De hoeveelheid spamberichten die gebruikers van Hotmail ontvangen is nog nooit zo laag geweest, aldus Microsoft dat 98% van alle spam stopt voordat het de inbox bereikt. Terwijl spam een steeds grotere plaag op het internet wordt, lijkt de softwaregigant de oplossing voor het probleem te hebben. "Spam is oorlog", zegt Dick Craddock, Group Program Manager van Windows Live Hotmail. De dienst monitort elke dag SITI (“spam in the inbox”), werkelijke spamberichten en berichten die per ongeluk als spam zijn aangemerkt.
Om spamberichten te classificeren gebruikt Microsoft een complex systeem van filters. Hotmail controleert de IP-adressen van bots, of een afzender een dynamisch IP-adres heeft, het een bekende spammer betreft en onderhoudt contact met andere spambestrijders. Wat betreft dynamische IP-adressen is Craddock duidelijk. "We weten dat computers met dynamische IP-adressen geen e-mail zouden moeten sturen." Een ander systeem controleert de inhoud van berichten, terwijl Hotmail ook de spamfilters en blocklists van gebruikers gebruikt.
Feedback
De softwaregigant roept gebruikers dan ook op om mee te helpen met het bestrijden van spammers, door feedback te geven, niets van spammers te kopen en de computer op malware te controleren. "De afgelopen jaren heeft het Hotmail team belangrijke investeringen in de SmartScreen technologieën gemaakt om niet alleen het spamprobleem te beheersen, maar om voorop te lopen en te blijven", aldus Craddock.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.