Door AnoniemPfff, hoeveel voorbeelden moet je hebben? Ten eerste mijn meest gedenkwaardige: de nooit geteste restore. Iedere ochtend netjes de tape eruit en een nieuwe erin. Toen crashte de harde schijf (werd er blind uitgetrokken door een beheerder, "want die harde schijven zijn toch hot-swappable") en moest een restore worden uitgevoerd. Dat lukte niet, want nog nooit getest. Dat was ten tijde van de euro conversie tests in 2001, waarbij bankmedewerkers vanuit heel Europa in werden gevlogen. De testers konden netjes terug worden gevlogen, doordat de restore niet lukte :).
Een ander voorbeeld: migraties die 's avonds waren uitgevoerd, maar niet goed waren getest en ook geen fallback plan was uitgeschreven. De man die de migratie had uitgevoerd was dezelfde avond nog op vakantie gegaan. De volgende ochtend werkte het natuurlijk niet, maar was er geen documentatie opgeleverd wat hij had gedaan. Telefonisch was hij ook niet meer bereikbaar.
Aan de slag gaan met PDA synchronisatie, zonder de handleiding van ActiveSync te lezen. Gevolg na replicatie tussen PDA en harde schijf: alle data weg, doordat de PDA slechts anderhalf mailadres bevatte. Geen backup beschikbaar natuurlijk.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Vermakelijk voor in de kroeg, maar niet leuk als je er midden in zit.
Geldt zeker niet alleen voor het MKB.
Mijne is ook niet MKB gerelateerd, maar wel leuk;
in '99 (de ICT hoogtijdagen) schoten de MCSE'ers (Microsoft gecertificeerden) uit de grond. Als je een boek kon lezen, kon je MCSE'er worden.
In die tijd begaven wij ons ook in het MKB segment op het gebied van KA. Zo werden er dus mensen naar het MKB gestuurd om o.a. Windows (NT) servers te installeren.
Zo was er bij 1 klant een (ingehuurde) randstad MCSE'er al drie dagen bezig om NT4 Server te installeren. Bij navraag bleek hij de setup al 15 keer te hebben doorlopen. Na iedere installatie bleek er geen netwerk communicatie mogelijk te zijn. De persoon had ook al diverse kabels en netwerkkaarten geprobeerd, maar het wilde niet lukken.
Toen er vervolgens iemand met 1% praktijk kennis bij kwam bleek (na 10 minuten) dat er een doos met CROSSkabels gebruikt was..... "Oh, ik dacht dat het merk Cross was van die kabels........"
Die (eerste) persoon mocht dus meteen weg. Wij hebben ook geen cent betaald aan Randstad (hij was via hen 'opgeleid' en aangeleverd)