image

FarmVille dwingt Mozilla tot Firefox-patch

maandag 28 juni 2010, 10:28 door Redactie, 17 reacties

Nog geen week na de vorige update, heeft Mozilla weer een patch voor Firefox uitgebracht, alleen is dit keer geen beveiligingslek de boosdoener. In Firefox-versie 3.6.4 werd de langverwachte crashbescherming toegevoegd, die ervoor zorgt dat Flash, Silverlight en andere plugins in een ander proces dan de browser draaien. Als de plugin crasht, heeft dit geen invloed op de browser. Firefox zal daarnaast plugins die niet meer werken automatisch herstarten.

FarmVille
Als plugins in Firefox 3.6.5 na tien seconden nog steeds niet reageerden, werden ze door de browser afgesloten. Mozilla heeft de tijdsduur nu aangepast, omdat het voor problemen met het Facebook spel FarmVille zorgde. FarmVille laat de browser lang genoegen "hangen", waardoor de crashbescherming denkt dat die is vastgelopen en beëindigt vervolgens het betreffende proces. FarmVille heeft meer dan 82 miljoen gebruikers.

Mozilla's Mike Beltzner laat weten dat het probleem zich niet alleen bij FarmVille voordeed. Toch wordt erkend dat het spel een belangrijke rol speelde bij het uitbrengen van de patch. "Veel mensen spelen FarmVille. Om die mensen langere tijd te negeren kan een behoorlijk effect op het marktaandeel van Firefox hebben", aldus Jeff Rivett. In Firefox 3.6.6 mogen plugins nu 45 seconden inactief zijn voordat ze worden afgesloten. Updaten naar de nieuwe versie kan via de browser en Mozilla.com.

Reacties (17)
28-06-2010, 10:44 door Anoniem
Typisch een kwestie van andermans rotzooi opruimen: als de makers van FarmVille nu eens goed hadden 'geprogrammeerd' had Mozilla een belangrijke functie niet dusdanig aan hoeven te passen. Ik hoop niet dat dit een trend gaat worden...

MikeyV
28-06-2010, 10:55 door WhizzMan
Dus de hele wereld moet nu updaten omdat er een paar procent van de gebruikers een getalletje in hun config aan moeten passen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze bij Mozilla zo dom zijn dat dit een hard-coded waarde is namelijk....
28-06-2010, 11:04 door Wootles
Dus als ik het goed begrijp moet ik, als er een plug-in crasht, 45 seconden naar een bevroren browser staren voordat Firefox eindelijk eens actie onderneemt. En dat allemaal omdat 82 miljoen mensen zo nodig met een kennelijk slecht geprogrammeerde, veredelde Tamagotchi willen spelen?

Ik hoop toch echt dat Mozilla binnenkort een feature inbouwt waarmee ik de timeout zelf kan instellen.
28-06-2010, 11:13 door Anoniem
afgelopen weekend iemand die geen bestand meer kon uploaden via gmail met zijn firefox...telkens crashtte Firefox 2.3.6.
dan maar google Chrome genomen...die meldde dat de Flash plugin was gecrashed....
flash & shockwave dan maar opnieuw herinstalleerd...
nu ging het beter...
28-06-2010, 11:50 door Erwtensoep
"Dus als ik het goed begrijp moet ik, als er een plug-in crasht, 45 seconden naar een bevroren browser staren voordat Firefox eindelijk eens actie onderneemt. En dat allemaal omdat 82 miljoen mensen zo nodig met een kennelijk slecht geprogrammeerde, veredelde Tamagotchi willen spelen?"

Lijkt er helaas wel op...
Maar gelukkig staat dit ook in about:config
dom.ipc.plugins.timeoutSecs
28-06-2010, 12:01 door Anoniem
in about:config is het aantal secondes aan te passen:

dom.ipc.plugins.timeoutSecs
28-06-2010, 13:27 door Anoniem
Vreemd dat dit niet tijdens de testfase duidelijk is geworden.
28-06-2010, 13:31 door Wootles
@ Erwtensoep en Anoniem

Bedankt voor de tip, heb gelijk mijn about:config aangepast.
28-06-2010, 13:43 door SirDice
Door Anoniem: Typisch een kwestie van andermans rotzooi opruimen: als de makers van FarmVille nu eens goed hadden 'geprogrammeerd' had Mozilla een belangrijke functie niet dusdanig aan hoeven te passen.
Heb jij inzicht in de code van Farmville? Waarschijnlijk niet. Waar bazeer je je dan op dat het slecht geprogrammeerd zou zijn?

