De reclame die Google tijdens de Amerikaanse Super Bowl heeft laten zien, toont het gevaar van zoekmachines, aldus burgerrechtenbeweging EFF. In het 52 seconden durende filmpje is te zien hoe iemands levensverhaal via een aantal zoekopdrachten in kaart is te brengen. Alleen aan de hand van een paar muisklikken en zoekopdrachten vertelt Google het verhaal van iemand die in Parijs studeert, daar de liefde van zijn leven ontmoet, naar Parijs verhuist, trouwt en een kind krijgt.
Anonimiseren
"Het aangrijpende verhaal, samen met Google's zoekverhalen, laat zien hoe de meest intieme informatie van ons leven, van het plannen van een reis tot politiek activisme, in onze interactie met Google is terug te vinden, wat de noodzaak voor goede bescherming onderstreept", zegt Kurt Opsahl van de Electronic Frontier Foundation (EFF).
Hij vindt het fantastisch dat de eerste advertentie van Google op nationale televisie het belang van privacybescherming bij zoekmachines illustreert. "Nu Google heeft laten zien hoe persoonlijk de gegevens zijn die het van gebruikers heeft, moet het die informatie beschermen door zoekopdrachten te anonimiseren." De zoekgigant moet daarbij volgens Opsahl het voorbeeld van Microsoft volgen, dat het gehele IP-adres van een zoekopdracht na zes maanden verwijdert. "Google zou op dezelfde manier zoekopdrachten na zes maanden of minder moeten anonimiseren."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.