Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Telecom koerier maakt foto van ID en bankpas?

19-02-2010, 09:46 door Anoniem, 43 reacties
Hi Guys,

Even het volgende; ik wil een nieuw goedkoper GSM abonnement afsluiten en daarbij kwam ik op HI 25 uit. Zit een leuke Samsun Omnia bij dus op zich ga ik er aan alle kanten op vooruit op het barrel met duur abo wat ik nu heb.
Echter ontving ik een telefoontje van HI en mail (?) dat ik bij levering verplicht een foto moet laten maken van mijn ID (rijbewijs in dit geval) en mijn bankpas.
Quote mail:

Het is verplicht om bij aflevering van je bestelling je opgegeven Rijbewijs (Nederlands) legitimatie te laten zien. Dit geldt voor de aflevering van:
* Een nieuw Hi Abonnement
* De verlenging van je bestaande abonnement
* De overstap van een andere mobiele aanbieder naar Hi
Van het door jou ondertekende contract, pinpas en je legitimatie zal door ons, door het maken van een digitale foto, een kopie worden gemaakt

Ik heb even de privacy notitie op de HI site doorgelezen en daar wordt met geen woord gerept hierover. Ik heb op de site van het CBP nog even alle meldingen van KPN B.V. doorgelezen en ook daarin rept KPN met geen woord over het maken van foto's van ID's en bankpassen. Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik de koop nog wel doorzet, zo heel erg hoef ik niet mobiel bereikbaar te zijn om het risico op bank of identiteitsfraude te lopen. Ik ben nogal op mijn privacy gesteld namelijk.
Maar wat vinden jullie ervan?
Reacties (43)
19-02-2010, 12:16 door SirDice
Als je naar een willekeurige toko gaat om daar een mobieltje met abonnement aan te schaffen wordt er ook een kopie gemaakt van je identiteitsbewijs.
19-02-2010, 12:53 door Anoniem
Tip zet er kopie op, dan is de kans al kleiner dat identiteits diefen dat papiertje bij een willekeurige overheids instantie gebruiken, het liefst met kopie door je pas heen.
19-02-2010, 13:15 door Anoniem
Ik heb dit eerder aan de hand gehad en navraag gedaan bij de KPN destijds, en kreeg toen de volgende reactie: "U moet ons maar vertrouwen want wij vertrouwen U ook". Statement van het jaar?

@SirDice

Op zich grappig dat je dat zegt want als mensen bij de aankoop van bijvoorbeeld een camera bij de Dixons om hun legitimatiebewijs gevraagd wordt, zodat er kopie van gemaakt kan worden bij een Credit Card betaling, zullen veel mensen dit weigeren en dat is dan ook helemaal terecht.
Zodra de identiteit onomstotelijk is vastgesteld, d.m.v. het tonen van een legitimatiebewis, heeft het maken van een kopie van het legitimatie bewijs geen toegevoegde waarde meer en vervalt daarmee ook de rechtmatigheid van het in beheer nemen van een kopie van dit legitimatiebewijs.
19-02-2010, 13:45 door Anoniem
Zodra de identiteit onomstotelijk is vastgesteld, d.m.v. het tonen van een legitimatiebewis, heeft het maken van een kopie van het legitimatie bewijs geen toegevoegde waarde meer en vervalt daarmee ook de rechtmatigheid van het in beheer nemen van een kopie van dit legitimatiebewijs.

correct,
maar omdat de koerier maar een midm is moet deze het door hem verkregen bewijs van identiteid kunnen overleggen aan KPN. (want die super goedkope koerier is natuurlijk ook niet te vertrouwen).

kortom een krom business model om abonnements fraude tegen te gaan.

als je vinger afdrukken in je paspoort staan moet je natuurlijk ook aan je vingerafdrukken aan de koerier meegeven...
19-02-2010, 13:51 door SirDice
Door Anoniem: Op zich grappig dat je dat zegt want als mensen bij de aankoop van bijvoorbeeld een camera bij de Dixons om hun legitimatiebewijs gevraagd wordt, zodat er kopie van gemaakt kan worden bij een Credit Card betaling, zullen veel mensen dit weigeren en dat is dan ook helemaal terecht.
Yep, alleen heeft die credit card maatschappij wel een kopie van jouw identiteitsbewijs.

Zodra de identiteit onomstotelijk is vastgesteld, d.m.v. het tonen van een legitimatiebewis, heeft het maken van een kopie van het legitimatie bewijs geen toegevoegde waarde meer en vervalt daarmee ook de rechtmatigheid van het in beheer nemen van een kopie van dit legitimatiebewijs.
Ik kon het zo snel niet vinden maar volgens mij valt dit onder de telecommunicatiewet.
19-02-2010, 14:33 door Anoniem
Dit heeft niets te maken met de Telecomwet. prepaid schaf je gewoon aan. Alleen met het vaststellen van identiteit zodat de rekening betaald word. Je moet bijvoorbeeld ook 1 cent pinnen zodat de rekening ondubbelzinnig vastgesteld wordt.

