image

Rouvoet, NS en Google genomineerd voor Big Brother award

woensdag 12 september 2007, 15:50 door Redactie, 17 reacties

De Belastingdienst, de NS, minister Rouvoet, Google, De Nederlandsche Bank, Schiphol, Maurice de Hond, Mark Rutte, het voorstel implementatie bewaarplicht verkeersgegevens, de plannen voor het Elektronisch Kinddossier, het voorstel nieuwe bevoegdheden voor de AIVD en het PNR Data Agreement zijn dit jaar door de jury van de Big Brother Awards genomineerd voor een Award.

Met de Awards worden personen, bedrijven, overheden en voorstellen te kijk gezet die het afgelopen jaar bij uitstek controle op burgers en inbreuken op privacy hebben bevorderd. In iedere categorie wordt op vrijdag 21 september 2007 één winnaar bekendgemaakt tijdens de openbare uitreiking om 20:00 in De Balie te Amsterdam.

Volgens Bits of Freedom, organisator van de awards, laten de nominaties dit jaar een aantal zorgelijke trends zien. In plaats van gericht te handelen wordt toenemend vertrouwen gelegd in het grootschalig en vaak ook nog centraal vergaren en opslaan van persoonsgegevens. De bewaarplicht verkeersgegevens, het Elektronisch Kinddossier, en de nieuwe bevoegdheden voor de AIVD zijn daar het beste voorbeeld van. Een aantal genomineerden, zoals de NS, De Nederlandsche Bank, en Rutte blijkt moedwillig niet te willen voldoen aan de regels op het gebied van privacy.

In 2005 gingen de awards naar Minister Verdonk, Sony, het Flevo Ziekenhuis en het voorstel centrale opslag biometrie.

Reacties (17)
12-09-2007, 17:14 door Anoniem
Mja... Ondertussen gaan die klojo's wel gewoon verder...
12-09-2007, 17:21 door Anoniem
Zijn dat soort zaken dan niet strafbaar?
12-09-2007, 18:35 door Anoniem
[eigenmening aan]
Dat een VVDer als Rutte zich niets aantrekt van wetgeving is
niets nieuws, kijk naar Rita V die als burgerloeder van
Almere de wetgeving ter bescherming van het grondwater
opzettelijk negeerde. Nu gaat het maar om grondwater waar de
rest van de gemeenschap straks uit moet drinken maar dat
maakt voor verdachte Rita V te Almere niets uit.

De VVD heeft de 'stoomketelpolitiek' uit de USA naar
nederland gebracht, dat is al geruime tijd terug te vinden
in niet gepubliceerde maar wel gelekte stukken van de VVD
denktank. Het is dus zeer waarschijnlijk dat onder VVD
bewind er nog heel veel privacyschendende wet en regelgeving
zal worden ingevoerd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogedrukpan
[eigenmening nog steeds aan]

Wat betreft de Nederlandse bank vind ik dat
strafrechtelijkevervolging van leidinggevenden op zijn
plaats is (minister Zalm, een VVDer was op de hoogte van
deze criminele daad).

Het idee van Rouvoet heeft potentie want er is nu eenmaal
een heleboel mis binnen veel gezinnen in NL, maar die
database die daarbij moet horen vind ik echt heel erg eng en
zeer onwenselijk.

Google, tja daarover lopen de meningen erg uiteen. Ik heb er
persoonlijk niet zo veel problemen mee want ik maak al
geruime tijd gebruik van een anoniem google cookie.

T
12-09-2007, 19:26 door Anoniem
Correctie: Rita V. te Almere moet zijn Annemarie J. te Almere..
(blijft 1 pot nat)

