image

12.000 Nederlandse kinderen in DNA-database

dinsdag 8 december 2009, 12:20 door Redactie, 12 reacties

Het aantal kinderen waarvan het DNA-profiel in de nationale DNA-database wordt opgeslagen neemt verontrustend snel toe, zo waarschuwt Defence for Children. Via een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB verzoek) kreeg de organisatie inzage in de cijfers van het Nederlands Forensisch Instituut. Daaruit blijkt dat in september 2009 van in totaal 11.693 minderjarigen een profiel in de DNA-database was opgeslagen. Sinds februari 2005 is de Wet DNA-onderzoek van kracht, waarbij de DNA-profielen van veroordeelde minderjarigen voor maximaal dertig jaar in de DNA-database kunnen worden bewaard.

Volgens Defence for Children maakt de wet onterecht geen onderscheid tussen volwassenen en minderjarigen. "DNA-opslag werkt stigmatiserend en het is schadelijk als jongeren op basis van een jeugddelict nog jarenlang in een databank voor strafrechtelijk veroordeelden blijven staan", zo laat de organisatie weten. Verder blijkt dat het Openbaar Ministerie steeds vaker en in steeds lichtere zaken besluit tot DNA-afname bij minderjarigen.

Wetswijziging
In 2006 waren 1.627 DNA-profielen bekend van minderjarigen in de DNA-database. In 2008 waren dit er 5.628. Op 23 september 2009 was dit aantal verdubbeld en waren er in totaal 11.693 DNA-profielen van minderjarigen opgenomen in de databank. Een toename van 6.065 minderjarigen in anderhalf jaar tijd. Het gaat bij deze registraties ook om relatief kleine vergrijpen, zoals het beschadigen van een lantaarnpaal of het stelen van een telefoon. Veelal is door de rechter een taakstraf opgelegd die ten tijde van de DNA-afname al succesvol is afgrond.

Defence for Children pleit voor een wetswijziging die bij minderjarigen een individuele belangenafweging mogelijk maakt, in plaats van de huidige standaardprocedure. Volgens de organisatie moeten het Openbaar Ministerie en de rechter bij deze vergaande privacyinbreuk rekening houden met de bescherming van de maatschappij tegen criminaliteit, maar ook met de leeftijd, de aard en omstandigheden van het delict en het reële recidivegevaar van de individuele veroordeelde minderjarige voor ernstige, gewelddadige delicten.

Reacties (12)
08-12-2009, 12:24 door SirDice
Het gaat bij deze registraties ook om relatief kleine vergrijpen, zoals het beschadigen van een lantaarnpaal of het stelen van een telefoon.
Belachelijk. Als het nou voor moord of verkrachting is dan kan ik het nog wel enigszins begrijpen. Maar voor dit soort onbenulligheden? WTF?
08-12-2009, 12:30 door Syzygy
Belachelijk, stop iedere kind er dan maar in want ze steken allemaal NIET RECHTLIJNIG over op straat.

Opzich een klein vergrijp maar die is natuurlijk de fundering voor en criminele carrière !! ;-)
08-12-2009, 12:37 door spatieman
volgendjaar worden babies opgenomen in de database, zijn immers ook potentiele terroristen volgens unze furhers..
08-12-2009, 12:45 door idennek
Door Syzygy: Belachelijk, stop iedere kind er dan maar in want ze steken allemaal NIET RECHTLIJNIG over op straat.

Opzich een klein vergrijp maar die is natuurlijk de fundering voor en criminele carrière !! ;-)
I LOL'd

Zeker onzin.. Maar hoe verkrijgen ze deze DNA dan?
08-12-2009, 12:54 door Syzygy
Door idennek:
Door Syzygy: Belachelijk, stop iedere kind er dan maar in want ze steken allemaal NIET RECHTLIJNIG over op straat.

Opzich een klein vergrijp maar die is natuurlijk de fundering voor en criminele carrière !! ;-)
I LOL'd

Zeker onzin.. Maar hoe verkrijgen ze deze DNA dan?

Luiers ?? ;-)
08-12-2009, 13:13 door idennek
Door Syzygy:
Door idennek:
Door Syzygy: Belachelijk, stop iedere kind er dan maar in want ze steken allemaal NIET RECHTLIJNIG over op straat.

Opzich een klein vergrijp maar die is natuurlijk de fundering voor en criminele carrière !! ;-)
I LOL'd

Zeker onzin.. Maar hoe verkrijgen ze deze DNA dan?

Luiers ?? ;-)
Ohja... -_-"
Goeiemorgen xD
08-12-2009, 13:41 door Anoniem
DNA afnemen kan toch gewoon via de hielprik.

