image

Amerikaans leger koopt Macs om veiligheid te verbeteren

zaterdag 22 december 2007, 11:04 door Redactie, 30 reacties

Het Amerikaanse leger wil in haar systemen meer Macintosh computers, omdat die lastiger te hacken zijn. Door systemen van Windows en Mac machines te voorzien, wordt het moeilijker om met één aanval een heel systeem uit te schakelen of over te nemen, aldus Luitenant Kolonel C.J. Wallington. Het afgelopen jaar zijn er meerdere incidenten geweest waarbij militaire en overheidscomputers het doelwit van buitenlandse hackers werden.

De keuze voor Mac machines dateert echter al van augustus 2005, toen Generaal Steve Boutelle opriep tot een grotere diversiteit van leveranciers. Dit zou niet alleen de IT-verdediging ten goede moeten komen, maar ook voor concurrentie onder aannemers zorgen.

Ook binnen het leger is Apple een kleine speler, want zo'n 20.000 van de 700.000 desktops en servers zijn door de gigant uit Cpertino ontwikkeld. De hoge kosten en comptabiliteit met andere software, zoals kaartlezers, zorgden ervoor dat Windows altijd de voorkeur kreeg. Een nieuw project moet deze software ook op Mac OS X laten werken.

"Apple machines mogen dan duurder zijn dan hun Windows tegenhangers, de toegevoegde beveiliging die ze bieden zijn dat mogelijk waard", gaat Wallington verder. De Apple servers die het leger nu al gebruikt worden zeer regelmatig aangevallen, maar zouden dit zonder problemen weerstaan omdat de meeste aanvallen voor Windows systemen ontwikkeld zijn.

Experts waarschuwen het leger, omdat het mengen van systemen er alleen maar voor zorgt dat aanvallers het zwakste systeem aanvallen. Daarnaast zou Apple helemaal niet veiliger dan Windows zijn. "Ik hou van mijn Macs, maar als het gaat om beveiliging lopen ze in vergelijking met Windows achter", zegt beveiligingsonderzoeker Charlie Miller.

Reacties (30)
22-12-2007, 11:18 door Anoniem
*zucht* ik zal het nog maar even zeggen Apple is NIET
veiliger dan Windows.
22-12-2007, 11:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-12-2007, 11:44 door Anoniem
Gezien de hoeveelheid kritieke lekken in OS X zou Apple niet
zo hoge toon moeten aanslaan...
22-12-2007, 11:50 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-12-2007, 12:13 door spatieman
appletje voor de dorst dan maar.
22-12-2007, 12:27 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-12-2007, 14:50 door Anoniem
Een mac met office erop een I386 machine ...
Die naam stelt ook al niks meer voor.
22-12-2007, 14:51 door Anoniem
Hallo!!!
/*
Het Amerikaanse Leger kan denk ik beter OpenBSD-gebaseerde
desktops/laptops nemen.
*/
3 maal raden wat de kernel van OS X is !!
22-12-2007, 16:28 door Anoniem
Buiten de fud die de laatste tijd over de Mac wordt verspreid (nee ik ben
geen Mac-gebruiker) en de discussie over welke OS nu veiliger is. is het
natuurlijk beter om binnen een instantie verschillende configuraties
computers te gebruiken.
22-12-2007, 16:34 door Anoniem
Door Anoniem
*zucht* ik zal het nog maar even zeggen Apple is NIET
veiliger dan Windows.
*zucht* windows-fanboy zeker.....meeste windows-fanboys zijn
niet slim genoeg om te lezen & begrijpen. Weet nooit wat wat
nu veroorzaakt...
OK: wat boeren verstand zaken aanstippen:
als je alleen windows hebt, en het gaat mis, gaat het
helemaal mis.
heb je meer systemen door elkaar, zal het niet gelijk
helemaal mis gaan.
Daar kun je zelf een calamiteitenplan me bouwen; handig voor
leger.

