Door SirDice
Err.. Het maakt echt niet uit hoe vaak of hoe weinig zo'n popup voorkomt. Het wordt simpelweg niet gelezen en gewoon weg geklikt omdat het in de weg zit met datgene wat ze eigenlijk willen doen, mail lezen in mijn voorbeeld.
Precies, het zit in de weg met datgene wat ze eigenlijk willen doen, zoals dat eigenlijk zo min of meer de hele tijd gebeurt.
Onder *nix (linux, bsd, KDE, GNOME) zie je al helemaal weinig popups met foutmeldingen.
... of andere aandacht vragende dingen.
De desbetreffende service start gewoon niet (faalt om wat voor reden dan ook) en de enige aanwijzing dat het niet werkte is terug te vinden in de logfiles. Dat zie ik die doorsnee gebruiker, die dus niet eens de popups leest, al helemaal niet bekijken.
Ik heb geen ervaring met zo'n voorval. Een dergelijke situatie is gewoonweg nog niet voorgevallen. Mocht het zich voordoen, dan is het sowieso een beheerderstaak.
Ja, ik zag iets van zus of zo werkte niet.. en een knop "OK"
Maar m'n internet doet het nog steeds niet.
De gebruiker werd geen wijs uit de foutmelding? Foutmeldingen zijn ongeacht gebruikt platform soms veel te cryptisch, alsof mensen over een magische glazen bol beschikken waarin ze kunnen zien wat er aan de hand is of wat er verwacht wordt wat zij moeten doen.
Mee eens. Maar zelfs de meest simpele foutmeldingen worden niet bekeken.. Klik weg.. "Want ik heb er toch geen verstand van". Zelfs als die melding waarom het niet werkt op een Jip en Janneke niveau was. En ondertussen afvragen waarom het niet werkt.
Wanneer je kijkt naar de hoeveelheid meldingen en vragen die een gemiddelde gebruiker van Windows op zich af ziet komen, weg moet klikken, gewoon tijdens het werken, dan begrijp ik dat wel. Van meldingen als 'zus en zo is bijgewerkt', programma's die zo nodig even naar je moeten 'zwaaien' dat ze er zijn, ongevraagd 'meedenkende' wizards, open deur vragen of je 'het zeker weet dat je zeker weet wat je wilt doen' tot en met knipogende paperclips.
Het is best interessant om te zien hoe mensen onder Windows werken en hun gedrag te bestuderen.
Als je er op let dan bespeur je met regelmaat zekere ongerieflijke uitingen, van een zucht en steun tot zelfs uitingen van frustratie en boosheid. Dat heb ik mensen met bijvoorbeeld een Apple Mac nog niet zien of horen doen.
Dat is voor beheerders wellicht een hard voorbeeld, maar zo ongeveer is wel de beleving vanuit de gebruiker gezien.
Op zich wel mee eens maar een thuisgebruiker? Die doet precies hetzelfde en heeft geen beheerder om op terug te vallen.
Niet altijd in de zin zoals we dat binnen het bedrijfsleven kennen, inderdaad. Maar binnen sociale kringen hebben mensen over het algemeen wel contacten die met computers overweg kunnen en die bereid zijn hulp te bieden.
De helpdesk van de ISP? Dat kan, maar die krijgt, net als onze helpdesk toen, alleen de mededeling dat de email niet werkt. Die foutmelding tijdens het opstarten is die gebruiker allang weer vergeten. Die was niet belangrijk (in de gedachte van de gebruiker).
De meeste meldingen die een gemiddeld computergebruiker krijgt, zijn onbelangrijk. Ik kan mij voorstellen dat dan die ene die er dan wel toe doet gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.
Daarnaast zijn foutmeldingen veelal te cryptisch dat een helpdesk maar beter toch gerichte vragen kan stellen naar bijvoorbeeld instellingen, controleren en testjes laten uitvoeren, waaronder het laten reproduceren van de foutmelding.