Nu moet je explicitiet bezwaar indienen om het bloed te laten vernietigen na het onderzoek. In alle andere gevallen is het nog een paar jaar opvraag baar voor wetenschappelijk onderzoek. (sort of anoniem maar ook weer niet). Lees de folder maar... :-)
08-12-2009, 14:05 door Eerde
Zou alleen voor minderjarigen, 12 tot 18 jarigen, moeten gelden bij b.v. het 2de geweldsmisdrijf (beroving met geweld) of na een veroordeling van 12 maanden of meer (is geloof ik max 2 jaar tot 18).

Maja mensen je weet dat de overheid als doel heeft het DNA van iedere Nederlander in de DB te krijgen, op voorspraak van Petertje R. de Viezerik !

Dus binnenkort bij snelheidsovertredingen van meer dan 6Km/u ook een wattenstaafje in je bek !
Geloof me het komt !
08-12-2009, 17:22 door Anoniem
DNA in een database kan net zo goed dienen om aan te tonen dat een kind iets juist NIET gedaan heeft.
Wat voor mensen zijn dat eigenlijk die bij overheden werken en maatregelen nemen die iedereen tegen de borst stuiten?
De overheidsdienaren (opzich al een raar woord want de overheid dient juist de burger te dienen) zijn allen toch ook burgers?
Ja maar, zegt zo iemand dan, het moet van de baas he. Dus niet verder nadenken, gewoon doen.
Net zo als de Duitse soldaten die in WO II mensen ombrachten.
Net als de Nederlanders, die meteen na hun eigen bevrijding, in Indonesie even 150.000 mensen afslachtten.
Omdat het moest van hun baas.
Zo te zien heeft het gros van al die grotebekkerige Nederlanders dus een baas.
Net als honden.
Wordt het geen tijd dat huisdieren dan ook stemrecht krijgen?
08-12-2009, 17:30 door Eerde
DNA in een database kan net zo goed dienen om aan te tonen dat een kind iets juist NIET gedaan heeft.
Onzin, mocht je beschuldigd worden kan je er altijd nog voor kiezen je DNA af te staan, die dan bij gebleken onschuld niet opgeslagen mag worden...
09-12-2009, 14:39 door Anoniem
Wat heb je aan stemrecht wanneer de regering die momenteel beslissingen neemt waar een meerderheid het niet mee eens is?
Een regering die is opgebouwd uit losers, iedere partij die erin zit had verlies afgelopen verkiezingen.
Het CDA, die dit soort zaken erdoorheen jaagt en ons daarnaast nog eens flink naait met dat rekeningrijden, een partij die regeert ondanks dat ze een minderheid zijn als je kijkt naar de kiezers.
Er is hier helemaal geen democratie, je mag eens in de 4 jaar stemmen, daarna komt er een coalitie tussen partijen die niet de keuze van de kiezer weerspiegelt, maar net een meerderheid geeft in de kamer waardoor ze gewoon iets kunnen doen wanneer ze dat willen.
Wanneer het echt een democratie zou zijn, had dit kabinet niet bestaan. Dan was er gewoon een minderheidskabinet geweest en had alles door de kamer gestemd moeten worden. Maar dat hebben ze liever niet. Zoals het nu werkt hebben ze een vrijbrief voor 4 jaar. De democratie is dus ver te zoeken.
13-12-2009, 19:40 door Anoniem
Door Anoniem: Wat heb je aan stemrecht wanneer de regering die momenteel beslissingen neemt waar een meerderheid het niet mee eens is?
Een regering die is opgebouwd uit losers, iedere partij die erin zit had verlies afgelopen verkiezingen.
Het CDA, die dit soort zaken erdoorheen jaagt en ons daarnaast nog eens flink naait met dat rekeningrijden, een partij die regeert ondanks dat ze een minderheid zijn als je kijkt naar de kiezers.
Er is hier helemaal geen democratie, je mag eens in de 4 jaar stemmen, daarna komt er een coalitie tussen partijen die niet de keuze van de kiezer weerspiegelt, maar net een meerderheid geeft in de kamer waardoor ze gewoon iets kunnen doen wanneer ze dat willen.
Wanneer het echt een democratie zou zijn, had dit kabinet niet bestaan. Dan was er gewoon een minderheidskabinet geweest en had alles door de kamer gestemd moeten worden. Maar dat hebben ze liever niet. Zoals het nu werkt hebben ze een vrijbrief voor 4 jaar. De democratie is dus ver te zoeken.
Hoe we hier nou weer iets logisch van brouwen... Beats me...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.