Dat is wat dit stukje behelst.
22-12-2007, 20:52 door tarunjj
Ik lees inderdaad allerlei berichten van "experts" dat OSX niet veiliger is dan
Windows. Maar waarom heb ik dan toch geen last van virussen, spyware en
andere onzin? Zijn die experts misschien te theoretisch bezig en negeren ze de
praktijk?
22-12-2007, 21:19 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-12-2007, 21:41 door H.King
Precies, ik ben het volkomen met moppentappers eens.Een goed
voorbeeld is Firefox, was veiliger zeiden mensen maar toen het massaal
werd gebruikt kwamen er ineens veel exploits voor uit.Linux is ook zo'n
voorbeeld als iedereen Linux zou gebruiken en niet windows.Was windows
veiliger dan Linux.
22-12-2007, 22:42 door Anoniem
ze gaan niet helemaal over, zoals te lezen valt willen ze
een grotere diversiteit als manier om niet helemaal onderuit
te gaan bij een probleem met product X. ze zullen ook wel
naar *nix kijken.
22-12-2007, 22:54 door Anoniem
Als iedereen openbsd of openvms gaat gebruiken worden die
vanzelf ook onveiliger. Want alle software is precies even
veilig, want alle software is immers exact hetzelfde
ontworpen en geconfigureerd.
Het marktaandeel is de enige werkelijk belangrijke factor
voor de veiligheid van software. dat weet toch iedereen hier?!?!
En die Amerikanen denken dat ze met Apple de boel veiliger
krijgen, laat me niet lachen zeg.
Als er genoeg AIX-systemen waren, zaten die ook vol met malware.
Had ik al gezegd dat alles van het marktaandeel afhangt?
22-12-2007, 23:36 door Anoniem
Door H.King
Precies, ik ben het volkomen met moppentappers eens.Een goed
voorbeeld is Firefox, was veiliger zeiden mensen maar toen
het massaal
werd gebruikt kwamen er ineens veel exploits voor uit.Linux
is ook zo'n
voorbeeld als iedereen Linux zou gebruiken en niet
windows.Was windows
veiliger dan Linux.
1) je kan niet lezen want je voorbeeld sluit niet aan op wat
moppentappers schreef. 2) er zijn niet ineens veel meer
exploits verschenen voor Firefox 3) er is nog steeds geen
zinnige relatie aangetoond tussen meer gebruiken van
software en verschijnen van meer exploits 4) Linux is een
naam, er zijn talloos veel distributies en het bestaat
allemaal uit verschillende software onderdelen. 5)het is en
blijft onzinnig om hoe dan ook te beweren dat je veiliger
bent met een bepaalde naam/merk/bedrag aan software dus dat
gedoe om het aan populariteit te koppelen is overbodig.
Veiligheid is een heel scala aan maatregelen. Hoe je daar
invulling aan geeft is het afwegen van risico. De een staart
zich blind op populariteit, de ander op de OWASP top 10.
Moet men zelf weten, maar criminele personen weten dat ook
en staren net zo breed op hun eigen doelen.
23-12-2007, 09:40 door Nomen Nescio
Door moppentappers
leger had inderdaad beter een linux OS kunnen nemen
die macs kosten ook nog eens een hele hoop muntjes
op bijna elke oude rammelbak kan je een linux distro draaien
Een OPEN systeem? Dan ligt de boel helemaal voor het grijpen, want dan
kan iedereen alles van het besturingssysteem zien. Bovendien is ook
Linux niet veilig, zoals in het verleden ook hier al vaker is aangetoond.
23-12-2007, 09:42 door Nomen Nescio
Door tarunjj
Ik lees inderdaad allerlei berichten van "experts" dat OSX niet
veiliger is dan
Windows. Maar waarom heb ik dan toch geen last van virussen, spyware
en
andere onzin? Zijn die experts misschien te theoretisch bezig en negeren
ze de
praktijk?
Omdat je een simpele ziel bent met een heel korte blik. Ik heb Vista en XP
en op beiden heb ik NOOIT virussen en spyware en tegenwoordig zelfs
geen spam meer.
23-12-2007, 09:43 door Anoniem
Ook al zou de Mac net zoveel lekken hebben als Windows, dan
nog is de hele Unix opzet van dat systeem een dusdanig
lastige barriere, dat de Mac *echt* wel veiliger genoemd kan
worden. Daarnaast is Windows een ultiem platform voor
hackers door de krachtige debugging tools, en de Win32 API
die dit mogelijk maakt. Reverse engineering op *NIX systemen
is geen pretje.

Natuurlijk gaan er in de toekomst Macs worden gehackt, maar
niet in de schandalige aantallen zoals het nu in Windows
land is, waar 20-30% van de machines is besmet met rommel.

Face it.
23-12-2007, 09:47 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-12-2007, 10:10 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-12-2007, 11:45 door Anoniem
Een OPEN systeem? Dan ligt de boel helemaal voor het
grijpen, want dan kan iedereen alles van het
besturingssysteem zien.

Op http://ftp.nl.uu.net/pub/OpenBSD/OpenSSH/portable/
kan je gewoon de programma-code van OpenSSH downloaden. Je
hoeft je niet eens te registreren. Iedereen met internet kan
dit doen en dus precies zien hoe het werkt dus OpenSSH is
volkomen onveilig.

