In de cloud virusscanners worden vaak de toekomst van malware bestrijding genoemd, maar uitgebreid onderzoek van AV-Test.org laat zien dat dit nog niet het geval is, en zulke oplossingen nog een hele lange weg te gaan hebben. Zo blijkt uit het onderzoek dat cloud scanners niet beter in het detecteren van malware zijn dan traditionele oplossingen. In sommige gevallen wordt detectie van malware zelfs later toegevoegd dan bij normale virusscanners. Ook blijkt dat de omvang van de databases op de desktop niet afneemt en dat geheugengebruik niet door de cloud scanners wordt verbeterd. Daarnaast waren de in de cloud gebaseerde systemen in sommige gevallen door verbindingsproblemen onbereikbaar.
"Cloud is een marketing term. Als je denkt dat het drinken van het juiste biermerk je sexyer maakt, dan zal je dol zijn op cloud marketing", zegt Randy Abrams van Eset. "Als je cloud computing ziet, vergeet dan niet dat dit een marketing hype is waar ze je de technische kwaliteiten van de producten niet willen vertellen, ze willen je laten geloven dat het drinken van het juiste biermerk je sexyer maakt." Volgens Abrams kan het toevoegen van internet onderdelen, wat volgens hem de echte definitie van cloud is, een product verbeteren, maar is per definitie het geval.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.