Een Nieuw-Zeelandse bank verplicht haar klanten om volgend jaar op Vista over te stappen, anders zijn ze zelf verantwoordelijk voor een geplunderde bankrekening als gevolg van virus- of phishingaanvallen. Sinds juli is er een wet van kracht die consumenten voor fraude verantwoordelijk stelt als hun computer niet goed beveiligd is. Bankklanten die het slachtoffer van een phishing-aanval worden, en bijvoorbeeld geen virusscanner gebruikten, worden niet meer vergoed. Iets wat in het verleden in Nieuw-Zeeland wel het geval was. In Nederland hoeven onveilige computergebruikers zich nog geen zorgen te maken.
De reden om klanten te verplichten naar Windows Vista te migreren, is dat volgend jaar de ondersteuning van Windows XP Home stopt. Toch overweegt de Nieuw-Zeelands vereniging van banken om het harde beleid aan te passen en mensen alleen te straffen als blijkt dat ze moedwillig fraude pleegden. Op dit moment is het nog zo dat als een klant meent dat zijn internetbankieren rekening misbruikt is, hij de bank toegang tot zijn systeem moet geven, anders kan de bank zijn claim weigeren.
"De aansprakelijkheid voor schade door ongeautoriseerd internetbankieren ligt bij de klant als die een computer en besturingssysteem zonder beveiligingssoftware en recente updates gebruikt, of geen maatregelen heeft genomen de laatste updates te installeren," zo staat in de "Code of Practice".
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.