image

NASA-hacker niet uitgeleverd aan VS

maandag 17 mei 2010, 15:15 door Redactie, 10 reacties

Goed nieuws voor NASA-hacker Gary McKinnon, de Brit zal naar alle waarschijnlijkheid in Groot-Brittannië terecht moeten staan, waarmee uitlevering aan de VS van de baan is. Vorige week waren de advocaten van McKinnon, die negen jaar geleden onder het alias Solo opereerde, al positief. De leiders van de Conservatieven en Liberalen, die nu de nieuwe Britse regering vormen, waren altijd tegen het uitleveren van de hacker.

McKinnon hackte in 2001 en 2002 zo'n negentig computers van NASA, het Pentagon, Amerikaanse Marine en Luchtmacht en andere organisaties. In november 2002 werd de hacker door de VS aangeklaagd, sindsdien speelt er een langlopende procedure over zijn uitlevering aan de VS.

Tunnel
Volgens een bron die bij de zaak betrokken is, ziet het er goed uit voor de Schot. "Het ziet ernaar uit dat Gary in Groot-Brittannië voor de rechter moet verschijnen in plaats van dat hij naar de VS wordt gestuurd." De bron liet tegenover de Daily Express weten dat de beslissing de komende dagen zal vallen.

De moeder van McKinnon bevestigt dat er voor het einde van deze week meer duidelijk zal zijn. "Het ziet er zeker beter uit. We zijn voorzichtig optimistisch. Het is een lang en donker gevecht geweest, maar er is eindelijk een beetje licht aan het einde van de tunnel."

Reacties (10)
17-05-2010, 16:08 door Anoniem
Persoonlijk vind ik het ronduit belachelijk dat een land zijn eigen onderdanen uitlevert.
17-05-2010, 19:16 door ekim
Op het einde zegeviert gezond verstand, gelukkig maar.
17-05-2010, 20:23 door ej__
Door Anoniem: Persoonlijk vind ik het ronduit belachelijk dat een land zijn eigen onderdanen uitlevert.

Ik ook. Nederland doet daar ook enthousiast aan mee helaas.
18-05-2010, 08:27 door Anoniem
Door Anoniem: Persoonlijk vind ik het ronduit belachelijk dat een land zijn eigen onderdanen uitlevert.

Ik niet. Het kan mijns inziens niet zo zijn dat je buiten de grenzen zomaar strafbare feiten kunt plegen met het idee dat het straf systeem in NL mild is.

Deze man heeft strafbare feiten gepleegd en moet daar zijn straf niet voor ontlopen. Asperger klachten ten spijt.
18-05-2010, 09:59 door Anoniem
"NASA-hacker niet uitgeleverd aan VS"
"... Het ziet er zeker beter uit. We zijn voorzichtig optimistisch. .."

maw, er is nog helemaal niets besloten.. waarom dan zo'n suggestieve telegraaf headline?
plaats em dan tussen quotes...
18-05-2010, 11:28 door Anoniem
Door Anoniem: Persoonlijk vind ik het ronduit belachelijk dat een land zijn eigen onderdanen uitlevert.

Inderdaad. Wij hebben er geen problemen mee als mensen hier strafbare feiten plegen en vervolgens naar Turkije vluchten. Wij vinden het helemaal terecht dat Turkije zijn eigen onderdanen niet uitlevert. Toch?

Het mes snijdt van twee kanten.
18-05-2010, 12:07 door ej__
Door Anoniem:
Door Anoniem: Persoonlijk vind ik het ronduit belachelijk dat een land zijn eigen onderdanen uitlevert.

Ik niet. Het kan mijns inziens niet zo zijn dat je buiten de grenzen zomaar strafbare feiten kunt plegen met het idee dat het straf systeem in NL mild is.

Deze man heeft strafbare feiten gepleegd en moet daar zijn straf niet voor ontlopen. Asperger klachten ten spijt.

Dus jij vindt het normaal dat er eenzijdig gehandeld wordt? Ik heb nog geen Amerikaan uitgeleverd zien worden aan het VK of Nederland. Er zijn wel degelijk (ernstige) strafbare feiten gepleegd door Amerikanen in Nederland (mbt spionage onder andere, en uitlokking) maar dat wordt met de mantel der liefde bedekt.

EJ
18-05-2010, 13:07 door ekim
Ik niet. Het kan mijns inziens niet zo zijn dat je buiten de grenzen zomaar strafbare feiten kunt plegen met het idee dat het straf systeem in NL mild is.

Deze man heeft strafbare feiten gepleegd en moet daar zijn straf niet voor ontlopen. Asperger klachten ten spijt.

Het mooiste is dat hij niets heeft "stukgemaakt", hij heeft alleen documenten ingekeken.

Ik vermoedde laatst dat er "oneigenlijk gebruik van mijn internetvervinding werd gemaakt". Ik naar de politie, compleet met wireshark logs, die konden mij alleen helpen "als er iets was stukgemaakt".

De logs werden niet eens ingekeken, ik moest ze bewaren voor als er "iets in de toekomst zou gebeuren". Ik vind dit belachelijk, incompetent en zeer betreurenswaardig.

Conclusie; Je mag alles doen op het net zolang je maar geen schade veroorzaakt.
18-05-2010, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Persoonlijk vind ik het ronduit belachelijk dat een land zijn eigen onderdanen uitlevert.

Inderdaad. Wij hebben er geen problemen mee als mensen hier strafbare feiten plegen en vervolgens naar Turkije vluchten. Wij vinden het helemaal terecht dat Turkije zijn eigen onderdanen niet uitlevert. Toch?

Het mes snijdt van twee kanten.


+1 voor jou ;) maar dit mes heeft meerdere kanten dan 2 helaas..
19-05-2010, 07:29 door Anoniem
Door ej__:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Persoonlijk vind ik het ronduit belachelijk dat een land zijn eigen onderdanen uitlevert.

Ik niet. Het kan mijns inziens niet zo zijn dat je buiten de grenzen zomaar strafbare feiten kunt plegen met het idee dat het straf systeem in NL mild is.

Deze man heeft strafbare feiten gepleegd en moet daar zijn straf niet voor ontlopen. Asperger klachten ten spijt.

Dus jij vindt het normaal dat er eenzijdig gehandeld wordt? Ik heb nog geen Amerikaan uitgeleverd zien worden aan het VK of Nederland. Er zijn wel degelijk (ernstige) strafbare feiten gepleegd door Amerikanen in Nederland (mbt spionage onder andere, en uitlokking) maar dat wordt met de mantel der liefde bedekt.

EJ

Dus jij zou het er mee eens zijn als men aan NL uitgeleverd zou worden. Ik herinner mij een XTC handelaar die in de VS is berecht en in NL zijn straf mocht uitzitten, naar NL maatstaven overrigens.

Als er inderdaad eenzijdig gehandeld zou worden zou dit een ander probleem zijn, en of ik het daar wel of niet mee eens ben heb ik met geen woord over gerept.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.