Poll
image

Leest jouw werkgever je e-mail?

maandag 10 maart 2008, 10:01 door Redactie, 16 reacties
Soms, monitoring is steekproefgewijs
11.46%
Nee
41.7%
Geen idee
29.74%
Ja, alle e-mails worden gemonitord
17.09%
Reacties (16)
10-03-2008, 11:54 door SirDice
Nee, omdat het simpel weg niet mag (privacy).
10-03-2008, 12:47 door Anoniem
Ik mag hopen van wel dat hij mijn email leest als ik het naar hem stuur ;-)
10-03-2008, 12:52 door Anoniem
Bij ons wordt email als prive beschouwd, men heeft er voor getekend dat er
inzage kan worden gevraagd en dat er inzage kan worden afgedwongen via
een procedure waarin de OR, hoofd P en O een schriftelijke verklaring dienen
af te geven waarin de reden(en) worden opgesomd alsmede de beslissing
wordt beargumenteerd, hierin wordt ook de betreffende persoon gekend.
Stiekum meekijken is er derhalve niet bij, tenzij ze de rommel misadresseren
en aan de postmaster wordt afgeleverd ;-)

Opruimen heeft dan weinig zin omdat er in zo'n geval ook in de backups mag
worden gezocht.
10-03-2008, 18:14 door Gutsy Gibbon
Ik heb eerder het vermoeden dat hij mijn thuis ip-adres loopt te
sniffen.
10-03-2008, 21:12 door Anoniem
"Ja, alle e-mails worden gemonitord"

Indien ja, ken je de wet op de privacy, en is je werkgever niet in overtreding ?
Indien hij in overtreding is, heb je daar dan een probleem mee ?
11-03-2008, 08:23 door pikah
Het mag inderdaad niet volgens de privacy wet, tenzij je werknemers zijn
ingelicht over het feit dat ze daadwerkelijk bekeken kunnen worden.
Dit geldt overigens ook voor het checken van spam op UITGAANDE mail....
11-03-2008, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem
"Ja, alle e-mails worden gemonitord"

Indien ja, ken je de wet op de privacy, en is je werkgever niet in overtreding ?
Indien hij in overtreding is, heb je daar dan een probleem mee ?

Natuurlijk heb je een probleem met een werkgever die de wet aan z´n laars
lapt.
Vaak zijn dit soort overtredingen als goed bedoelde acties gestart, maar als
de werkgever op de hoogte is van deze overtreding, dient hij te handelen.
Immers als hij dit al niet doet, hoe gaat hij dan om met andere overtredingen.
Het is een kwestie van moraal.

/Rb
11-03-2008, 15:31 door Anoniem
Bij mijn werkgever kan je zo een beetje doen wat je wil,
zolang het maar niet
tegen hun abuse policy ingaat. En dat is hoe het zou moeten.
11-03-2008, 16:54 door Anoniem
goeie vraag.. hij mailt niet terug..
11-03-2008, 17:58 door Anoniem
Ja, mijn werkgever monitort email en bewaart alle email voor
langere tijd (langer dan 3 jaar). Dit is bij een klein deel
van het personeel bekend; het overgrote deel is hier niet
van op de hoogte. Argumenten hiervoor zijn ooit aangevoerd
door de eigen bedrijfsjuristen en hadden vooral te maken met
bewijslast inzake (vermeende) afspraken met opdrachtgevers
bij enkele slecht lopende projecten. Het is mij niet bekend
of email-archieven ook geraadpleegd worden bij geschillen
met personeel. Ik raad heel Nederland aan met dit soort
praktijken rekening te houden en (voortaan) alle prive-mail
via prive-accounts uit te wisselen.
12-03-2008, 02:48 door Anoniem
Door Anoniem
Ik raad heel Nederland aan met dit soort
praktijken rekening te houden en (voortaan) alle prive-mail
via prive-accounts uit te wisselen.

Je bent ook wel een ``oetlul´´ wanneer je prive-mail via je
werkgever laat lopen natuurlijk...
12-03-2008, 23:50 door Anoniem
Ik ben zelf werkgever, bij mij kan er uitsluitend met het zakelijke e-mailadres
worden gemaild, hierdoor voorkom ik dat er veel tijd verloren gaat aan
privémailtjes op het werk.
De systeembeheerder staat simpelweg niet toe dat er andere e-mail accounts
worden aangemaakt op het werk.

Soms wordt er een steekproef gehouden op de inhoud van alle mail, hierover
worden de medewerkers vooraf geïnformeerd.

Wij hebben hierdoor geen problemen met oneigenlijk gebruik van onze
mailserver.

Programma's als msn of icq kunnen niet worden aangemaakt in ons systeem.
Webmail is uiteraard toegestaan, echter is het onmogelijk gemaakt dat er
hotmail kan worden gebruikt op onze werkstations.
13-03-2008, 09:02 door Anoniem
Wij archiveren alle mail maximaal 30 dagen. Dit is voor backup doeleinden
voor als de spamfilter eens een false positive heeft gepakt of andere
problemen... Verder wordt na 30 dagen niks bewaard...
Doorlezen van mail door anderen is iets waar ik als systeembeeheerder hier
grote bezwaren tegen zal hebben.
18-03-2008, 08:43 door Patio
Lijkt me stug dat hij van alle ruim 25000 medewerkers de e-mails leest. Heeft
wel wat beters te doen mag ik hopen.
11-07-2008, 19:16 door Anoniem
Is het mogelijk voor een werkgever om mails van hotmail te lezen als de
werknemer hotmail gebruikt buiten werktijd maar wel op de laptop van het
bedrijf??
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.