Engelse onderzoekers hebben ontdekt dat kantoorpersoneel eerlijker is als het denkt dat het in de gaten gehouden wordt. De onderzoekers plaatsten een poster van een gezicht boven een koffieautomaat van een bedrijf met 48 werknemers. Het gezicht op de poster was zo geplaatst dat het de koffiedrinkers aankeek en niet zonder succes, want als de "big brother" poster er hing werd er vaker voor de koffie en thee betaald dan wanneer er een poster van bloemen werd gebruikt.
"Ik was erg verrast door het effect, aangezien we hadden verwacht dat het om een heel subtiel verschil zou gaan" aldus een van de onderzoekers. De "big-brother" poster zorgde ervoor dat er 2,76 keer vaker voor de koffie en thee werd betaald dan bij een andere afbeelding.
De onderzoekers denken dat dit komt omdat de hersenen op ogen reageren. "Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd om op ogen en gezichten te reageren, of we hier ons nu bewust van zijn of niet" zegt Melissa Bateson, die eraan toevoegt dat de resultaten voor allerlei campagnes gevolgen kunnen hebben, of het nu gaat om het tegengaan van asociaal gedrag tot het voorkomen van zwartrijden.
Het onderzoek liet verder zien dat mensen zich anders gedragen als ze denken in de gaten gehouden te worden, omdat ze zich druk maken over wat anderen van hen denken. "Mensen zijn minder zelfzuchtig als ze voelen dat ze in de gaten gehouden worden, wat gigantische gevolgen voor het echte leven kan hebben".
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.