image

XS4ALL weigert Pirate Bay te blokkeren

donderdag 24 juni 2010, 13:32 door Redactie, 25 reacties

XS4ALL weigert torrentsite The Pirate Bay te blokkeren, omdat dit een vorm van internetcensuur is die in een democratische rechtsstaat niet past, zo laat de ISP weten. De private handhavingsorganisatie Stichting Brein eist dat Nederlandse providers The Pirate Bay voor hun abonnees blokkeren. Ziggo spande daarop een rechtszaak tegen Brein aan, waarbij XS4ALL zich aansluit. De zaak dient op 28 juni bij de Rechtbank in Den Haag.

"Internet Service Providers (ISP's) kunnen verantwoordelijk worden gehouden voor informatie op hun eigen servers, maar niet voor informatie op servers van anderen. Op grond van de wet is een ISP niet aansprakelijk voor het verkeer dat via hun netwerk naar een andere webserver loopt. De wetgever heeft bewust voor die aansprakelijkheidsbeperking gekozen om innovatie te bevorderen en censuur te voorkomen", aldus XS4ALL.

Volgens de ISP is het maatschappelijk niet wenselijk dat providers zich bemoeien met het verkeer van hun gebruikers. "Het fundament van internet is juist dat ISP's het verkeer van hun gebruikers ongefilterd doorlaten, ze zijn slechts een doorgeefluik," zegt Niels Huijbregts, woordvoerder van XS4ALL. "De website van The Pirate Bay staat niet op een server van Ziggo, dus kan Ziggo niet verantwoordelijk worden gehouden voor het blokkeren van die website. Brein is dus aan het verkeerde adres."

Censuur
XS4ALL voegt zich in de zaak omdat zij principieel tegen censuur is en precedentwerking wil voorkomen. De zaak gaat over een van de belangrijkste principes van het internet en de uitspraak van de rechter kan verregaande gevolgen hebben voor alle ISP's. Daarom sluit XS4ALL zich aan bij Ziggo. Christiaan Alberdingk Thijm van advocatenkantoor SOLV, dat de zaak voor XS4ALL behandelt: "Wanneer we Nederland gaan afsluiten van sites uit het buitenland, vormt dat een disproportionele beperking van onze vrijheid om informatie te vergaren. Dat past niet in een democratisch land als het onze."

Eigen schuld
Door de komst van internet gaan consumenten anders om met entertainment en willen ze muziek en films kunnen downloaden. De entertainmentindustrie is niet met een passend antwoord op die vraag gekomen, waardoor veel consumenten uit illegale bron downloaden. "De oplossing voor dat probleem moet niet gezocht worden in het inperken van burgerrechten, maar in innovatie", aldus Huijbregts.

Reacties (25)
24-06-2010, 14:04 door Anoniem
Helemaal mee eens.
24-06-2010, 14:36 door spatieman
zoals ik al eens eerder zij.
dadelijk een gigantisch filter waardoor alleen nog overheid sites bezocht kunnen worden.
24-06-2010, 15:04 door Anoniem
Helemaal mee eens, oprotten met die Brein, elke DVD proppen met die vieze lange introductie. Vind je 'et gek dat mensen soms films gewoon downloaden zonder dat mikmak?
24-06-2010, 15:25 door Anoniem
Access for all :)
24-06-2010, 15:54 door Anoniem
Brein is een commerciele organisatie met dictatoriale trekjes. Als het aan hun ligt, betaal je straks vet voor een dvd/blue ray/cd, mag/kun je die niet meer kopieren om een veilig exemplaar te hebben voor gebruik door de kinderen onderweg en wil je dan via internet die optie alsnog beschikbaar hebben, gaat dit niet.
24-06-2010, 15:58 door Preddie
+1 voor XS4all
24-06-2010, 15:58 door SirDice
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze actie. De stelling die XS4All nu inneemt is de enige juiste. Alleen jammer dat men dan toch akkoord is gegaan met dat kinderporno filter. Indien men van mening is dat censuur niet kan en een ISP alleen een doorgeefluik is dan moeten ze ook dat KP filter weigeren. Niet onder voorwaarden toch implementeren, gewoon hard weigeren. Brein voert nu, terecht, op dat als een ISP KP sites kan blokkeren dan kan het ook dit soort sites blokkeren.

