Advocaten die een rechtszaak tegen Microsoft voorbereiden willen dat de softwaregigant verplicht wordt om potentiële deelnemers via Windows Update op de hoogte te stellen. Naast een waarschuwing via Windows Update zijn de advocaten ook van plan om via advertenties in kranten en banners mensen te bereiken. De rechtszaak draait om de campagne waarin Microsoft liet weten dat bepaalde computers "Vista Capable" zouden zijn, terwijl men wist dat deze systemen alleen Vista Home Basic konden draaien. De softwaregigant laat weten dat het niet de mensen kan identificeren die tijdens de campagne een PC hebben gekocht. "Microsoft kan deelnemers dan niet identificeren, het kan wel via Windows Update met ze communiceren," aldus de advocaten.
Het zou de eerste keer zijn dat het update mechanisme voor juridische doeleinden wordt gebruikt. De advocaten zien in Windows Update een goedkope en efficiënte manier om potentiële deelnemers aan de rechtszaak te vinden. Volgens het verzoek dat bij de rechter ligt zou Microsoft binnen twee uur de melding gereed kunnen hebben.
Beveiligingsspecialist Andrew Storms ziet het idee van de advocaten niet zitten. "Het voelt niet goed om Windows Update hiervoor te gebruiken. Het is niet de juiste manier om te communiceren." Daarnaast is het de vraag of het plan kan werken, aangezien de meeste mensen het bericht als spam zullen beschouwen. In totaal zouden mogelijk 15 miljoen mensen in aanmerking voor een vergoeding komen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.