Door Anoniem: Ik vind het een heel erg vreemd verhaal. Allereerst moet je om een nieuwe pas aan te vragen weten hoe lang die pas nog geldig is, en het volgnummer. Dat zijn gegevens die niet snel ergens gevonden worden. Als je vervolgens AL die gegevens weet, moet je ook nog alle adres gegevens en andere data weten, vervolgens wordt een afhaalbericht gestuurd naar je postadres en moet je met een ID de kaart ophalen.
Vreemd is het wel. Ik was nogal geschokt toen ik het hoorde. Het is echte gebeurd.
Je hebt geen pas nodig als je een rekeninghouder toevoegt aan de bestaande (lijst). Dan heb je bij de ING geen verdere info nodig. Adresgegeven etc. zijn uit flat postbus gevist, of bij postkantoor. Afhaalbericht net zo.
Het probleem was dat de post onderschept werd. Daar doe je niet zoveel aan - anders dan verhuizen. Vervolgens was de controle op het postkantoor niet afdoende. Vervalste documenten, geen verdere controle.
Geestig was dat *na* het ongeldig maken van de bestaande passen de nieuwe weer met de post gestuurd werden. Terwijl het bekend was dat het lek daar zit of zat.
Je kan concluderen dat het de ING niet echt kan schelen. Uit oogput van klantvriendelijkheid nemen ze het verlies? In het veleden ook onder druk van de ombudsman.
Wat ik niet zo leuk vind is dat je niet wettelijk beschermd bent. Als de bank besluit dat het jouw schuld is, en ze niet het verlies nemen maar bij jou laten, heb je geen verhaal. Geen reden om blase te zijn.