Zowel Brein als de Nederlandse staat kunnen en mogen geen enkele bit filteren/censureren. Ongeacht de reden voor zo'n filter.
24-06-2010, 16:04 door Anoniem
ach Brein zeurt te veel,ze zijn gewoon eigen zakkenvullers.
Als mensen echt iets dol graag willen hebben van een dvd,of muziek cd,dan kopen ze vaak toch het origineel.
Gedownload spul is bijna niet altijd 1:1 is,maar vaak omgezet is in mp3 of een soort gelijk audio formaat.
Bij dvd's zijn ze meestal verkleind van een dvd9 naar een dvd5 formaat,en zijn er een heleboel dingen van het origineel verwijderd,waar sommige mensen wel wat aan hebben.
Dus ook deze kopen ze dan origineel.
Dus de auteurs verdienen zat geld,gemiddeld zijn ze rijker dan ik met mijn maand salaris.
Gewoon weg met Brein,en het Acta verdrag.
Laat ze maar ergens anders hun boontjes doppen.
24-06-2010, 16:13 door fd0
aanpakken bij de bron, niet in transit.

maar da's te moeilijk, duur (vul maar in)
24-06-2010, 16:24 door Anoniem
Problemen moeten altijd bij de bron aangepakt worden. Een filter is symptoombestrijding en lost het probleem niet op. Bovendien is downloaden vaak gewoon legaal. Brein moet de verspreiders van vermeende illegale content aanspreken, niet het doorgeefluik. Ik ben blij dat er nog bedrijven bestaan zoals XS4ALL om niet toe te geven aan onzinnige verzoeken om te proberen om onze vrijheidsrechten waar generaties lang voor gestreden is, weer in te perken.
24-06-2010, 21:29 door callie
Door SirDice: Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze actie. De stelling die XS4All nu inneemt is de enige juiste. Alleen jammer dat men dan toch akkoord is gegaan met dat kinderporno filter. Indien men van mening is dat censuur niet kan en een ISP alleen een doorgeefluik is dan moeten ze ook dat KP filter weigeren. Niet onder voorwaarden toch implementeren, gewoon hard weigeren. Brein voert nu, terecht, op dat als een ISP KP sites kan blokkeren dan kan het ook dit soort sites blokkeren.

Zowel Brein als de Nederlandse staat kunnen en mogen geen enkele bit filteren/censureren. Ongeacht de reden voor zo'n filter.


Ik snap wat je zegt het geeft de indruk hypocriet te zijn..echter... het ene filter is om iets verschrikkelijks te blokkeren wat een enorme impact heeft op een mens(je) en de andere filter zou er puur zijn ivm commercieel belang.. want dat is de reden van Brein.. dat gelul ( sorry voor mijn woordgebruik) dat artiesten of acteurs hier een nacht van wakker liggen gaat nergens over.. Brein is puur commercieel bezig elke vorm van ethiek ontbreekt al jaren bij Brein.
Dus ik denk dat XS de juiste stelling neemt.
24-06-2010, 23:48 door Anoniem
Ziggo en XS4ALL..... die zij een goed voorbeeld voor andere ISPs....zij komen voor hun klanten en voor de democratie op..Brein denkt alleen maar aan zijn eigen belang en van de grote heren van plaat en film maatschapijen... en dat is mensen uitbuiten en dwarsbomen.
25-06-2010, 00:07 door Anoniem
Hulde!
25-06-2010, 07:53 door Dev_Null
Goede stap van Access 4 All!!.