Er is in het verleden ( en nu nog ) te veel gezeik met wanbetalers. Aangezien het allemaal erg goedkoop moet, lage tarieven etc. moet het aantal fouten laag zijn. Het identificeren overlaten aan de een of andere winkelknuppel of koerierknuppel is te risicovol. Dus kopie, kan niet fout gaan. Verder zal het KPN een worst zijn wie je bent.
19-02-2010, 15:09 door Anoniem
Door SirDice:
Door Anoniem: Op zich grappig dat je dat zegt want als mensen bij de aankoop van bijvoorbeeld een camera bij de Dixons om hun legitimatiebewijs gevraagd wordt, zodat er kopie van gemaakt kan worden bij een Credit Card betaling, zullen veel mensen dit weigeren en dat is dan ook helemaal terecht.
Yep, alleen heeft die credit card maatschappij wel een kopie van jouw identiteitsbewijs.

Zodra de identiteit onomstotelijk is vastgesteld, d.m.v. het tonen van een legitimatiebewis, heeft het maken van een kopie van het legitimatie bewijs geen toegevoegde waarde meer en vervalt daarmee ook de rechtmatigheid van het in beheer nemen van een kopie van dit legitimatiebewijs.
Ik kon het zo snel niet vinden maar volgens mij valt dit onder de telecommunicatiewet.

Nope, dat heeft de CC maatschappij namelijk niet want dit is via een verzekeringsmaatschappij gegaan waarbij geen kopie van enig identiteitsbewijs is gemaakt of overgedragen. Nu heeft deze uiteraard wel mijn identiteit vastgesteld ten tijde van de polis aanvraag. En zo werkt het ook.
Oveigens is de Telecomwet natuurlijk onzin, persoonsgegevens en de verwerking ervan wordt geregeld onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Ik heb overigens ook het privacy statement van HI eens doorgelezen en ik denk dat de vraag van de TS hierin beantwoord zou moeten worden. Waarom regelt KPN nu even niet gewoon dat daarin wordt opgenomen dat de KPN inderdaad om redenen een kopie van het ID en bankpas maakt waarbij aangegeven wordt dat niet niet voor andere doeleinden zal worden gebruikt en dat deze gegevens worden vernietigd zodra de gehele aanvraag procedure correct is verwerkt. Of iets in vergelijkbare trant. Dan zijn ze er transparant in en kan iedereen dit ook controleren. Nu is dat gewoon een soort black box en daar heeft de TS een probleem mee, en terecht.
Dat velen hier blind overheen stappen maakt het niet minder een black box.
19-02-2010, 16:00 door SirDice
Door Anoniem: Dit heeft niets te maken met de Telecomwet. prepaid schaf je gewoon aan. Alleen met het vaststellen van identiteit zodat de rekening betaald word. Je moet bijvoorbeeld ook 1 cent pinnen zodat de rekening ondubbelzinnig vastgesteld wordt.
Met pre-paid juist niet. Wat jij hier schetst is voor postpaid oftewel een contract.
19-02-2010, 20:40 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-02-2010, 12:15 door Anoniem
Om even als topic starter te reageren:
Bedankt voor jullie reacties maar ik heb besloten toch maar voor mijn privacy te kiezen, noem me paranoïde maar zodra niemand mij kan vertellen wat er nu exact met deze gegevens gebeuren heb ik er geen vertrouwen in. Ik heb met de HI klantenservice gebeld, de aardige dame was nogal overdonderd maar besloot het uit te gaan zoeken. Na 10 minuten in de wacht te hebben gestaan kwam ze terug met de mededeling dat zij ook niet wist wat er precies met de informatie gebeurd maar dat ik er maar op moest vertrouwen dat het allemaal wel goed zou komen. Dat laatste gaf voor mij de doorslag, gelukkig begreep de koerier de situatie toen ik hem uitlegde dat hij het pakket retour mocht nemen. Hij vond het geheel zelf ook redelijk krom in elkaar steken. Ik heb er overigens wel een melding van gemaakt bij het CBP. Mogelijk dat, met meerdere signalen, de telecom bedrijven het eens netjes gaan regelen zoals hierboven ook al is genoemd.
21-02-2010, 12:28 door Anoniem
Door Sjaan: Yep, ook aan de hand gehad, met Telfort en Vodafone.
Waarom ?
Omdat ik te lui ben om naar een winkel te gaan, de aanbiedingen via internet (Vodafone en Telfort) voordeliger zijn dan in de Vodafone en Telfort-shop (raar) en ik dus tbv het voordeel mijn prive-docs laat fotograferen door de eerste de beste koerier...
Overigens in geen van beide gevallen nadeel van ondervonden, tot nog toe, maar blijkbaar doen ze dit dus allemaal.

