image

Nederlandse providers gaan kinderporno blokkeren

dinsdag 6 februari 2007, 12:43 door Redactie, 23 reacties

Klanten van internetprovider UPC kunnen straks drieduizend websites met kinderporno niet meer bezoeken, die worden dan door de ISP geblokkeerd. Het Korps Landelijke Politiediensten heeft een lijst opgesteld van 'evidente' kinderpornosites. Bezoekt een abonnee zo'n website, dan krijgt hij een pagina te zien waarop de blokkade wordt uitgelegd. Is de klant het hier niet mee eens, dan kan hij dit kenbaar maken. Zoals het er nu naar uitziet begint UPC ergens in het tweede kwartaal met het filteren van de sites.

UPC is de eerste Nederlandse provider die dit doet, maar ook KPN zit met politie rond de tafel om kinderporno aan te pakken. De provider zou echter meer waarborgen omtrent de samenstelling van de lijst en de privacy van klanten willen, zo schrijft Nu.nl

Ook XS4ALL heeft verschillende bezwaren. Zo is de lijst met geblokkeerde sites afkomstig van de politie, en niet van een onafhankelijke partij. Daarnaast moeten er afspraken gemaakt worden over de bescherming van klanten die de gewraakte sites opvragen.

Reacties (23)
06-02-2007, 13:01 door Anoniem
Dit had allang gebeurd moeten zijn....
06-02-2007, 13:05 door LaFolie
Vreemd dat uitsluitend UPC aangewezen is om dit te doen...
ik denk dat ook andere ISP's hier graag hun steentje aan
zouden willen bijdragen of is dit het gebruikelijke
Nederlandse 'old boy network' dat aan concurrentie
vervalsing doet.... ?!
Of staan de betreffende drieduizend websites allemaal op
servers van UPC? ;)
06-02-2007, 13:16 door Anoniem
Waarom is het anno 2007 nog mogelijk om kinderporno te
bezoeken in Nederland???

Dat ze daar eens wat aan doen ipv bij een enkele provider de
toegang te blokkeren...
06-02-2007, 13:17 door Walter
@LaFolie: Nee niet op servers, maar op PC's die een kabel abonnement
hebben, waar de nodige trojans, backdoors en cracks op staan.

Verder natuurlijk wel weer typisch XS4All dat zij gaan eisen dat de data van
een onafhankelijke partij moet komen (zoals het hoort).
06-02-2007, 13:25 door Anoniem
Op zich lijkt dit een goede maatregel. Hoewel ik vraagtekens zet bij het
blokkeren van sites middels lijstjes die door de overheid worden
samengesteld. Het blijft ook dweilen met de kraan open. Iedere dag
komen er nieuwe sites op het internet bij. Ook daar zitten ongetwijfeld
nieuwe kinderporno sites bij.

De volgende stap zou zijn dat de KLPD zelf met één druk op de knop het
lijstje bij alle providers kan aanpassen. De stap daarna zou kunnen zijn dat
andere sites die niets doen wat wettelijk verboden is maar informatie
verschaffen aan de burgers waar de overheid niet op zit te wachten ook
worden geblokkeerd.

Ik neem aan dat we niet met z'n allen op een "Chinese Firewall" zitten te
wachten.

Ik sta achter het monitoren van kinderporno-sites en het opsporen van de
viezerikken, maar aan censuur heb ik een broertje dood. Je kan beter tijd
steken in het opsporen van de gebruikers en misbruikers van zulke sites
en niet het bestaan van zulke sites doodzwijgen middels een blokkade.
06-02-2007, 13:28 door Anoniem
Het doel is goed, het middel verkeerd. Dit is het begin van
censuur; wie weet waar het gaat eindigen?
06-02-2007, 13:47 door Anoniem
Door Anoniem
Het doel is goed, het middel verkeerd. Dit is het begin van
censuur; wie weet waar het gaat eindigen?

Precies. Dat bedoelt Anoniem 13:25 ook.
06-02-2007, 13:49 door Anoniem
Is de klant het hier niet mee eens, dan kan hij dit kenbaar maken.
lol! xD
06-02-2007, 14:00 door Anoniem
Dit is eindelijk de eerste stap om MISDAAD op internet tegen
te gaan. Een heel goed initiatief dat niks, maar dan ook
helemaal niks met vrijheid van meningsuiting te maken heeft.

Het is heel goed mogelijk om dergelijke verboden sites aan
de grens te blokkeren, de ISP's mogen blij zijn dat er nog
geen aangifte is gedaan van medeplichtigheid aan het
verspreiden van kinderporno.
06-02-2007, 14:12 door Anoniem
Opzich het idee is wel goed, maar (wat ook al eerder is vernoemt) er
komen per dag zoveel websites bij waar ook kinderporno bij zit. Wat ik wel
grappig vind is dat er pagina komt waar je bezwaar kan maken. Want
kinderporno is verboden in Nederland dus je heb meteen zo'n mannetje in
een blauw pak voor de deur met handboeien.

Ook een fijne baan heb je dan bij de politie. De hele dag een beetje
zoeken naar kinderporno. Klinkt toch wel een beetje fout :-p
06-02-2007, 15:16 door G-Force
Waarom bestaat überhaupt kinderporno, drugsgebruik en
diefstal van goederen (autoradio's)? Heel simpel : omdat
er een markt voor is
. Zou die markt er niet bestaan, dan
houdt de geldstroom op en stort het imperium van het Kwaad
in elkaar.

