image

Justitie wil vingerafdruk en foto van aangehouden verdachten

vrijdag 8 december 2006, 11:59 door Redactie, 19 reacties

Minister Hirsch Ballin van justitie wil dat van aangehouden verdachten digitaal vingerafdrukken en foto’s worden genomen. Deze gegevens kunnen in de toekomst door alle strafrechtelijke instanties op eenvoudige wijze worden gecontroleerd.

Justitie wil zo voorkomen dat verdachten na arrestatie hun identiteit kunnen verhullen. In 2008 moet de aanpak volledig zijn ingevoerd. Om de nieuwe maatregelen mogelijk te maken zijn veel investeringen nodig. Onder meer krijgen politie, het Openbaar Ministerie, de reclassering en justitiële inrichtingen apparatuur om vingerafdrukken digitaal te controleren.

Reacties (19)
08-12-2006, 13:14 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
08-12-2006, 13:37 door Anoniem
Door Hugo
Worden deze gegevens ook verwijderd indien een verdachte
onschuldig blijkt te zijn? Vast niet.
Dat is nu ook niet het geval. Dus waarom straks wel?
08-12-2006, 13:47 door Anoniem
Door Anoniem
Door Hugo
Worden deze gegevens ook verwijderd indien een verdachte
onschuldig blijkt te zijn? Vast niet.
Dat is nu ook niet het geval. Dus waarom straks wel?

Op dit moment schrijft de wet wel voor dat gegevens van personen die
onschuldig blijken vernietigd moeten worden.
Dat er heel vaak communicatieproblemen zijn tussen leidinggevenden en
uitvoerenden waardoor de gegevens niet vernietigd worden doet aan de
wetgeving niets af.

Het hebben van wetgeving en de uitvoering daarvan zijn twee compleet
verschillende dingen.

TT
08-12-2006, 14:01 door Anoniem
Beetje jammer: Hirsch Balin was goed bezig, maar slaat nu
toch echt over op de Donner-schijnmaatregelen. Iedereen kan
ooit ergens van verdacht worden, dit gaat dus echt richting
de complete DNA-database waar elke Nederlander in opgeslagen
wordt.
08-12-2006, 14:41 door Anoniem
En alles lekker te koppelen op BSN, het gaat de goede kant op.
08-12-2006, 14:50 door Anoniem
Met uitzondering van veroordeelde (vaute) AIVDers zeker..?
08-12-2006, 14:52 door Anoniem
Door Anoniem
Beetje jammer: Hirsch Balin was goed bezig, maar slaat nu
toch echt over op de Donner-schijnmaatregelen. Iedereen kan
ooit ergens van verdacht worden, dit gaat dus echt richting
de complete DNA-database waar elke Nederlander in opgeslagen
wordt.

<sarcasme>
Volledig mee eens! DNA vaststellen van alle pasgeborenen (en
van alle andere mensen met terugwerkende kracht) en op voor
alle overheidsdienaren vrij te raadplegen servers opslaan.
Dan zijn we misschien eindelijk veilig voor al die - al dan
niet slapende - terroristen-cellen die het op ons gemunt
hebben!
</sarcasme>
08-12-2006, 14:55 door LaFolie
Persoonlijk zou ik ook nog een urine-test en dna afnemen.
(http://www.security.nl/article/14986/1/Security_en_humor_gaan_niet_samen.html)
08-12-2006, 15:33 door egeltje
Door Anoniem
Volledig mee eens! DNA vaststellen van alle pasgeborenen


De film "Gattaca" gezien?..
08-12-2006, 16:35 door Anoniem
We stevenen steeds meer af op een informatie maatschappij waarin de
overheid steeds meer de gegevens dient te controleren van haar burgers.
Het is onontkombaar en is jammer genoeg de enigste mogelijkheid om
controle en veiligheid van haar burgers te garanderen.

Langs de andere kant, als je niets verkeerd doet, hoef je ook niets te
vrezen.

Ik ben al langer voorstander van dergelijke maatregelen, en minstens bij
zedendelicten, geweld en inbraak hadden er allang DNA stalen moeten
worden afgenomen van de verdachten.

Maar ja, ik ben ook voorstander van de doodstraf omdat ik vind dat de
maatschappij en haar slachtoffers meer rechten hebben dan de daders.