Zolang mensen zoals jij het toelaten wel ja, zou iedereen het weigeren zouden ze er snel vanaf zien.
21-02-2010, 14:32 door Anoniem
Gewoon niet mee accoord gaan. En er zouden meer mensen dit niet moeten accepteren. ==> Jij bent degene die het geld heeft, zij moeten het verdienen.
21-02-2010, 18:12 door Anoniem
dit gebeurd niet enkel bij telecom bedrijven maar ook bij hotels, holland casino en banken. Overal worden kopieeen van ID bewijzen tegenwoordig gevraagd. Terwijl dit niet de bedoeling is.

Je ID is er voor zodat anderen jou kunnen identificeren. Het kaartje wordt uitgegeven door een betrouwbare uitgever, nl de overheid, dat moet de garantie zijn dat jij ook echt degene bent van het ID kaartje. Iemand moet alleen vast stellen dat jij en degene op het kaartje overeenkomen en dan het kaartnummer noteren. Maar uit gemak kopieren we het hele kaartje maar, foto, sofinummer, adres, kaartnummer en als je niet oppast ook je vingerafdrukken.

Kortom wees voorzichtig met kopieeen van je ID en de bewustwording moet hierom veel hoger worden
22-02-2010, 11:28 door anoniem lafbekje
volgens mij zijn de telco's door de overheid verplicht om de identiteit van een consument bij de aanschaf van een pre-paid telefoon vast te leggen ivm tapwetgeving want terroristen schijnen ook pre-paid telefoons te kopen
22-02-2010, 12:07 door Anoniem
welke wettelijke basis is er om een kopie van je legitimatie te maken?
erger nog om een foto van je legitimatie te maken!
waarom is een foto van je bankpas nodig?!?!?!
en waar staat in de wetgeving dat je verplicht bent om foto of kopie te laten maken?

maw legitimeren is geen probleem, maar foto of kopie is niet noodzakelijk. zelf zou ik het nooit afgeven, wie zegt dat die gast achter de toonbank of de postbezorger te vertrouwen is?
22-02-2010, 12:54 door Anoniem
Door Anoniem: welke wettelijke basis is er om een kopie van je legitimatie te maken?
erger nog om een foto van je legitimatie te maken!
waarom is een foto van je bankpas nodig?!?!?!
en waar staat in de wetgeving dat je verplicht bent om foto of kopie te laten maken?

maw legitimeren is geen probleem, maar foto of kopie is niet noodzakelijk. zelf zou ik het nooit afgeven, wie zegt dat die gast achter de toonbank of de postbezorger te vertrouwen is?

Er is geen wettelijke basis. Dat is het hele probleem. We zijn als klant te goed gelovig dat het allemaal nodig is.
Hierboven ergens wordt het al aangegeven. Indien een transactie vereist dat de identiteit van de koper onomstotelijk moet worden vastgesteld is het tonen van een officieel identiteitsbewijs meer dan voldoende. Het nummer van het identiteitsbewijs mag gerust worden overgenomen ter referentie maar een fotokopie is in principe, zonder goedkeuring van de drager, niet toegestaan. Een provider of winkelier zou wel kunnen vragen of hij een kopie zou mogen hebben maar vereist is dat zeker niet. Datzelfde geldt voor een kopie van de bankpas, indien er 1 eurocent (2,5 cent?) wordt gepind dan mag de koper ervan uitgaan dat op dat moment onomstotelijk vaststaat dat de bankrekening van de koper is. Een kopie van de bankpas voegt dan ook helemaal niets meer toe dan alleen als referentie.
22-02-2010, 13:02 door Anoniem
Door anoniem lafbekje: volgens mij zijn de telco's door de overheid verplicht om de identiteit van een consument bij de aanschaf van een pre-paid telefoon vast te leggen ivm tapwetgeving want terroristen schijnen ook pre-paid telefoons te kopen
Waar haal je die onzin vandaan? Pre-paid kun je gewoon nog steeds los in de winkel kopen zonder je daarvoor te hoeven legitimeren. Kan me voorstellen dat onze controle geile overheid dat graag zou zien maar gelukkig is dat er nog niet.
Ik ken enkele journalisten die meerdere pre-paid kaarten en telefoons gebruiken om niet getraceerd te worden, dus niet iedere anonieme pre-paid gebruiker is een terrorist. Verbazende conclusie hé?
22-02-2010, 13:58 door cjkos
Ze vragen deze gegevens om te voorkomen dat je teveel abonnementen afsluit (lees gratis mobieltjes krijgt).