Op
http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6/linux-2.6.23.12.tar.bz2
kan iedereen de code van de linux-kernel downloaden en
bekijken. Iedereen kan die kernel-code even aanpassen en een
verkeerde versie verspreiden. Zo makkelijk is het om voor
linux een virus te maken. Kortom: linux is volkomen onveilig.

Niemand kent de broncode van Windows. Daarom is Windows zo
veilig.

Omdat je een simpele ziel bent met een heel korte
blik.
...

Ik heb Vista en XP en op beiden heb ik NOOIT virussen
en spyware
Niemand beweert dat je met Windows per definitie altijd
besmet bent. Maar de kans is een tikje groter dan bij
willekeurig ander OS.
23-12-2007, 13:11 door eMilt
Spam doe je jezelf aan moet je je niet aanmelden voor
websites.

Dat is wel een beetje kort door de bocht. Ik ontvang zelfs
spam op nog niet in gebruik zijnde domeinnamen. En ook al
geef je je e-mailadres alleen maar aan vrienden en bekenden,
als zij malware of een virus geïnstalleerd krijgen dan wordt
je e-mailadres al gauw opgenomen in allerlei spamlijsten die
voor een paar tientjes per miljoen adressen worden verkocht.
24-12-2007, 01:13 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-12-2007, 10:56 door SirDice
Het Amerikaanse leger wil in haar systemen meer Macintosh computers, omdat die lastiger te hacken zijn.
Dit is natuurlijk weer eens onzin.
Door systemen van Windows en Mac machines te voorzien, wordt het moeilijker om met één aanval een heel systeem uit te schakelen of over te nemen, aldus Luitenant Kolonel C.J. Wallington.
Dit is wel een goed punt, homogeniteit is erg vatbaar natuurlijk.

Door Anoniem
Hallo!!!
/*
Het Amerikaanse Leger kan denk ik beter OpenBSD-gebaseerde desktops/laptops nemen.
*/
3 maal raden wat de kernel van OS X is !!
*kuch* klok *kuch* klepel *kuch* FreeBSD!=OpenBSD

Door Itsmeman
Door moppentappers
leger had inderdaad beter een linux OS kunnen nemen die macs kosten ook nog eens een hele hoop muntjes op bijna elke oude rammelbak kan je een linux distro draaien
Een OPEN systeem? Dan ligt de boel helemaal voor het grijpen, want dan kan iedereen alles van het besturingssysteem zien. Bovendien is ook Linux niet veilig, zoals in het verleden ook hier al vaker is aangetoond.
*kuch* [url=http://www.opensource.apple.com/darwinsource/]Darwin[/url] *kuch*

Wat een hoop onzin hier weer zeg...
24-12-2007, 11:20 door Anoniem
"Het afgelopen jaar zijn er meerdere incidenten geweest waarbij militaire
en overheidscomputers het doelwit van buitenlandse hackers werden."

Meerdere incidenten in een jaar ? Iedere minuut zijn er wel Amerikaanse
militaire- en overheidscomputers het doelwit van (buitenlandse) hackers.
24-12-2007, 11:22 door Anoniem
"Charlie Miller mag zich ook wel eens laten nakijken. Op
internet staan talloze white papers om een Mac volledig te
kraken, echt weer iets typisch Amerikaans doen he (doelloos
belasting geld verbrassen)"

Het gaat hier eerder om diversiteit, zorgen dat niet alle systemen op
hetzelfde platform draaien. Daarnaast zal men bij de Mac configuratie heus
niet de standaard instellingen gebruiken, maar dit wel veel verder
dichttimmeren om aan de gestelde DoD security eisen te voldoen.
24-12-2007, 11:51 door Anoniem
Tsja zolang ze nog steeds geen wachtwoord instellen, blijft
alles bij het oude.... ! :)
24-12-2007, 14:00 door SirDice
oh nog eentje vergeten:

Daarnaast is Windows een ultiem platform voor hackers door de krachtige debugging tools, en de Win32 API die dit mogelijk maakt. Reverse engineering op *NIX systemen is geen pretje.
[url=http://sourceware.org/gdb/]GDB[/url], [url=http://www.cs.princeton.edu/~benjasik/gdb/gdbtut.html]GDB
Tutorial[/url] en man pages voor alles.. Hoezo geen pretje?
24-12-2007, 19:33 door pietje.puk
Ik denk dat OSX toch iets voor heeft op Windows, behalve dat de kernel
op Free BSD is gebaseerd.

Iedere nieuwe versie van OSX is een doorontwikkelde versie van OSX met extra
applicaties.

Iedere nieuwe versie van Windows is bij wijze van spreken, een nieuw
besturingssysteem met nieuwe lekken en veiligheidsproblemen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.