Daar krijg ik meestal ook geen gelijk in.
08-12-2006, 16:43 door Anoniem
Dat er zijn nog steeds sukkels zijn die denken dat je niets te vrezen hebt
als je niks verkeerd doet. Natuurlijk heb je dan wel wat te vrezen - zelfs als
de intenties van de overheid goed zijn en BLIJVEN is misbruik door
individuele medewerkers, mensen die in de mangel komen door fouten in
het systeem, etc. nog steeds mogelijk. Je zult maar opeens verward
worden met een terrorist. In de USA overkwam het zelfs een senator, die
op de no-fly list kwam. En zelfs zo iemand kwam er amper vanaf, laat staan
dat een "gewone" burger dat klaar zou krijgen.
08-12-2006, 16:45 door Anoniem
Lijkt me terecht om te kijken of iemand misschien meer op zijn kerfstok
heeft, maar dat soort gegevens zouden pas bewaard mogen worden als
iemand daadwerkelijk veroordeeld is.
08-12-2006, 16:49 door Anoniem
Door Anoniem
Maar ja, ik ben ook voorstander van de doodstraf omdat ik vind dat de
maatschappij en haar slachtoffers meer rechten hebben dan de daders.

Daar krijg ik meestal ook geen gelijk in.

Nee. Nu ook weer niet. Zoals je het nu stelt klinkt het meer dat je vind dat
daders een passendere straf moeten krijgen en slachtoffers meer rechten
moeten krijgen.

maar is dat een reden om de dader dan maar te doden? Het komt te vaak
voor dat er mensen onterecht de doodstraf krijgen. Dat wil je niet op je
geweten hebben.
Iemand 20 jaar onterecht in de bak laten zitten kan je ook niet goed maken,
maar iemand heeft daarna nog een leven over om in te halen.
08-12-2006, 17:06 door LaFolie
Door Anoniem Langs de andere kant, als je
niets verkeerd doet, hoef je ook niets te vrezen.

..., ik ben ook voorstander van de doodstraf omdat ik vind
dat de
maatschappij en haar slachtoffers meer rechten hebben dan de
daders..

Dat dachten de Joden ook voor WO2...

Als je nou eens iemand per abuis veroordeeld.... (gebeurt
regelmatig in onze bananenrepubliek) hoe ga je een lijk en
zijn nabestaanden dan je excuus aanbieden... denk daar maar
eens over na....
08-12-2006, 22:36 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-12-2006, 16:00 door Anoniem
Door rookie
Door Hugo
Worden deze gegevens ook verwijderd indien een verdachte
onschuldig blijkt te zijn? Vast niet.

Laat me raden jij gelooft in sprookjes :)

Niemand wist logdata :)~

Laat mij jullie conspiracy denkers nog een stukje meer paranoide maken :)
Hoe denken jullie dat onze Vader God een individu kan contacten en kan
analyseren?
Juist! Omdat wij mensen ook een unieke hersengolf uitzenden die over
ongekende afstand is op te 'vangen'.
Straks bouwen ze een computer waarmee ze die hersengolf kunnen
opvangen en waarmee ze dus in jullie hoofd kunnen kijken.
Het biochippie is een lachertje in verhouding. :P

Niet alles geloven wat je op Discovery ziet ;) men zou deze techniek in
theorie kunnen ontwikkelen maar het is op dit moment onmogelijk om deze
techniek 'portable' te bouwen.
Wat betreft de afstand, dat is hooguit 50 centimeter. (als het er al 50 zijn)

Net zoiets als een wapen dat met een geluidsgolf personen kan
uitschakelen, om zo een golf te creeren is een apparaat nodig waarvoor een
behoorlijk vervoermiddel noodzakelijk is.
Het is niet allemaal zo echt als men wil doen geloven.
10-12-2006, 13:43 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-12-2006, 10:23 door Anoniem
Dit hadden ze al veel eerder moeten doen. Het is toch niet meer van deze
tijd dat alles op papier wordt verwerkt?

Persoonsverwisselingen, fouten in dossiers en kwijtgeraakte papieren
nemen hierdoor sterk af. Daarbij wordt hiermee traceerbaar wie (welke
politieagent) waarvoor de gegevens in handen heeft gehad.
12-12-2006, 02:00 door De_Kloon_van_Peter_V.
McBallinism is the term describing a period of intense
anti-Criminal suspicion in Holland that lasted roughly from
the late 2000s to the late 2010s. The term derives from
Dutch MP Hirsch Ballin, a Christian of Holland. The period
of McBallinism is also referred to as the Second Crime
Scare, and coincided with a period of increased fears of
Criminal influence on Dutch institutions and espionage by
Al-Qaeda agents.

quote http :// en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.