Imagoschade wordt vaak de belangrijkste reden genoemd waarom bedrijven geen aangifte doen en hun mond houden als ze gehackt zijn of vertrouwelijke informatie hebben verloren. Ten onrechte zo blijkt nu. Zowel de consument als aandeelhouders kan het namelijk niets schelen als een bedrijf haar beveiliging niet op orde heeft. Een goede graadmeter is de koers van de aandelen van een bedrijf dat met de beveiliging blunderde.
Tim Erlin van nCircle vergeleek de koersen van TJX, Ameriprise, Choicepoint en ADP, die bij elkaar de gegevens van bijna een half miljoen klanten verloren, maar nog steeds bestaan. De aandelen kregen zelfs geen klap te verwerken en de koers staat inmiddels hoger dan voor de incidenten. Dit betekent volgens Erlin dat de bedrijven of heel erg hun best hebben gedaan om het imago te herstellen, of dat imagoschade eigenlijk helemaal geen invloed heeft op het bestaan van een onderneming.
Een andere reden is dat imagoschade wordt bepaald door de perceptie van het publiek. En hoe vaker dataverlies bekend wordt gemaakt, des te normaler het publiek dit vindt, waardoor ook het risico van imagoschade kleiner wordt. In het onderzoek van het High Tech Crime Center uit 2005, noemt 18% van de Nederlandse bedrijven imagoschade als gevolg van computercriminaliteit. Negatieve publiciteit speelde ook in dit onderzoek een belangrijke rol waarom bedrijven geen aangifte doen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.