Dat idee van het schrijven van kopie vond ik een goed idee, alleen is het de vraag of ze dat accepteren, ik las hierboven dat ZIJ de kopie maken.

Dat van die pinpas is nieuw voor me, maar ik koop dan ook mijn mobieltje bij de MM met een Prepaid kaart. Daar heb ik dit soort onzin niet.
22-02-2010, 16:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik ken enkele journalisten die meerdere pre-paid kaarten en telefoons gebruiken om niet getraceerd te worden, dus niet iedere anonieme pre-paid gebruiker is een terrorist. Verbazende conclusie hé?

Dat is een nutteloze bezigheid, die journalisten zijn dan nog makkelijker te ontdekken als mensen met verdacht gedrag. Ik hoop dat dat een niet al te verbazende conclusie is.
22-02-2010, 16:28 door Anoniem
"Er is geen wettelijke basis. Dat is het hele probleem. We zijn als klant te goed gelovig dat het allemaal nodig is.
Hierboven ergens wordt het al aangegeven. Indien een transactie vereist dat de identiteit van de koper onomstotelijk moet worden vastgesteld is het tonen van een officieel identiteitsbewijs meer dan voldoende. "

Bewijs is niet bepaald onomstotelijk wanneer bewijs niet wordt geregistreerd. Verder denk ik dat het vertrouwen in de koeriers beperkt is, omdat zij juist aan fraude mee kunnen werken.

Wat dat betreft kan je roepen dat jij vindt dat het tonen van een legitimatie en pas voldoende is, maar daar is behoorlijk wat tegen in te brengen. Het gaat er immers niet alleen om dat de klant wordt gecontroleerd, maar het gaat er ook om dat de kans dat de koerier aan fraude meewerkt kleiner wordt gemaakt.

Dat diezelfde koerier vervolgens wel kan frauderen met jouw gegevens is kennelijk van minder groot belang voorde telco, en wat dat betreft ben ik het niet eens met de werkwijze, maar de stelling dat het tonen van een identiteitsbewijs voldoende is gaat niet op.
22-02-2010, 18:25 door Anoniem
"Bedankt voor jullie reacties maar ik heb besloten toch maar voor mijn privacy te kiezen, noem me paranoïde maar zodra niemand mij kan vertellen wat er nu exact met deze gegevens gebeuren heb ik er geen vertrouwen in. "

Iemand die pretendeert dat te kunnen vertellen is kortzichtig of oneerlijk. Immers kan die persoon jou niet met 100% zekerheid vertellen of de koerier, of iemand anders die die papieren in handen krijgt, nog een kopie maakt voor andere doeleinden. Indien iedereen te vertrouwen is, en niemand misbruik maakt van je gegevens, hoef je je nergens zorgen over te maken ;)
22-02-2010, 22:46 door Anoniem
Een beetje gerelateerd: HI belde mijn vriendin van me voor het verlengen van haar contract. Nummer afgeschermd natuurlijk. Alles doorgesproken, en akkoord. Uiteindelijk vroeg de telefoniste om haar BSN. Waarop ze zei: "maar hoe weet ik nou zeker dat ik echt door HI gebeld wordt, en niet door een of andere bandiet?" Daarop had de telefoniste geen antwoord op. HI terugbellen was onmogelijk. We moesten het maar vertrouwen. Uiteindelijk zei mijn vriendin: laat dan maar

Als je je privacy serieus neemt gaan een aantal diensten de komende jaren steeds moeilijker worden.
22-02-2010, 22:58 door Anoniem

Bewijs is niet bepaald onomstotelijk wanneer bewijs niet wordt geregistreerd. Verder denk ik dat het vertrouwen in de koeriers beperkt is, omdat zij juist aan fraude mee kunnen werken.

Wat dat betreft kan je roepen dat jij vindt dat het tonen van een legitimatie en pas voldoende is, maar daar is behoorlijk wat tegen in te brengen. Het gaat er immers niet alleen om dat de klant wordt gecontroleerd, maar het gaat er ook om dat de kans dat de koerier aan fraude meewerkt kleiner wordt gemaakt.

