image

Nederlandse vuilniszak voedingsbodem voor identiteitsfraude

woensdag 10 oktober 2007, 17:12 door Redactie, 22 reacties

Nederlanders gaan onzorgvuldig om met rekeningafschriften, acceptgiro’s, handtekeningen en andere persoonsgerelateerde informatie, zo blijkt uit een onderzoek naar 1074 vuilniszakken. In ruim 29% van de vuilniszakken zit voldoende informatie voor een fraudeur om identiteitsfraude mee te plegen. In 15% van de gevallen werd zelfs fraudegevaarlijke informatie aangetroffen. Dat betekent dus dat 1 op de 7 huishoudens het risico loopt slachtoffer te worden van identiteitsfraude.

In totaal is 704 keer een rekeningnummer aangetroffen afkomstig uit 85 verschillende zakken. Ook zijn er bij elkaar 212 handtekeningen gevonden. Net als pasnummers, identiteitsnummers en medische informatie zijn handtekeningen geclassificeerd als gevaarlijke gegevens, zeker als ze in combinatie met NAW-gegevens worden gevonden.

Naast informatie, zijn ook fraudegevaarlijke documenten aangetroffen, zoals rekeningoverzichten, salarisstroken, belastingformulieren, correspondentie van banken. Het meest opmerkelijke dat uit het afval naar boven kwam was een geldige creditcard, 1 maal doorgeknipt, maar met pasnummer, vervaldatum en veiligheidscode nog goed zichtbaar.

Reacties (22)
10-10-2007, 17:25 door Anoniem
Echt heel oud nieuws....... zo oud als de vuilniszak.
Zelfs de BVD kende al een training in 'zaklopen'..... ;)
10-10-2007, 18:12 door Unknown
Hmm... niet erg slim, ik bedoel: je gaat toch geen pas of brieven waar je
financiele informatie staat weg gooien? Maar blijkbaar doen mensen dat..
10-10-2007, 18:23 door awesselius
rekeningoverzichten, salarisstroken,
belastingformulieren, correspondentie van banken


Mensen...... Ja, het is papier (met eventueel een
koffievlek), maar om dat gewoon in een vuilniszak te
stoppen..... Ik denk af en toe al van de papierbak dat je
daar niet lichtzinnig over moet nadenken, maar gewoon tussen
het vuilnis??

Zou de overheid niet eens voorlichting moeten geven over
'informatie' en waar het toe kan leiden? We leven immers in
een informatie-cultuur en lezen elke dag over fraude dit,
fraude dat enz. Maar even nadenken?

Subsidie op papierversnipperaars zou ik denken.....

http://www.claimyourrights.eu/
http://www.thinkfree.ca/

- Unomi -
10-10-2007, 18:35 door wizzkizz
Door Un0mi
rekeningoverzichten, salarisstroken,
belastingformulieren, correspondentie van banken


Mensen...... Ja, het is papier (met eventueel een
koffievlek), maar om dat gewoon in een vuilniszak te
stoppen..... Ik denk af en toe al van de papierbak dat je
daar niet lichtzinnig over moet nadenken, maar gewoon tussen
het vuilnis??

Zou de overheid niet eens voorlichting moeten geven over
'informatie' en waar het toe kan leiden? We leven immers in
een informatie-cultuur en lezen elke dag over fraude dit,
fraude dat enz. Maar even nadenken?

Subsidie op papierversnipperaars zou ik denken.....

- Unomi -
Kan de overheid wel doen, maar dan krijgt ze weer verwijten
dat ze te paternalistisch bezig is. Het beste is denk ik dat
de landelijke pers er aandacht aan geeft door een opvallend
artikel en evt. nog een achtergrondartikel, is
waarschijnlijk effectiever en kost veeeeel minder geld.
10-10-2007, 19:25 door Darkman
Ja, je verwacht niet dat er in je afval gerommeld wordt,
totdat je zoiets leest.
Ik zal ook voortaan een beetje opletten wat ik weg gooi, je
weet nooit.
Geen bankafschriften, maar er zitten wel eens
persoonsgegevens tussen het oud papier bij mij.
Toch maar 'ns in een papierversnipperaar investeren, die
paar tientjes kan ik wel lijen
10-10-2007, 19:36 door Anoniem
Deze praktijk is nog ouder dan de vuilniszak zelf.... ,
gebeurde al in de tijd van de prullenbak en zelfs daarvoor
werd onder de vestingmuur van kastelen en burchten het afval
doorzocht......