T

Sorry Rita, volgende keer is het jouw beurt...
12-09-2007, 20:58 door Anoniem
Rouwvoet leek me een integere man. Ik ben het niet eens met
de ideeen van zijn partij, maar als persoon zou-ie m'n stem
kunnen krijgen. Tot vandaag.
Ik heb me afgevraagd hoe dat 'volgen' dan gaat. Vooral het
woordje risicoprofielen hield me nogal lang bezig. Is er
grotere kans op 'fout gaan', als je ouders niet wekelijks de
kerk bezoeken? Ik bedoel: hoe wordt de norm bepaald?
Dus ik kreeg een prettige toekomstfantasie.
Okee, we hebben democratisch een norm bepaald.
Krijg je strafpunten als je onder de norm zit, en een bonus
als je er boven zit? En hoe wordt dat gemeten dan?
Komt er elke maand iemand van een consultatiebureau (onlangs
na reorganisatie onder het ministerie van justitie ;) langs
die een turflijstje met je doorneemt? En ze moet streng
zijn, want ze moet scoren. Elke aangebrachte foutopvoeder
geeft haar een extra punt op haar totale cijferlijst. Het is
maar een wild idee, maar waarom zou dit niet zo gaan?
Iedereen wordt in het op school, in het verkeer en op het
werk aan gemiddelden afgemeten. En be-/veroordeeld.
Stel dat jij je kinderen begeleidt in het bekijken van
porno, en ze uitlegt wat er gebeurt. Zodat ze er niet meer
gek over doen later. Zegmaar dat je een vrije opvoeding
hebt. En dan komt er een gereformeerde stagiaire die
vragenlijst doornemen. En dan komt aan het licht dat u, met
uw kinderen, porno kijkt!
SCHANDE!
En dan komt er een brief dat de overheid ernstige twijfelt
aan uw vermogens uw kinderen op te doen groeien, op een
wijze welke aansluit op de verwachtingen van de moderne
samenleving. Bij de volgende waarschuwing gaan uw kinderen
de deur uit.
Dat wordt gedaan door mensen die gewoon doen wat hun baas ze
zegt (zegmaar een soort slaven). Die vinden het ook wel rot,
maarja, het moet nou eenmaal.
Niet de bebaarde mannen uit het oosten, of de hackers uit
het nog verdere oosten zijn ons grootste gevaar, maar dit
schoort schlemiele schijnheilige control-freaks met
scorings-drang, die op geniepige wijze hun eigen normen en
waarden tot algemene regels proberen te verheffen. En die
kom je blijkbaar steeds vaker tegen als je naar het westen gaat.

Maja, 't zal wel meevallen allemaal. Maak je niet druk joh.
Biertje? :)
12-09-2007, 23:30 door Anoniem
Door Anoniem
Mja... Ondertussen gaan die klojo's wel gewoon verder...

Pardon?? Het ontbreekt kennelijk u wel aan fatsoen!
12-09-2007, 23:51 door Anoniem
Of je het nu een VVD-er noemt, een CU-er, een CDA-er of van mijn part een
PVV-er, al deze mensen zijn VOOR het schenden van privacy op welk
niveau dan ook. Als ik in mijn huis een koran lees, dan mag dat niet van
mijnheer Wilders. Neem ik een vluchteling in huis die geen asiel krijgt
omdat onze algemene politieke leiding niet vind dat het land waar een
burgeroorlog heerst vijandig is jegens deze persoon, wil mevrouw
Albayrak hier graag van op de hoogte gebracht worden. Geef ik mijn kind
een correctieve opvoedkundige tik als ze iets heel fouts hebben gedaan,
moet ik van mijnheer Rouwvoet afstand doen van mijn kind. En ben ik op
mijn werk niet juist inzetbaar, moet ik van mijnheer Donner maar
ontslagen worden...

Nee.. een persoon in het Haagsche nomineren vind ik te persoonlijk. Ik
nomineer de gehele Haagsche bezetting in den tweede kamer der staten
generaal!!!
13-09-2007, 08:12 door Anoniem
Moeten we kiezen?

Hoe lang pikt de burger dit allemaal nog? Tijd voor een revolutie? Mwah...
dan moeten we van de bank af komen en ons favoriete tv-programma laten
schieten. Bovendien zijn we zo druk met werk, gezin en papieren invullen...
13-09-2007, 09:26 door Anoniem
Door Peter V
Door Anoniem
Mja... Ondertussen gaan die klojo's wel gewoon verder...

Pardon?? Het ontbreekt kennelijk u wel aan fatsoen!

Volgens mijn beschrijft in deze correct de intentie en
maatschappelijke kwaliteit van de genomineerden.

Fatsoen is wat ontbreekt bij degenen die weloverwogen en
ongegrond de privacy van de burgers schendt.
13-09-2007, 09:39 door Anoniem
Door Peter V op woensdag 12 september 2007 23:30

quote:Door Anoniem
Mja... Ondertussen gaan die klojo's wel gewoon verder...


Pardon?? Het ontbreekt kennelijk u wel aan fatsoen!
Sja, 't is maar wat je onder fatsoen verstaat.
Maar de meeste leden van de grote massa kijken niet naar
onfatsoenlijke daden, maar alleen naar onfatsoenlijk
taalgebruik (pfff, klojo is een redelijk normaal NL woord in
mijn beleving, maargoed).
Veel van dat soort kortzichtige massa-figuren willen dan dat
programma's en teksten waarin onfatsoenlijke woorden
voorkomen, verboden worden voor iedereen. Hun normen zouden
tenslotte die van iedereen moeten zijn (fatsoen!?).
13-09-2007, 11:35 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
13-09-2007, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem
Moeten we kiezen?