Dat diezelfde koerier vervolgens wel kan frauderen met jouw gegevens is kennelijk van minder groot belang voorde telco, en wat dat betreft ben ik het niet eens met de werkwijze, maar de stelling dat het tonen van een identiteitsbewijs voldoende is gaat niet op.[/quote]Die gaat wel degelijk op, dat is namelijk de jurisprudentie die erover bestaat. Met het tonen van een geldig identiteitsbewijs bewijst de toonder wie deze is. Een kopie van dat identiteitsbewijs voegt daaraan niets toe. Met een foto kan alleen maar nog meer gefraudeerd worden, alle gegevens staan erop BSN, ID nummer, name it. Ideaal om identiteitsfraude mee te plegen.
Ander voorbeeld; als ik een bon krijg, voor het rijden zonder licht op mijn fiets, maakt de agent ook geen fotokopie van mijn identiteitsbewijs maar neemt slechts mijn gegevens over. Dat komt omdat de agent weet dat ik ben wie ik zeg wie ik ben door het identiteitsbewijs.
Indien telecom providers van mening zijn dat hun koeriers niet te vertrouwen zijn moeten zij dat probleem oplossen en niet het probleem bij de klant neerleggen. In feite lossen ze het probleem niet op maar verhogen het risico voor de klant door hun eigen, marginale, risico af te dekken.
22-02-2010, 23:18 door Pimmetje
Vragen mogen die Telco's alles, tonen hoeft niet. Maar dan ook geen deal.
Er zijn een aantal situaties dat je wel verplicht bent te tonen:


IN WELKE SITUATIE IS WELK IDENTITEITSBEWIJS TOEGESTAAN?
......................................................................vreemdelingendocument
......................................................................identiteitskaart
......................................................................paspoort................rijbewijs
BIJ IDENTITEITSCONTROLE DOOR POLITIE,
MARECHAUSSEE EN TOEZICHTHOUDERS...........Ja..........................Ja
BIJ DE BELASTINGDIENST...................................Ja..........................Nee
BIJ GELDZAKEN..................................................Ja..........................Ja
BIJ AANVRAAG VAN EEN SOFI-NUMMER............Ja..........................Nee
BIJ DE NOTARIS..................................................Ja..........................Ja
BIJ HET AANVRAGEN VAN EEN UITKERING.........Ja..........................Nee
BIJ IN DIENST TREDEN BIJ NIEUWE WERKGEVER...Ja.....................Nee
OP HET WERK.........................................................Ja......................Ja
BIJ ZWARTRIJDEN IN HET OPENBAAR VERVOER....Ja.......................Ja
BIJ BINNENLANDS VREEMDELINGENTOEZICHT.......Ja.......................Nee
BIJ HET BEZOEKEN VAN EEN VOETBALWEDSTRIJD.Ja.....................Ja

bron: http://www.postbus51.nl/nl/home/publicaties/rechtspraak-en-veiligheid/identificatie/identificatieplicht/identificatieplicht.html
11-06-2014, 23:17 door Anoniem
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html
Hier staat omschreven van hoe en waarom
12-06-2014, 11:11 door Mysterio
Door Anoniem: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html
Hier staat omschreven van hoe en waarom
Meer dan 4 jaar geleden... Maak er dan op z'n minst een goede link van: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html

Het gevolg van weigeren is overigens nog steeds dat de dienst of product ook wordt geweigerd. Kan de postbezorgmeneer in dit geval namelijk niets mee.
12-06-2014, 12:20 door Anoniem
Hiervoor is cbpweb in het leven geroepen met o.a.:
https://www.cbpweb.nl/pages/pb_20120712_gebruik-kopie-identiteitsbewijs.aspx
-hans
12-06-2014, 13:17 door Eric-Jan H te D - Bijgewerkt: 13-06-2014, 19:48
Een telefoonabonnement wordt als een financieel product gezien. Je kunt er namelijk
een behoorlijke schuld mee opbouwen.

Als zodanig is er ook een centrale registratie waarop alle aanbieders van telefonie
inhaken. Als je daar geregistreerd staat als wanbetaler (inclusief BKR-check) krijg je
geen abonnement meer.

De foto die gemaakt wordt, wordt als het goed is onder een mal gemaakt. Daardoor
worden je pasfoto en BSN op de foto afgedekt.
12-06-2014, 16:35 door Anoniem
Door anoniem lafbekje: volgens mij zijn de telco's door de overheid verplicht om de identiteit van een consument bij de aanschaf van een pre-paid telefoon vast te leggen ivm tapwetgeving want terroristen schijnen ook pre-paid telefoons te kopen
Voor zover ik weet is dat in NL nog niet aan de orde,daar hebben ze een slimme oplossing voor gevonden: wil je gratis extra beltegoed dan moet je je registreren en aangezien NL ers houden van alles wat extra en gratis is is dat voldoende,al betwijfel ik of Al Qaeda terroristen ook zo gefixeerd zullen zijn op extra/gratis beltegoed,ik vrees van niet.In andere landen is het wel verplicht om een kopie van je legitimatie op te sturen,zo ook in Frankrijk,hoewel dat vreemd genoeg schijnbaar alleen geldt voor prepaid vd 3 grote providers (met eigen netwerk) te weten Orange,BouyguesTelecom en SFR. Bij Franse MVNO's zoals Lebara en Virgin Mobile heb ik niet meegemaakt dat ze om een kopie van het id-bewijs vroegen.
12-06-2014, 21:57 door Anoniem
Door Eric-Jan H te A: Een telefoonabonnement wordt als een financieel product gezien. Je kunt er namelijk
een behoorlijke schuld mee opbouwen.