Het lijkt hier Sesamstraat wel. ;)
10-10-2007, 19:50 door Anoniem
Als we premier Balkenende mogen geloven zijn we allemaal
onze identiteit kwijt geraakt onlangs....
10-10-2007, 19:52 door Anoniem
Euhhhh........dit onderzoek is vorig jaar toch al eens gepubliceerd hier?
10-10-2007, 23:43 door Anoniem
Ze moesten eens tussen het oud papier gaan snuffelen. Dat is
een nog grotere goudmijn dan de vuilniszak. Maar de grootste
bron van persoonsgegevens zijn nog altijd bedrijven die het
gewoon tekoop aan bieden. En daar zijn er nog velen van in
Nederland, zonder dat iemand er maar iets tegen doet. Want
geld en gemak gaat voor bescherming.
11-10-2007, 00:51 door Anoniem
Bij mij zijn dat soort "documenten" Barbas-voer
(http://www.barbas.nl) ...

Burgh
11-10-2007, 02:31 door Anoniem
1 criminele pappa en/of mamma is al voldoende.

Koop kinderpostzegels en je geeft een volledige
incassomachtiging die eenvoudig vervalst en misbruikt kan
worden voor frauduleuze incasso's....

Toedeloe
11-10-2007, 02:49 door Anoniem
Door Darkman
Ja, je verwacht niet dat er in je afval gerommeld wordt,
totdat je zoiets leest.
Ik zal ook voortaan een beetje opletten wat ik weg gooi, je
weet nooit.
Geen bankafschriften, maar er zitten wel eens
persoonsgegevens tussen het oud papier bij mij.
Toch maar 'ns in een papierversnipperaar investeren, die
paar tientjes kan ik wel lijen

Het herstellen van versnipperd papier is niet zo
moeilijk........

De enige die in vuilniszakken mogen grasduinen zijn personen
met opsporingsbevoegdheden en dan nog alleen bij een
verdenking van een mogelijk gepleegd strafbaar feit.

Dit onderzoek is wellicht gedaan zonder de wet te
respecteren en zou er aangifte moeten worden gedaan tegen de
onderzoekers i.v.m. een ernstige schending van de privacy.,..

In mijn woonomgeving word er gebruik gemaakt van gescheiden
en ondergrondse afvalinzameling (papier, glas en restafval)
het is dus eenvoudig om bij het inzamelpunt deze containers
door te spitten op persoonlijkegegevens.
De restafvalcontainer werkt alleen na het invoeren van een
gepersonaliseerde bewonerspas (RFID) en na iedere vuilzak
word de massa bijeengeperst.

Het is op die manier zeer eenvoudig voor opsporingsdiensten
en criminele afvalverwerkers om gericht te kunnen zoeken
naar interessante gegevens in die afvalmassa.
11-10-2007, 08:47 door Anoniem
En condooms? Kun je die nog wel gewoon weggooien? Zit
immers DNA informatie in..... die achter gelaten kan worden
op een "crime-scene".
Bewijs dan nog maar eens dat jij het niet was. Het woord van
het Forensisch Instituut is heilig.
11-10-2007, 08:59 door awesselius
Door Darkman
Ja, je verwacht niet dat er in je afval gerommeld wordt,
totdat je zoiets leest.

Dus de term 'dumpster-diving' laat geen lichtje branden? Of
kijk je nooit Amerikaanse films?