1. Deze geesteszieke "Stichting BREIN" heeft zelf zeker nooit laten onderzoeken wat het effect is van de tonnen aan SUBLIMINAL MESSAGES op al die dvd's die ze copyright protected willen blijven houden. De ellende begint al op jonge jaren via DISNEY en andere kinder-dvd's!!!! Dit is regelrechte mind-control...Alsof ze zelf goedkeuren dat HOLLYWOOD blijvend jouw onderbewustzijnbeschadigd via deze dvd "film-technologie" Stelletje hypocrieten.
Weg met "(ge)stichting Brein", en weg met Disney /Hollywood (de makers van die soort geestesziek sh*t)

2. Tip voor ouders met (jonge) kinderen:
Zoek zelf eens op Youtube met als keywords disney subliminal messages
Word je heel snel bewust welke gore psycho spelletjes er gespeeld worden met het onschuldige BREIN van je kinderen!!!!

Youtube - Disney and mind-control:
http://www.youtube.com/results?search_query=disney+mindcontrol&search=Search

Youtube - Disney and subliminal messages:
http://www.youtube.com/results?search_query=disney+subliminal+messages&aq=o


De entertainmentindustrie is niet met een passend antwoord op die vraag gekomen, waardoor veel consumenten uit illegale bron downloaden. "De oplossing voor dat probleem moet niet gezocht worden in het inperken van burgerrechten, maar in innovatie", aldus Huijbregts.
Precies.. laat de entertainment (brainfuck) industrie haar huiswerk gaan doen en ervoor zorgen dat:
- het technische onmogelijk word om dvd's te clonen, dan pak je deze sh*t aan bij de bron.
- je alleen een film ziet die je koopt (en geen minuten lange andere film-makers reclame )
25-06-2010, 11:39 door SirDice
Door callie: Ik snap wat je zegt het geeft de indruk hypocriet te zijn..echter... het ene filter is om iets verschrikkelijks te blokkeren wat een enorme impact heeft op een mens(je) en de andere filter zou er puur zijn ivm commercieel belang..
Dat maakt voor het principe niet uit. Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van data etc. betekend dat er ook dingen tussen zitten die jij en ik niet zullen pruimen. Daar gaat het nu juist om. Hoe verwerpelijk je bepaalde dingen ook vind filteren is gewoon fout.
25-06-2010, 15:19 door callie
Door SirDice:
Door callie: Ik snap wat je zegt het geeft de indruk hypocriet te zijn..echter... het ene filter is om iets verschrikkelijks te blokkeren wat een enorme impact heeft op een mens(je) en de andere filter zou er puur zijn ivm commercieel belang..
Dat maakt voor het principe niet uit. Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van data etc. betekend dat er ook dingen tussen zitten die jij en ik niet zullen pruimen. Daar gaat het nu juist om. Hoe verwerpelijk je bepaalde dingen ook vind filteren is gewoon fout.

dus als iemand een hakenkruis schildert met de tekst alle joden moeten dood vind je dat ook vrijheid van meningsuiting ? ( een neo nazie zou zeggen dat is toch mijn mening ? die mag ik toch uiten !)
We hebben denk ik een aantal ethische normen waaraan we ons minimaal moeten houden.
Het filter op kinderporno is er eentje van net als dat voorbeeld wat ik net noem gewoon stevig aanpakken !
Je kan simpel een scheiding maken tussen filters die echt op een persoon persoonlijk impact hebben. ( dus niet in de portomonee) en filters voor de commercie.
26-06-2010, 03:51 door Dev_Null
We hebben denk ik een aantal ethische normen waaraan we ons minimaal moeten houden.
Vraag jezelf eens af..
- door wie zijn deze zgn. "ethische normen" bedacht en voorgeschreven worden aan de bevolking
- met welke doel grote groepen (andermans) normen tot "ethiek" hebben verheven?
- wie er baat bij hebben dat er uberhaupt "ethiek" bestaat?


Free your own mind first (of other one's pyscho-poison)...dan word de rest van het plaatje je ook snel helderder
26-06-2010, 13:40 door Anoniem
Brein, nog zo;n kankergezwel van onze samenleving. De belangen van semi-criminele organisaties beschermen en tegelijkertijd de burger weerhouden van vluchten.
27-06-2010, 15:59 door Anoniem
XS4all volgt gewoon de richtlijnen in de wet: Kinderporno mag niet, downloaden wel. De advocaatjes van de geldverslindende Stichting (zonder winstoogmerk?) Brein kunnen roepen wat ze willen. Daarnaast beseft xs4all best dat tpb niet te blokkeren valt.