Als zodanig is er ook een centrale registratie waarop alle aanbieders van telefonie
inhaken. Als je daar geregistreerd staat als wanbetaler (inclusief BKR-check) krijg je
geen abonnement meer.

De foto die gemaakt wordt, wordt als het goed is onder een mal gemaakt. Daardoor
worden alleen je pasfoto en BSN op de foto geregistreerd. De rest wordt door de
mal afgedekt.
Het is net omgekeerd, de foto en je BSN worden afgeschermd.
Je kunt deze hoesjes bij b.v. de ANWB verkrijgen voor zowel paspoort, ID-kaart als rijbewijs.
13-06-2014, 13:24 door Anoniem
Als je bij (bijvoorbeeld) Coolblue een abonnement afsluit dan komt er een koerier (APM Logistics) langs die een kopie van je ID maakt. Deze koerier maakt echter gebruik van een mal die foto, handtekening en BSN-nummer afschermt. Je zou zelf ook zo'n mal kunnen halen of zelf maken. Veel gemeenten verstrekken gratis zo'n mal voor je paspoort als je een nieuw paspoort komt afhalen. Een kopie van je BSN-nummer maken is niet toegestaan. Zie ook de richtsnoer die het CBP over dit onderwerp heeft uitgebracht.
13-06-2014, 16:29 door Briolet
Door Anoniem: correct,
maar omdat de koerier maar een midm is moet deze het door hem verkregen bewijs van identiteid kunnen overleggen aan KPN.

Onzin. Vrijwel geen van de ingebouwde echtheidskenmerken is nog te controleren op een kopietje. Dat kan alleen door de koerier vastgesteld worden aan hand van het origineel. Plasterk heeft gisteren nog een app gepresenteerd om dat te vergemakkelijken voor een koerier die er niet voor opgeleid is.
13-06-2014, 16:45 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: correct,
maar omdat de koerier maar een midm is moet deze het door hem verkregen bewijs van identiteid kunnen overleggen aan KPN.

Onzin. Vrijwel geen van de ingebouwde echtheidskenmerken is nog te controleren op een kopietje. Dat kan alleen door de koerier vastgesteld worden aan hand van het origineel. Plasterk heeft gisteren nog een app gepresenteerd om dat te vergemakkelijken voor een koerier die er niet voor opgeleid is.

Ze willen natuurlijk niet alleen weten of dit identiteitsbewijs geldig was, maar ook welke identiteit het dan wel was.
Immers als je een wanbetaler blijkt te zijn die een valse naam heeft opgegeven dan willen ze de deurwaarder achter
de persoon aansturen die het contract echt heeft afgesloten.

Dat kun je de koerier wel laten opschrijven (id bewijs nummer) maar wieweet maakt ie dan wel weer een fout.
Ik weet niet of die APP ook online werkt maar er zou natuurlijk een mogelijkheid zijn dat een APP die de koerier
gebruikt een check doet van een id bewijs en vervolgens relevante gegevens naar de opdrachtgever stuurt.
(zoals het nummer)
Als dat dan een "te vertrouwen" APP is dan zou dit kunnen worden gebruikt in dit soort gevallen (en bijvoorbeeld als
ze ergens een copietje hadden willen maken bijvoorbeeld als je een auto huurt).
13-06-2014, 19:47 door Eric-Jan H te D
Door Anoniem:Het is net omgekeerd, de foto en je BSN worden afgeschermd.
Je kunt deze hoesjes bij b.v. de ANWB verkrijgen voor zowel paspoort, ID-kaart als rijbewijs.

Je hebt helemaal gelijk. Ik zal het aanpassen.
13-06-2014, 20:06 door Anoniem
Hey topicstarter. Ik vind het vet goed dat je voor je privacy kiest. Moeten ze maar duidelijker zijn! Ik zit ook zo in elkaar, die bedrijven denken dat ze alles maar mogen omdat ze een soort van naam hebben opgebouwd, maar uiteindelijk is het de klant die betaalt, dus de klant die bepaalt. Hunde voor je keuze om er van af te zien!