Ik hoop niet dat dit een trend gaat worden...
Dus je hoopt dat het geen trend wordt dat een browser fabrikant z'n best doet om web applicaties correct te laten werken?

Door Wootles: En dat allemaal omdat 82 miljoen mensen zo nodig met een kennelijk slecht geprogrammeerde, veredelde Tamagotchi willen spelen?
Voor jou dezelfde vraag, waar bazeer je dat op?
28-06-2010, 14:14 door Anoniem
Door Wootles: Dus als ik het goed begrijp moet ik, als er een plug-in crasht, 45 seconden naar een bevroren browser staren voordat Firefox eindelijk eens actie onderneemt. En dat allemaal omdat 82 miljoen mensen zo nodig met een kennelijk slecht geprogrammeerde, veredelde Tamagotchi willen spelen?

Ik hoop toch echt dat Mozilla binnenkort een feature inbouwt waarmee ik de timeout zelf kan instellen.

Zozo, das een hoop geroep voor iemand die hoogstwaarschijnlijk de code van Farmville nooit heeft mogen aanschouwen. Wel eens aan de optie gedacht dat het ook voor een deel aan de internetsnelheid van de gebruiker kan liggen? Er zullen flink wat sprites etc worden opgehaald door Farmville.
28-06-2010, 14:32 door Anoniem
Vreemd dat dit niet tijdens de testfase duidelijk is geworden.

Misschien omdat geen van de testers een dergelijk dom spel speelt? Ik ben daar zelfs blij om.
28-06-2010, 17:21 door Anoniem
Ik heb idd nog nooit zoveel crashes meegemaakt bij het porno-kijken....

Het Orakel
28-06-2010, 19:16 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-06-2010, 20:08 door cyberpunk
Door SirDice:
Heb jij inzicht in de code van Farmville? Waarschijnlijk niet. Waar bazeer je je dan op dat het slecht geprogrammeerd zou zijn?

"Waar baseer je je op?" Heb je dat rotspel al eens proberen te spelen!? Mijn moeder en zus waren indertijd zo'n beetje verslaafd aan die domme Farmville en wat merkte ik als ze dat spel aan het spelen waren? Hun processor piekte constant naar 100%. 100%!!! Ik ben geen programmeur en heb geen inzicht in de code van Farmville, maar noem jij dat "goed programmeren" ? Een (klein) spel dat de processor constant doet pieken naar 100% waardoor de rest van de handelingen bijna ondoenbaar zijn? Nou moe...
28-06-2010, 20:15 door Maki
Mozilla kan veel slimmer zijn door de gebruiker toe te staan de hoeveelheid seconden om te wachten in te stellen in de settings. Probleem opgelost.
28-06-2010, 23:09 door Necrowizard
Door SirDice:
Door Anoniem: Typisch een kwestie van andermans rotzooi opruimen: als de makers van FarmVille nu eens goed hadden 'geprogrammeerd' had Mozilla een belangrijke functie niet dusdanig aan hoeven te passen.
Heb jij inzicht in de code van Farmville? Waarschijnlijk niet. Waar bazeer je je dan op dat het slecht geprogrammeerd zou zijn?

Uhhm.. dat baseert hij erop dat het "spel" zomaar 10+ seconden blijft hangen? De meeste flash spellen hebben gewoon een kleine loader die het spel etc inladen, met een DoEvent oid tussendoor zodat het niet lijkt of de plugin crasht totdat het spel volledig ingeladen is...
29-06-2010, 11:08 door SirDice
Door Necrowizard: Uhhm.. dat baseert hij erop dat het "spel" zomaar 10+ seconden blijft hangen?
En dat ligt niet ergens anders aan? De flash player misschien?

Maar het spel 'hangt' niet, het werkt immers. Ik heb hier scripts draaien die 10 uur lang 'hangen'. Ze 'hangen' alleen niet maar doen 10 uur lang hun werk zonder respons. En deze scripts zijn toch echt niet slecht geschreven. Tuurlijk kun je ze wel een teken van leven laten geven. Alleen kost dat meer tijd en is het script dan ineens 15 uur bezig.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.