Door een fout in Mijnpostbank.nl konden klanten van de Postbank deze ochtend inloggen op de rekeningen van anderen. Een klant liet tegenover Webwereld het volgende weten: "Ik kon van deze rekening niet afboeken naar een andere girorekening, maar wel de spaarrekeningen overboeken naar de girorekeningen. En de tancode kwam gewoon op mijn eigen gsm binnen."
Volgens de Postbank kregen de klanten een onjuist saldo te zien omdat de gegevens verkeerd werden ingeladen. Dat men ook op andermans girorekening zou kunnen inloggen was de bank niet bekend, die na de ontdekking van de fout mijnpostbank.nl uit de lucht haalde. De Postbank zou 40 miljoen euro hebben uitgetrokken om de online banking site te verbeteren.
Update 6/8/07
De Postbank heeft gereageerd op de bewering dat klanten op andersmans rekening konden inloggen. Volgens woordvoerder Harold Reusken ging het om een geval waarbij iemand die voor de rekeningen van anderen gemachtigd was, waarschijnlijk zijn eigen rekening niet te zien kreeg. Normaal krijgen klanten die voor andermans rekening gemachtigd zijn hun eigen rekening en die van de persoon waarvoor zij gemachtigd zijn te zien. Het was dus niet zo dat de persoon in kwestie een compleet vreemde rekening te zien kreeg.
40 miljoen euro
Verder bevestigt Reusken dat de bank inderdaad 40 miljoen euro uittrekt om de problemen met Mijnpostbank.nl op te lossen. Het gaat echter om meer dan alleen de website, maar ook de verbinding, het netwerk, de databases, software en hardware worden op de schop genomen. De Postbank probeert voor haar online banking dienst een uptime van minimaal 99% te halen, in juni ging dit echter voor het eerst in 2007 mis. De verbeteringen aan de infrastructuur zouden eind 2007 gereed moeten zijn.
Update: titel aangepast, reactie Postbank toegevoegd
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.