De toekomst van het zoeken op internet is gebaseerd op persoonlijke instellingen en voorkeuren, maar wat heeft dit voor een effect op onze privacy? Google werkt op dit moment aan het "gepersonaliseerd zoeken" algoritme, dat aan de hand van vorige zoekopdrachten kijkt wat de gebruiker precies wil zoeken.
Als je bijvoorbeeld zoekt op de term "golf", maar in het verleden al gezocht hebt naar golfbanen, dan krijg je dankzij gepersonaliseerd zoeken informatie over golfen, en niet over Volkswagens, aldus Google's privacyman Peter Fleischer.
Relevantie, bruikbaarheid en snelheid zijn enkele van de pluspunten, hoewel niet voor iedereen. Gepersonaliseerd zoeken gaat ten koste van de privacy. Zoekmachines moeten namelijk toegang tot eerdere zoekopdrachten hebben. "Sommige mensen willen die informatie niet delen, omdat ze vinden dat dit te persoonlijk is. Voor hun wegen de verbeterde resultaten van gepersonaliseerd zoeken niet op tegen het onthullen van hun webgeschiedenis," zegt Fleischer. Gebruikers moeten bij Google zelf aangeven of ze de nieuwe zoekmethode willen gebruiken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.