anoniem
Door AnoniemJe kiest gewoon duidelijk voor Windows of
duidelijk voor Linux. Het is niet of Windows Vista of OpenSuse. En
uiteraard wordt Windows Vista populairder.

Ik kies duidelijk voor dual-boot ;)
02-06-2006, 09:41 door Anoniem
Door Anoniem
mij bevalt Open Suse hartstikke goed, alleen jammer dat-ie m'n
Lexmark drie-in-één-printer niet ondersteunt. Iemand een oplossing?

Kijk, daarom wint Microsoft het met Vista nu straks in de markt. Dit soort
consumenten 'problemen' in combinatie met een gebrek aan platformvisie
bij Open Suse zorgt er voor dat Novell weer eens de boot mist.
02-06-2006, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem
Er is een heel belangrijk punt: Vista kan rekenop op vele
$$$ aan reclame, terwijl SUSE het via mond op mond reclame
en vriendelijke media moet hebben. Ook is het natuurlijk zo
dat velen al M$ kennen, en te veel nog nooit van iets anders
gehoort hebben.

Ik ben het er mee eens dat SUSE beter is dan Vista, maar of
de toekomst er ook rooskleuriger uit ziet? In ieder geval
voor de SUSE gebruiker wel.
Het moet zijn "mond tot mondreclame".
Mond op mond gebeurt bij beademing, maar zo adembenemend is
deze discussie nou ook weer niet.
02-06-2006, 20:55 door HenkWWW
Door Anoniem
mij bevalt Open Suse hartstikke goed, alleen jammer dat-ie m'n
Lexmark drie-in-één-printer niet ondersteunt. Iemand een
oplossing?

Wat voor een Lexmark printer heb je dan?
Als er een printer out of the box niet werkt voor een bepaalde
distro , zegt
dit nog niets over het feit dat die printer niet werkt met Linux.
Kijk bv. eens op :
http://www.linuxprinting.org/printer_list.cgi?make=Lexmark
03-06-2006, 14:37 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
mij bevalt Open Suse hartstikke goed, alleen jammer dat-ie m'n
Lexmark drie-in-één-printer niet ondersteunt. Iemand een
oplossing?

Kijk, daarom wint Microsoft het met Vista nu straks in de
markt. Dit soort
consumenten 'problemen' in combinatie met een gebrek aan
platformvisie
bij Open Suse zorgt er voor dat Novell weer eens de boot mist.

Sorry ?????? Doordat een *fabrikant van hardware* geen
drivers leverd, heeft novell gebrek aan planfrmvisie ???? Ik
zou die twijvelachtige eer liever aan de fabrikant toeschuiven.

Fabrikanten zitten op wat voor manier dan ook flink onder de
plak bij M$, en als ze dan ook nog eens geen specs geven
zodat er Open Source drivers gemaakt kunnen worden, dan
mogen ze van mij op een black-list.
09-06-2006, 12:26 door Anoniem
En zo vind ik linux Slackware vele malen beter dan Windows
ooit geweest is, en waarschijnlijk ook beter dan Windows
ooit zal zijn. Maar ja, dat is slechts mijn mening...
09-06-2006, 19:33 door Anoniem
Er is groote kans dat windows wint maar ook grote kans dat
linux wint
Linux begint deze jaren heel erg vooruit te lopen en NIET
meer ''Voor ITers''
is bedoeld
Hij is ook veel stabieler dan Windows als je 'n traag pc hebt
bij Windows zou alles dan crashen of vanzelf afsluiten
Linux kan zelf al 'n paar heeeeel erg graffische dingen doen
zonder dat t veel geheugen gebruikt netals doorzichtige
taakbalk en XGL
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.