Informaticastudenten aan Britse universiteiten en hoge scholen weten te weinig van security, dat blijkt uit onderzoek van verschillende opleidingen. De onderzoekers keken naar 75 opleidingen waar informatica aan bod komt, het gaat dan onder andere om ontwikkelen en programmeren. Meer dan 80% van alle IT-studenten krijgt te weinig of helemaal geen les over security.
Dat het onderwerp meer aandacht verdient is zeker, maar er zijn twee manieren om dit te doen. Zo kunnen scholen ervoor kiezen om meer lesuren aan security te besteden of studenten te bewegen het vak te volgen. Hoe meer tijd aan security wordt besteed, des te minder studenten vaak dit soort vakken volgen en vice versa. De onderzoekers zijn zelf voorstander van "beter iets dan niets", waarbij men zoveel mogelijk studenten aan security wil blootstellen.
Om de studenten te motiveren stellen ze een publiciteitscampagne voor. Daarnaast moet ook het onderwijs zelf veranderen. "De meeste security les is pragmatisch en staat niet in contact met onderzoeksactiviteiten. Ook staat het los van formele methoden, zoals veilig programmeren, test strategieën en systeem modellering (die weer onderzoekselementen in zich hebben). Dit kan te maken hebben met de jonge leeftijd van het vakgebied of heeft diepere oorzaken die men moet onderzoeken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.