image

Thuiswerkers niet blij met controle door IT-afdeling

maandag 6 november 2006, 16:28 door Redactie, 14 reacties

Zes van de tien thuiswerkers gelooft dat het de verantwoordelijkheid is van hun manager om hun activiteiten buiten kantoor te controleren en niet van de IT-afdeling. Eén op de vijf ondervraagden antwoordt zelfs dat het niemand iets aangaat wat zij buiten kantoor, online doen. Ook blijkt dat thuiswerkers vinden dat hun managers meer autoriteit hebben om hun gedrag te controleren dan IT-afdelingen, zo blijkt uit onderzoek van Cisco.

Volgens Cisco's John Stewart is uit het onderzoek op te maken dat er een kans ligt voor IT-afdelingen om zich als vertrouwelijke beveiligingsadviseur te profileren.

Uit dit eerste deel van het onderzoek bleek eveneens dat de meeste thuiswerkers zeggen zich bewust te zijn van de veiligheidsrisico’s die het gebruik van de computer thuis meebrengt voor de onderneming. Zij gedragen zich hier echter niet naar. Eén op de vijf thuiswerkers deelt zonder problemen de computer met niet-werknemers, een kwart van de ondervraagden opent onbekende e-mails en elf procent breekt in op het draadloze netwerk van de buren. Dit laatste wordt vaak uit gemakzucht gedaan.

Reacties (14)
06-11-2006, 16:39 door Anoniem
Sterker nog: als IT afdeling wil je de gebruikers niet eens
controleren. Alleen hun dataverkeer monitoren, zodat er geen
virussen en/of andere ongewenste elementen mee kunnen liften
met hetgeen wat ze aan het doen zijn. De rest is inderdaad
voor het afdelingshoofd.
Persoonlijk ben ik voor WindowsBased Terminals (of
vergelijkbare systemen) voor thuiswerkers: ze kunnen dan
niets anders met die dingen doen dan alleen verbinding maken
met het kantoor. Afscherming van de USB poort, geen
CDRom/DVDspeler en/of floppy en het systeem is meteen zover
dichtgezet dat de thuiswerker alleen maar ermee op het
netwerk van kantoor kunnen komen om daar wat te doen...
06-11-2006, 16:56 door G-Force
Zes van de tien thuiswerkers gelooft dat het de
verantwoordelijkheid is van hun manager om hun activiteiten
buiten kantoor te controleren en niet van de
IT-afdeling.

Wel mee eens ja...maar als de IT afdeling de opdracht van de
baas heeft gekregen om dit te controleren, dan wordt het
verhaal natuurlijk wel anders. De vraag is of iedereen in
een onderneming wel altijd met de juiste bevoegdheden werkt.
Jarengeleden werkte ik in een bedrijf, waarbij de
huismeester te pas en onpas tegen mij ging optreden "omdat
ik me werk niet goed deed". Heb daarover wel m'n baas
geïnformeerd en duidelijk gezegd dat kritiek op mijn werk
wel van hem moest komen, en niet van een of andere geflipte
huismeester! Hij vond ovrigens dat ik wel gelijk had...
06-11-2006, 17:58 door Anoniem
Door Krak des Chevalliers
Zes van de tien thuiswerkers gelooft dat het de
verantwoordelijkheid is van hun manager om hun activiteiten
buiten kantoor te controleren en niet van de
IT-afdeling.

Wel mee eens ja...maar als de IT afdeling de opdracht van de
baas heeft gekregen om dit te controleren, dan wordt het
verhaal natuurlijk wel anders. De vraag is of iedereen in
een onderneming wel altijd met de juiste bevoegdheden werkt.
Jarengeleden werkte ik in een bedrijf, waarbij de
huismeester te pas en onpas tegen mij ging optreden "omdat
ik me werk niet goed deed". Heb daarover wel m'n baas
geïnformeerd en duidelijk gezegd dat kritiek op mijn werk
wel van hem moest komen, en niet van een of andere geflipte
huismeester! Hij vond ovrigens dat ik wel gelijk had...

En je accepteert zeker ook geen terechtwijzing van een
politieagent maar wel van de politiecommesaris...??

Waarschijnlijk snap je de hierarchie binnen het
bedrijfsleven niet helemaal!

TT
06-11-2006, 18:44 door Anoniem
Maar wat nou als de manager zegt dat hij dat zelf niet zo
goed kan beoordelen als de it-ers en, ook vanwege zijn
beperkte tijd (4x9) niet redt? En dan vervolgens de it-club
machtigt die controles te doen?