Rn
14-06-2014, 04:38 door Anoniem
Door Anoniem: "
Bewijs is niet bepaald onomstotelijk wanneer bewijs niet wordt geregistreerd. Verder denk ik dat het vertrouwen in de koeriers beperkt is, omdat zij juist aan fraude mee kunnen werken.

Dus wij moeten maar vertrouwen in de KPN (zeggen ze zelf) maar zei vertrouwen hun eigen (ingehuurde) personeel niet ?
14-06-2014, 10:01 door Briolet
Door Anoniem:Ze willen natuurlijk niet alleen weten of dit identiteitsbewijs geldig was, maar ook welke identiteit het dan wel was.......Dat kun je de koerier wel laten opschrijven (id bewijs nummer) maar wieweet maakt ie dan wel weer een fout.

Toch moet het voldoende zijn als de koerier de echtheid vaststelt en alleen het nummer vastlegt. Via dat nummer is altijd de ID eigenaar weer te achterhalen. En als het ID vervalst was, helpt die foto ook niet.

Als ik een aangetekend pakketje bij het postkantoor ophaal, wordt sinds ruim een jaar ook de identiteit van de ophaler opgeslagen in het systeem. Maar dat is alleen het kaartnummer. En bij een rijbewijs is dat nog makkelijker omdat daar het nummer ook nog in barcode opstaat en ze die gewoon kunnen scannen met de bascode scanner die ook voor de pakjes gebruikt wordt. Snel en foutloos.

Ik zat echter naar de echtheidskenmerken van de nieuwe Nederlandse ID kaarten te kijken: http://www.securitech.nl/nieuw/bestanden/fckeditor/Alert%20nieuw%20paspoort.pdf
Ik vind er geen BSN meer terug. Zie ik het goed dat die nu inderdaad weggelaten is?
01-08-2014, 22:41 door Anoniem
Tegenwoordig als er een kopie gemaakt moet worden van een id of bankpas worden de meeste dingen afgeschermt.

Bij mij werd er toen een zwartbalkje gelegt op het idkaart nummer zodat er niks mee gebeuren kon en de koerier heeft het toen heel netjes bewerkt door met zwarte stift overal kopie op te schrijven.

Ik zou me dus niet teveel zorgen maken, er is bij mij nog nooit wat mee gebeurd *klopt af*
05-02-2015, 21:01 door Anoniem
Volgens mij is dit strafbaar. Staat dit in de wet en dus kunnen ze aangepakt worden, probleem is NIEMAND heeft ooit een zaak gemaakt tegen KPN bijv. het doorverkopen van je gegevens of ID bewijs. Er wordt wel ergens in kleine lettertjes gezet dat je daar mee akkoord gaat, maar dat het oplichting is is ZEKER. Je hebt toch getekend? Contract is contract, zodat we rustig de prijs kunnen opdraven en ons dus niet houden aan de afspraken. Natuurlijk zetten we weer ergens een clausule die dat natuurlijk uitsluit. Want ja, links mensje pakken is zoooo gemakkelijk. Vooral kwetsbare groepen die zijn het leukste toch? Die kunnen zich niet verweren he? Rechts mensje bijv. Rabobank, of Shell topman of wat voor duur bedrijf ook, daar durf je niet aan te beginnen. Ja, die heeft een advocaat en dat doen we liever niet he?

**** WORD WAKKER MENSEN! ****

Sterker nog TELECOMBEDRIJVEN controleren niet eens, ze controleren alleen ben jij degene die op dat papiertje staat. Ze controleren NIET EENS, heb JIJ TOESTEMMING OM IETS TE DOEN, OF JIJ DE EIGENAAR BENT OF DE BETALER, dus *hoert* telecombedrijf een een onderaannemer aan en laten ze die de zooi opknappen. Makkelijk kunnen ze weer kastje-muur doen. Telco-maffia praktijken noem ik dit. En als de onderaannemer het fout doet, dan geeft de provider de schuld aan de klant want die had de onderaannemer toegestaan. Makkelijk he? Behalve als provider iets verwijtbaar fout doet. Dan springen ze in de verdediging en ontkennen ze, liegen ze, bedriegen ze en gaat de trukendoos open.

