image

Twitter sloopt spammers, maar is wel bedrijfsrisico

donderdag 25 maart 2010, 17:36 door Redactie, 2 reacties

Het aantal Tweets met spam is door ingrijpen van Twitter nog nooit zo laag geweest, maar de microbloggingdienst vormt toch een bedreiging voor bedrijven. Volgens Twitter begint de strijd tegen spammers eindelijk z'n vruchten af te werpen. Was op het hoogtepunt van de spamgolf 11% van alle Tweets spam, inmiddels is dat nog maar één procent. "Hoewel het gevecht nooit voorbij zal zijn, gaat het goed aan het front", aldus Twitter.

Het gebruik van Twitter op de werkvloer is niet zonder risico, waarschuwt GFI Software. Het zou de kans op malware vergroten. Verder vormen ook de ingekorte URL's een risico. Bovendien komt het steeds vaker voor dat kwaadwillenden met behulp van valse diensten persoonsgegevens weten te bemachtigen. Ook neemt de kans op het uitlekken van vertrouwelijke informatie toe wanneer medewerkers massaal gebruik maken van Twitter. "Zonder erbij stil te staan kunnen medewerkers concurrentiegevoelige gegevens over een nieuw product of een project prijsgegeven, waarna de informatie voor iedereen toegankelijk is."

Volgens het beveiligingsbedrijf is het verbieden van Twitter niet de oplossing. "Het is verstandiger om medewerkers te informeren over de risico’s en hen te helpen bij het voorkomen van problemen." Daarvoor komt het bedrijf met vijf tips:

  1. Denk twee keer na voordat je een tweet verstuurt. Maak medewerkers ervan bewust dat zij eerst moeten nadenken over integriteit en beveiliging voordat zij op verzenden drukken
  2. Wees terughoudend met URL’s in tweets. Als het niet noodzakelijk is om een website te bezoeken, doe het dan niet
  3. Laat medewerkers zien waar ze op moeten letten als ze gebruik maken van Twitter. Wanneer zij zich bewust zijn van de risico’s, zullen zij ook verstandiger handelen
  4. Voorkom een confrontatie op Twitter. Het is een fantastisch instrument om feedback van klanten te verzamelen, maar zeker niet geschikt om onenigheid op te lossen
  5. Zorg voor duidelijk beleid en laat medewerkers zich committeren aan deze richtlijnen door het document te ondertekenen. Zij kunnen dan achteraf ook niet als excuus gebruiken dat zij niet op de hoogte waren van de regels
Reacties (2)
26-03-2010, 15:28 door Mazzaroth
90% van Tweets zijn slap geouwehoer dus spam :p
29-03-2010, 12:57 door Anoniem
Door Gallardo: 90% van Tweets zijn slap geouwehoer dus spam :p

Mwah, 90% van de IRL gesprekken zijn slap geouwehoer. Internet spam kan je nog blokkeren, een spamfilter voor gewauwel van de buurman is er niet, of je moet een keer flinke ruzie maken :-P
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.