Ik denk eerder dat het grote boze beest in Brussel huist. Als de EU de stekker uit het downloaden trekt moet kpn (=xs4all) gewoon doen wat de wet zegt.

Het Orakel
27-06-2010, 17:50 door Anonymus
Door spatieman: zoals ik al eens eerder zij.
dadelijk een gigantisch filter waardoor alleen nog overheid sites bezocht kunnen worden.
Zij jei dat? Tsssss...
27-06-2010, 17:56 door Anonymus
Door SirDice:
Door callie: Ik snap wat je zegt het geeft de indruk hypocriet te zijn..echter... het ene filter is om iets verschrikkelijks te blokkeren wat een enorme impact heeft op een mens(je) en de andere filter zou er puur zijn ivm commercieel belang..
Dat maakt voor het principe niet uit. Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van data etc. betekend dat er ook dingen tussen zitten die jij en ik niet zullen pruimen. Daar gaat het nu juist om. Hoe verwerpelijk je bepaalde dingen ook vind filteren is gewoon fout.
Net zoiets als: "ik ben tegen alle wapens, ook als de politie die gebruikt om mijn naasten te beschermen"? Een beetje heel erg kort door de bocht.
28-06-2010, 10:31 door SirDice
Door callie:
Door SirDice:
Door callie: Ik snap wat je zegt het geeft de indruk hypocriet te zijn..echter... het ene filter is om iets verschrikkelijks te blokkeren wat een enorme impact heeft op een mens(je) en de andere filter zou er puur zijn ivm commercieel belang..
Dat maakt voor het principe niet uit. Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van data etc. betekend dat er ook dingen tussen zitten die jij en ik niet zullen pruimen. Daar gaat het nu juist om. Hoe verwerpelijk je bepaalde dingen ook vind filteren is gewoon fout.

dus als iemand een hakenkruis schildert met de tekst alle joden moeten dood vind je dat ook vrijheid van meningsuiting ? ( een neo nazie zou zeggen dat is toch mijn mening ? die mag ik toch uiten !)
Wat mij betreft mag die neo nazi best die mening hebben. Wat mij betreft mag hij/zij ook die mening ventileren. Wat mij betreft mag'ie zich zelfs verkiesbaar stellen. Dat is nu eenmaal vrijheid van meningsuiting. De andere kant is namelijk dat IK het NIET eens met die persoon mag zijn. Tevens mag ik ook op iemand anders stemmen. Om een recent voorbeeld te geven, ik kan die geblondeerde eikel totaal niet luchten, maar hij zit nu wel in de tweede kamer en dat heb ik maar gewoon te accepteren.

We hebben denk ik een aantal ethische normen waaraan we ons minimaal moeten houden.
Ethiek is volstrekt andere discussie.

Het filter op kinderporno is er eentje van net als dat voorbeeld wat ik net noem gewoon stevig aanpakken !
Je moet de bron van het probleem aanpakken. En dan bedoel ik niet die heksenjacht die we nu hebben. Dat filter is alleen maar symptoom bestrijding.

Je kan simpel een scheiding maken tussen filters die echt op een persoon persoonlijk impact hebben. ( dus niet in de portomonee) en filters voor de commercie.
Een filter is een filter, ongeacht de reden. En allemaal zijn ze onwenselijk. Het enige filter waar ik me wel in kan vinden is een filter die je zelf installeert omdat jij bepaalde dingen niet wil zien. Daar heb ik geen enkel probleem mee want het is jouw recht om zo'n filter te gebruiken, net zo goed als het mijn recht is om dat niet te doen.
28-06-2010, 13:45 door Anoniem
Respect voor XS4all.....
Ze hebben wel een goed argument gevonden!
24-07-2010, 10:10 door Anoniem
wie heeft er zin en energie om met een aantal mensen te gaan zorgen dat BREIN gewoon verdwijnt en dan in de ruimste zin van het woord want wie er achter zitten zijn juist de grootste criminelen
20-09-2010, 08:58 door Anoniem
graag zelfs wanneer starten we ?????????????????????
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.