Zo simpel werkt dat.
06-02-2007, 16:13 door LaFolie
Door Peter V.
Waarom bestaat überhaupt kinderporno, drugsgebruik en
diefstal van goederen (autoradio's)? Heel simpel : omdat
er een markt voor is
. Zou die markt er niet bestaan, dan
houdt de geldstroom op en stort het imperium van het Kwaad
in elkaar.

Zo simpel werkt dat.
Capitalism is successful because it understands and exploits
the fundamental flaw of us humans.... heb ik wel eens horen
zeggen.... ;)
06-02-2007, 16:18 door Anoniem
Inderdaad, goed bedoeld maar waardeloos. Simpel te omzeilen en een
eerste stap naar verdere censuur.
06-02-2007, 16:33 door Anoniem
Heel goed plan.
Maar dan moeten we niet ophouden met kinderporno.
Ook scheldwoorden en moraal andere foutive zaken moeten
grondig aangepakt worden.
Goede stappen op weg naar een schoon en zuiver Nederland.
Ik heb er alle vertrouwen in dat ambtenaren dit goed en
grondig kunnen aanpakken, hier de juiste wegen weten te
bewandelen, met de juiste inspraakprocedures etc etc etc.
Vrijheid heeft nu eenmaal een prijs.
Het lijkt me dan logisch om huiszoekingen te doen en mensen
met onzuivere zaken dit land uit te zetten.
Leve het vrije en zuivere Nederland.
06-02-2007, 18:08 door Anoniem
volgende stap alles illegaal?
07-02-2007, 09:06 door Chielke
Door Anoniem
Dit is eindelijk de eerste stap om MISDAAD op internet tegen
te gaan. Een heel goed initiatief dat niks, maar dan ook
helemaal niks met vrijheid van meningsuiting te maken heeft.

Het is heel goed mogelijk om dergelijke verboden sites aan
de grens te blokkeren, de ISP's mogen blij zijn dat er nog
geen aangifte is gedaan van medeplichtigheid aan het
verspreiden van kinderporno.

Helemaal mee eens
waarom wordt er gelijk de vrijheid en privacy van de burger
weer bij gehaald, als het gaat om het filteren van Kinderporno.
Of het de eigen veiligheid betreft.
Het gaat om misbruik van kinderen, voor hun hele leven lang,
aangezien de fotos op het net blijven circuleren en van
collectie naar collectie gaan. Wat is er aan de hand met
jullie???
Het zou je eigen kind of nichtje zijn zeg. zou je dan nog zo
reageren???

Een aanslag op de Vrijheid van menings uiting is gebeurd
toen Fortuyn en van gogh vermoord werden.
Privacy wordt geschaadt als de verkeers gegevens voor ik
weet niet hoe lang op geslagen worden en als we overal
gefilmt en gemonitored worden.
Overal onze gegevens in moeten vullen etc.
Ik ben het er mee eens dat in veel gevallen ivm het
terrorisme, de vrijheden worden aangetast en er een aantal
wetten doorgedrukt konden worden, die anders nimmer
geaccepteerd zouden worden, zoals preventief foulleren en de
pas plicht.
Dit is volkomen Lariekoek. En waarom zijn al deze sterke
meningen anoniem gepost.
Naja...beter laat dan nooit. Maar ik vraag me af wat een
provider er mee op schoot de sites door te linken, aangezien
het aantal keren dat zon site opgevraagd werd en
doorgelinkt duidelijk is bij de ISP.
Ze doen er alleen iets aan bij een klacht van de klant.

Chielke
07-02-2007, 15:44 door Anoniem
dat werd tijd!!
07-02-2007, 16:27 door Anoniem
Door Walter
Verder natuurlijk wel weer typisch XS4All dat zij gaan eisen
dat de data van een onafhankelijke partij moet komen (zoals
het hoort).
Ik begrijp dat wantrouwen niet jegens de
politie. Wees blij dat de politie helpt. Ik zie het als een
positieve samenwerking tussen de publieke sector en de overheid.
10-02-2007, 13:04 door Anoniem
slecht idee, eerste stap in een erg slechte richting. en je
schiet er niks mee op, men weet altijd wel te krijgen wat ze
willen.
10-02-2007, 22:55 door Anoniem
Tuurlijk...
11-02-2007, 16:40 door Anoniem
De eerste stap naar de een Chinese censuur in Nederland. Nu staan een
hoop lui nog te juichen omdat het zogenaamd alleen over kinderporno
gaat, daarna zullen de torrentsites en AllofMP3 wel aan de beurt zijn.

Welke sukkel haalt z'n KP trouwens ook van betaalsites? Veel te link. Zoek
op "PTHC" en "Raygold" in eMule en je vind genoeg.
13-11-2007, 09:52 door Anoniem
Ik snap überhaupt niet waarom er geen wereldwijd verbod kan zijn. Hoe
KUNNEN ze zoiets ergens tolereren??

Helaas zul je het underground leven wel niet kunnen controleren, maar is
er op internet echt niets mogelijk als landen gaan samenwerken?
13-11-2007, 11:22 door SirDice
Door Anoniem
Ik snap überhaupt niet waarom er geen wereldwijd verbod kan zijn. Hoe KUNNEN ze zoiets ergens tolereren??
http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_consent
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.