Hoe lang pikt de burger dit allemaal nog? Tijd voor een revolutie? Mwah...
dan moeten we van de bank af komen en ons favoriete tv-programma laten
schieten. Bovendien zijn we zo druk met werk, gezin en papieren invullen...

Met nadruk op Papieren invullen !
16-09-2007, 17:27 door Anoniem
Ik heb het al eens eerder gezegd: ik heb geen bezwaar
tegen bewaarplicht, maar het misbruik door overheden of
onbevoegde overheden is een zorgelijke trend waar men
rekening mee moet houden


We hoeven daar maar 63 jaar geleden in de geschiedenis te
duiken. Mijn eigen vader zat ondergedoken omdat hij niet
voor de Duitsers wilde werken. Om de onderduik te laten
slagen moest een vals persoonsbewijs en distributiebonnen
worden geregeld door het plaatselijke verzet. De Duitse
bezetter had via het bevolkingsregister een bijna volledige
controle over alle levende personen in handen gekregen omdat
niemand had nagedacht over de gevolgen van misbruik
van deze gegevens.

Ik zou daarom elke regering in Nederland dringend willen
adviseren om er voor te zorgen dat dit soort gegevens - met
één druk op de knop - kunnen worden vernietigd als er
ernstige calamiteiten plaatsvinden. De Nederlandse bevolking
heeft nu eenmaal het recht om beschermd te worden. 63 Jaar
geleden was deze bescherming immers één grote puinhoop.

Zie ook:
[url=http://www.xs4all.nl/~pgv123/#Begrippenlijst]Website Hongerwinter
1944-1945 (begrippenlijst)[/url]
[url=http://www.xs4all.nl/~pgv123/mod.html]Website
Mijnopruimingsdienst[/url]
16-09-2007, 17:51 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
16-09-2007, 22:47 door Anoniem
Die Rita V uit Almere, dat ging hier toch om Annemarie Jorritsma?!? of mis
ik iets?...Euphema
17-09-2007, 11:00 door Anoniem
Door Peter V
Ik heb het al eens eerder gezegd: ik heb geen bezwaar
tegen bewaarplicht, maar het misbruik door overheden of
onbevoegde overheden is een zorgelijke trend waar men
rekening mee moet houden


We hoeven daar maar 63 jaar geleden in de geschiedenis te
duiken. Mijn eigen vader zat ondergedoken omdat hij niet
voor de Duitsers wilde werken. Om de onderduik te laten
slagen moest een vals persoonsbewijs en distributiebonnen
worden geregeld door het plaatselijke verzet. De Duitse
bezetter had via het bevolkingsregister een bijna volledige
controle over alle levende personen in handen gekregen omdat
niemand had nagedacht over de gevolgen van misbruik
van deze gegevens.

Ik zou daarom elke regering in Nederland dringend willen
adviseren om er voor te zorgen dat dit soort gegevens - met
één druk op de knop - kunnen worden vernietigd als er
ernstige calamiteiten plaatsvinden. De Nederlandse bevolking
heeft nu eenmaal het recht om beschermd te worden. 63 Jaar
geleden was deze bescherming immers één grote puinhoop.

Zie ook:
[url=http://www.xs4all.nl/~pgv123/#Begrippenlijst]Website Hongerwinter
1944-1945 (begrippenlijst)[/url]
[url=http://www.xs4all.nl/~pgv123/mod.html]Website
Mijnopruimingsdienst[/url]

Wat een onzin. Hieruit blijkt dat je niets geleerd hebt van de geschiedenis.

Het ging niet zozeer om een onderschatting van de gevaren van gegevens
op zich maar het betrof een onderschatting van de verwerking en snelheid.

Diezelfde fout maak jij nu weer!

Immers de gegevens bij de overheid stellen hedentendage niet veel voor.
Een XS4all of Wehkamp hebben veel meer en veel interesantere
informatie. Daarbij zal een bezetter zich in deze tijd de nodige gegevens al
verschaffen voordat er bezet wordt.

Overigens gaf het verzet zelf ook persoonsbewijzen uit aan hun leden. Ik
heb er nog eentje uit die tijd compleet met functieomschrijving.
20-09-2007, 23:26 door Anoniem
Door Anoniem
Die Rita V uit Almere, dat ging hier toch om Annemarie
Jorritsma?!? of mis
ik iets?...Euphema

Yep; scrollmode beperken tot twee regels per scroll en je
had het kunnen weten...;)

T
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.