En daarnaast zijn er terminal services-achtige oplossingen
waarbij het niet eens relevant is. Tenzij de thuis-pc vol
zit met key-loggers natuurlijk. Maar dan het bedrijf een
dichtgetimmerde terminal bieden. Kunnen mams en de kinders
er ook niet op klooien! :)
06-11-2006, 21:12 door Anoniem
Door Krak des Chevalliers
Zes van de tien thuiswerkers gelooft dat het de
verantwoordelijkheid is van hun manager om hun activiteiten
buiten kantoor te controleren en niet van de
IT-afdeling.

Wel mee eens ja...maar als de IT afdeling de opdracht van de
baas heeft gekregen om dit te controleren, dan wordt het
verhaal natuurlijk wel anders. De vraag is of iedereen in
een onderneming wel altijd met de juiste bevoegdheden werkt.
Jarengeleden werkte ik in een bedrijf, waarbij de
huismeester te pas en onpas tegen mij ging optreden "omdat
ik me werk niet goed deed". Heb daarover wel m'n baas
geïnformeerd en duidelijk gezegd dat kritiek op mijn werk
wel van hem moest komen, en niet van een of andere geflipte
huismeester! Hij vond ovrigens dat ik wel gelijk had...

Precies. De IT afdeling binnen de gemiddelde onderneming
gedraagt zich als goden uit de ivoren toren, mensen die
denken dat zij niet alleen het recht aan hun kant hebben
maar mensen die ook denken dat zij alleen weten hoe het
moet... verschrikkelijk!
06-11-2006, 23:04 door Anoniem
Inbreken op het draadloze netwerk van de buren?? Als ze geen
wachtwoord hebben is het iig geen inbreken en volgens mij
zelf gewoon legaal
07-11-2006, 08:54 door koekblik
Zes van de tien thuiswerkers gelooft dat het de
verantwoordelijkheid is van hun manager om hun activiteiten
buiten kantoor te controleren en niet van de
IT-afdeling.

Hahahaha! Alsof managers de IT-kennis hebben om dit zelf te
doen.
07-11-2006, 09:16 door wimbo
De IT mensen zouden in opdracht van de managers (leesbare)
rapportages op moeten leveren. De manager kan dan aan de
hand van de rapportages corrigerend optreden. Zelfs als de
IT afdeling controlerend optreedt, hoor je nog steeds van je
manager te horen wat voor stoutert je geweest bent.
Mijn manager is mijn baas en niet een 1 of andere puisterige
IT nerd.

Overigens zie ik het niet gebeuren dat de manager zelf alles
gaat doen op dat controlerende vlak. Laat die gasten maar
manager spelen, want dat alleen is vaak al moeilijk genoeg.
07-11-2006, 10:10 door Windoos
Door Anoniem
Inbreken op het draadloze netwerk van de buren?? Als ze geen
wachtwoord hebben is het iig geen inbreken en volgens mij
zelf gewoon legaal

Lees eens het volgende artikel:

http://www.security.nl/article/14458/1/Politie_jaagt_op_meelifters_open_WiFi-netwerken.html

Gebruik maken van een draadloos netwerk van de buren zonder
toestemming is volgens mij NIET legaal.
07-11-2006, 10:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-11-2006, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem
Inbreken op het draadloze netwerk van de buren?? Als ze geen
wachtwoord hebben is het iig geen inbreken en volgens mij
zelf gewoon legaal
Als er ergens een deur van een huis openstaat, geeft dat jou
ook niet het recht om naar binnen te lopen en de koelkast
leeg te drinken. Dus ja, volgens mij i het "lenen" van het
draadloze netwerk van de buurman wel degelijk illegaal...
07-11-2006, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Inbreken op het draadloze netwerk van de buren?? Als ze geen
wachtwoord hebben is het iig geen inbreken en volgens mij
zelf gewoon legaal
Als er ergens een deur van een huis openstaat, geeft dat jou
ook niet het recht om naar binnen te lopen en de koelkast
leeg te drinken. Dus ja, volgens mij i het "lenen"
van het
draadloze netwerk van de buurman wel degelijk
illegaal...
Niet alleen volgens jou... ook volgens de nieuwe wet op de
computercriminaliteit.
07-11-2006, 14:57 door Anoniem
Kan een IT afdeling dit wel controleren, als ik on line sta met mijn PC
betekent dit niet dat ik ook actief aan het werk ben....
07-11-2006, 17:03 door Anoniem
Kan een IT afdeling dit wel controleren, als ik on
line sta met mijn PC betekent dit niet dat ik ook actief aan
het werk ben....
Het programm Workpace, dat in veel NL bedrijven gebruikt
wordt vanuit arbo-wetgeving, houdt precies bij hoe druk
iemand zich maakt (of niet) achter de pc...
Heel handig om te voorkomen dat al die medewerkers té hard
zouden werken!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.