Goh. Blij dat ik voor zulke bedrijven niet werk, ik zou gillend gek worden als ik dat allemaal zou weten.
Dat niet alleen ze kunnen ook NIETS maar dan ook NIETS geheim houden, alleen hun eigen misstappen die houden ze wel geheim.
06-02-2015, 13:01 door Anoniem
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude
https://www.politie.nl/themas/identiteitsfraude.html
http://travel.blog.nl/reisbenodigdheden/2014/07/13/voorkom-identiteitsfraude-laat-geen-kopie-maken-van-je-paspoort-hotels
gl
06-02-2015, 15:41 door Anoniem
Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik de koop nog wel doorzet, zo heel erg hoef ik niet mobiel bereikbaar te zijn om het risico op bank of identiteitsfraude te lopen. Ik ben nogal op mijn privacy gesteld namelijk.
Maar wat vinden jullie ervan?

Wil je het risico lopen dat anderen op jouw naam een abbo afsluiten, waardoor jij gedupeerd wordt ? Immers heeft het ook mogelijk gevolgen, waaronder bijvoorbeeld identiteitsfraude, indien deze controle er niet zou zijn.

Tegenwoordig als er een kopie gemaakt moet worden van een id of bankpas worden de meeste dingen afgeschermt

Daar zou ik inderdaad ook op letten; men hoeft niet meer informatie te krijgen dan noodzakelijk, en wat dat betreft is het slim om bijv het BSN nummer af te schermen.

Toch moet het voldoende zijn als de koerier de echtheid vaststelt en alleen het nummer vastlegt. Via dat nummer is altijd de ID eigenaar weer te achterhalen. En als het ID vervalst was, helpt die foto ook niet.

Wat nou indien de koerier te kwader trouw is, en ergens een reeks met ID nummers weet te bemachtigen ? Dan kan hij abbo's gaan afsluiten, en verklaren dat hij toch echt de ID's van die mensen heeft gezien en gecontroleerd. Of zijn koeriers per definitie bonafide ?

Dus wij moeten maar vertrouwen in de KPN (zeggen ze zelf) maar zei vertrouwen hun eigen (ingehuurde) personeel niet ?

De vraag of zij hun personeel vertrouwen is weinig relevant bij een conflict tussen jou en KPN, ofwel omdat er ten onrechte een abbo op jouw naam is afgesloten, ofwel omdat je ten onrechte claimt geen abbo te hebben. Wat kan een rechter bij zo'n conflict met de mededeling dat KPN de koerier wel/niet vertrouwt ? Helemaal niets.

Bewijs is niet bepaald onomstotelijk wanneer bewijs niet wordt geregistreerd. Verder denk ik dat het vertrouwen in de koeriers beperkt is, omdat zij juist aan fraude mee kunnen werken.

Geheel mee eens.
06-02-2015, 15:46 door Anoniem
Sterker nog TELECOMBEDRIJVEN controleren niet eens, ze controleren alleen ben jij degene die op dat papiertje staat

Controleren ze nou wel, of niet ? Je spreekt jezelf tegen.

"Ze controleren NIET EENS, heb JIJ TOESTEMMING OM IETS TE DOEN, OF JIJ DE EIGENAAR BENT OF DE BETALER, dus *hoert* telecombedrijf een een onderaannemer aan en laten ze die de zooi opknappen.

Wat is je probleem ? Dat niet iedere verkoper direkt voor KPN of een andere werkt ? Who carez ?

Telco-maffia praktijken noem ik dit.

Tja, je argumenten overtuigen niet. En een hoop hoofdletters veranderen daar weinig aan.

En als de onderaannemer het fout doet, dan geeft de provider de schuld aan de klant want die had de onderaannemer toegestaan.

Leg uit, hoe is het de fout van de klant als een onderaannemer ''iets fout doet'' ? Overigens kan een fout van zo'n onderaannemer zowel de belangen van de telco, als jouw belangen schaden.

Fouten maken is menselijk en er zullen altijd fouten worden gemaakt. Ongeacht of je te maken hebt met een telco medewerker, of met een andere betrokken partij.
11-02-2015, 12:02 door Anoniem
Het meest actuele wettelijke antwoord staat hier:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0033181/geldigheidsdatum_28-01-2015:

"Een telecom- of internetaanbieder mag een kredietwaardigheidsonderzoek doen om enige zekerheid te hebben over betaling van abonnementsgelden. Daarvoor zijn enkele persoonsgegevens nodig - zoals NAW-gegevens en de leeftijd van de klant in geval van een minderjarige - en kan hij de klant vragen om een geldig identiteitsdocument te tonen om diens identiteit deugdelijk vast te stellen. Zo nodig kan de ondernemer de aard van het identiteitsdocument en het documentnummer noteren. Het maken van een kopie of scan van zo'n document is echter niet toegestaan; het BSN mag niet door een telecomaanbieder worden verwerkt en ook de pasfoto en andere gegevens op het document zijn voor zo'n kredietwaardigheidsonderzoek niet noodzakelijk."

Lees bovenstaande link voor meer details.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.