Zo'n beetje alles wat informatie bevat, kan misbruikt
worden. Ik zou de term 'social-engineering' dan ook maar
eens opzoeken. Want het vergaren van informatie en die
informatie aanwenden via trucjes voor allerlei duistere
zaken zijn allebei dingen die je moet doorhebben om er wat
tegen te kunnen doen.

Bewust worden van wat de waarde is van informatie (hoe
futiel het ook lijkt) is de eerste stap. Dan nog bedenken
dat er mensen zijn die er kwaad mee willen (en die zijn er
altijd) en je hebt de smaak te pakken.

http://www.claimyourrights.eu/
http://www.thinkfree.ca/

- Unomi -
11-10-2007, 09:15 door Anoniem
De vraag is niet of het kan, maar of je er ook rekening mee
moet houden. Er kan een vliegtuig op mijn huis neerstorten,
maar ik hou er geen rekening mee. Iemand kan de stoelen uit
mijn tuin jatten, maar ik hou er geen rekening mee. (Van
mijn fiets weet ik dat ze die willen hebben, dus die gaat
goed op slot).
Ik hou er ook geen rekening mee dat iemand in mijn vuilnis
gaat vroeten. Dat het in films gebeurt, vind ik geen
argument. Ik woon niet in Hollywood. Dat het het Kabinet van
de Koningin overkomt ook niet. Het gaat bij mij niet om
staatsgeheimen.
11-10-2007, 09:39 door Anoniem
Of kijk je nooit Amerikaanse films?

Ik kijk redelijk vaak Amerikaanse films, dus ik heb nu een realistische kijk
op wat me in het dagelijsk leven kan overkomen. Veel liefde, knullige
dingen die vaak op bruiloften fout gaan, bomaanslagen, snelle
achtervolgingen, bespiedende supergeheime diensten, mensen die de
meest waanzinnige zaken overleven, de wereld die van één persoon
afhankelijk is, etc etc. Ik ben voorbereid op alles wat me te wachten staat!
Lang leve Hollywood!!
11-10-2007, 10:13 door Anoniem
Voor de zekerheid gaan een aantal zaken de versnipperaar in.
Zo zijn alle pin betalingen altijd fijn voorzien van
rekening nummer en pas nummer, erg slim. Naam en adres is
hierna simpel te vinden op alle geadresseerde items in de
zak. Dus scheuren we hier ook de zaken vanaf. Misschien
para, maar in deze tijd soms wel verstandig.
11-10-2007, 10:19 door Skippy25
Waarom heeft security.nl vaak van dat onbenulige nieuws ?
11-10-2007, 13:23 door Anoniem
Omdat het niet allen de vuilniszak van particulieren betreft maar ook die
van bedrijven
11-10-2007, 16:16 door Anoniem
Een engelse kennis wist mij te vertellen dat de criminele organisaties
daar tegenwoordig aan junks en daklozen gewoon 10 pond uitloven voor
elk bankafschrift oid waar ze wat aan hebben voor identity theft. Dus geen
helers meer van gestolen autoradios maar nu 'brokers' in persoons-
informatie geworden...
11-10-2007, 22:19 door Anoniem
Door Anoniem
Een engelse kennis wist mij te vertellen dat de criminele
organisaties
daar tegenwoordig aan junks en daklozen gewoon 10 pond
uitloven voor
elk bankafschrift oid waar ze wat aan hebben voor identity
theft. Dus geen
helers meer van gestolen autoradios maar nu 'brokers' in
persoons-
informatie geworden...

Wellicht een Smartshopper waar de paddo's niet de uitwerking
hadden als verwacht....
22-10-2007, 16:01 door Anoniem
Hmm, als dit echt zulke gevoelige informatie is dan moeten we voortaan
maar weer contant betalen. Met al dat pinnen, overmaken en machtigen
zal ik deze informatie toch een keer of vijf per week aan volslagen
vreemden geven, en af en toe komt er iemand een handtekening ophalen
bij de voordeur (tegen .... meestal is het ergens tegen) en krijgt die soms
ook nog. Nu ik erover nadenk is het een wonder dat er nog wat op de
rekening staat.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.