De intieme gegevens van 2,2 miljoen Nederlanders zijn door het Hilversumse mediabedrijf Advance onder andere aan medicijnenfabrikant Pfizer doorgespeeld. De gegevens worden verzameld via een tiental websites die vaak aan televisieprogramma’s van SBS en RTL zijn gekoppeld. Het gaat dan om gegevens over seksuele voorkeur, levensovertuiging en lidmaatschap van een vakbond. Gegevens die Advance alleen mag verwerken met uitdrukkelijk toestemming van de burger.
Door online onderzoekjes te combineren, zoals je-echte-leeftijd.nl, weet men een zeer gedetailleerd profiel van iemand samen te stellen. Die worden dan voor reclames en marketing gebruikt. Bezoekers van dit soort sites vullen vaak zeer persoonlijke gegevens in, zoals ziekteverleden, drugsgebruik, leefgewoonten, financiën, geloofsovertuiging en seksgedrag, maar ook of men lid van een vakbond is. De resultaten van het onderzoek naar seksgedrag zijn doorgespeeld aan medicijnenfabrikant Pfizer, bekend van de erectiepil Viagra.
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) gaat het gebruik van de gegevens nu onderzoeken. Advance ziet dit onderzoek met vertrouwen tegemoet. "We voldoen aan de eisen van de branchevereniging voor dialoogmarketing, DDMA, en die zijn zelfs strenger dan de wet", zo laat een woordvoerder tegenover de Volkskrant weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.