image

SP wil energiebelasting op spam en bijlagen

woensdag 10 juni 2009, 14:12 door Redactie, 44 reacties

Als het aan de SP ligt komt er een heffing voor het versturen van spam en grote bijlagen. Tijdens een debat over energie en telecom liet SP-Kamerlid Paulus Jansen weten dat e-mail en internet energiezuiniger kunnen. Jansen zou dit willen bereiken door het versturen van spam en grote bestanden in Europees verband te belasten. Niet alleen zou het pompen van minder megabytes over het netwerk beter voor het milieu zijn, het scheelt ook een hoop ergernis, zo liet het Kamerlid weten. Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) is het met Jansen eens. Hij moet er echter niet aan denken dat Europa bepaalt hoeveel e-mail en bytes er verstuurd mogen worden.

Reacties (44)
10-06-2009, 14:29 door Anoniem
Ik vind dit net zo'n goed idee als het internet kinderporno filter dat ook door de SP bedacht is. Ik bedoel, het internet is er voor bedoeld om het beleid vanuit Den Haag uit te voeren, toch?

En e-mail belast het internet natuurlijk ook zo zwaar. Het wordt tijd dat hier actie tegen wordt ondernomen door onze politieke vertegenwoordigers. Daarvoor hebben we op ze gestemd immers! Ik weet trouwens nog wel iets waardoor het internet minder energie verspilt. De bewaarplicht vanuit Brussel afschaffen :-)
10-06-2009, 14:37 door Anoniem
HAHAHAHAHAHAA, dit is wel een hele vroege 1 april grap zeg.
Die paar emailtjes die per dag verstuurd worden tov van de terrabytes die als andere data over de lijn gaan...

Paulus Jansen ga schilderen man, je zit echt op de verkeerde plaats daar.
10-06-2009, 14:37 door ParadiseLost
Wat is die ziekelijke drang bij sommige politici toch om alles maar in de gaten te houden en te reguleren? Nu het aantal attachments dat je verstuurt. Ik dacht altijd dat politiek bedoelt was om met visie en daadkracht een land te besturen en om kaders te stellen waarbinnen alles en iedereen zo optimaal als mogelijk kan functioneren. Maar nee, we houden ons bezig met attachment grootte, waarbij natuurlijk

- Een rare verdeelsleutel komt voor snelheid van de internet connectie (glasvezel pompt lekker snel over en kost wellicht minder energie).
- Een administratie en regelbrij opgetuigd moet worden voor doorbelasting.
- Er een instantie moet zijn die een administratie bijhoudt hoe groot ieder attachment is.
- Geen rekening wordt gehouden met grote downloads via SkyDrive, YouTube, software sites als Microsoft o.i.d.
- Bedrijven nog verder op kosten worden gejaagd door dit plan. Of zijn die uitgesloten? Dan mail ik voortaan grote attachments vanuit mijn bedrijf. Het onderscheid is wat lastig vanwege het feit dat ik als ZZP'er privé- en bedrijfsdata over hetzelfde kabeltje stuur, maar daar vindt de SP wel wat op.
- ....

En dat wordt dan betaald door ons. Fijn om te weten.
10-06-2009, 14:38 door Anoniem
Ten eerste is het niet echt realistisch, succes met invoeren. Ten tweede zijn het niet zoveel megabytes. Je hoeft maar een keer een film te downloaden en je kunt weer een jaar mailen.

Nonsense dus. Waarschijnlijk mail Paulus nooit, en weet ie al helemaal niet hoe het werkt.
10-06-2009, 14:42 door Anoniem
De SP wilt zoveel, alleen....als ze de kans hebben om het te zeggen (regering vormen) dan haken ze af en lopen met hun staart tussen de benen weg. Waar ze nu zitten is het zoooooo makkelijk om dingen te roepen, maar o wee als ze moeten regeren.

My 2 ct.
10-06-2009, 14:47 door SirDice
Ik was al twintig jaar lid van de SP toen ik in 1996 in dienst kwam van onze Tweede Kamerfractie, na achttien jaar gewerkt te hebben in de bouw.
{knipperdeknip}
Ik heb na een studie aan de TU Eindhoven een groot deel van mijn leven gewerkt in de bouw en de volkshuisvesting. Dat is ook een thema dat na aan mijn hart ligt.
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/jansen_paulus_fredericus_cornelius/index.jsp

Heerlijk wanneer volslagen digibeten even gaan bepalen hoe het allemaal beter moet.... Schoenmaker blijf bij je leest.
10-06-2009, 14:57 door Anoniem
Iedereen betaald al energie belasting over het gebruik van de apparatuur.
Wat is dat daar bij de SP... hebben ze geen onderwerpen meer.
Blijf met je poten van onze eindelijk verkregen vrijheid af!!!.
Vrijheid van informatie , vrijheid van meningsuiting....
En dat houd in dat als ik betaal voor de energie om dat mogelijk te maken en dan ook nog de energie belasting betaal(das meer) ik geen SP rem er tussen wil. Ik moet gewoon SUSE en ander DVD's kunnen downloaden zonder dat er weer een zeur zit zeiken.
Ga ff wat anders doen aub.....De domheid van de politiek is met geen pen te beschrijven.
10-06-2009, 15:02 door Anoniem
En wat heeft dit eigenlijk met beveiliging te maken?
10-06-2009, 15:07 door Anoniem
Door SirDice:
Ik was al twintig jaar lid van de SP toen ik in 1996 in dienst kwam van onze Tweede Kamerfractie, na achttien jaar gewerkt te hebben in de bouw.
{knipperdeknip}
Ik heb na een studie aan de TU Eindhoven een groot deel van mijn leven gewerkt in de bouw en de volkshuisvesting. Dat is ook een thema dat na aan mijn hart ligt.
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/jansen_paulus_fredericus_cornelius/index.jsp

Heerlijk wanneer volslagen digibeten even gaan bepalen hoe het allemaal beter moet.... Schoenmaker blijf bij je leest.

Idd !

Weer een fantastisch idee geboren uit volslagen afwezigheid van kennis !
Hey Paulus, wil je bezuinigen ? ! => ... (open deurtje) ;)
10-06-2009, 15:07 door Van Hoorne
Ja hoor, links heeft weer een mogelijkheid gevonden om belasting te laten betalen. En AOW-ers mogen dan zeker nog maar de helft van de capaciteit benutten? Of mag je vanaf je 65e gewoon helemaal niet meer internetten?

En de lucht gaan we ook belasten. Hijgers moeten dan meer betalen. Nou we het daar toch over hebben, haal die sex-ongein 's nachts eens van de buis. Moet je kijken wat een energie het scheelt als die uren de zenders worden uitgeschakeld. Over mierenneuken gesproken. O, wacht, kan daar ook geen belasting op? Dan betaal je per mier in je tuin..
10-06-2009, 15:10 door Anoniem
beveiliging van onze rechten op het gebied van internet gebruik.
10-06-2009, 15:14 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
10-06-2009, 15:26 door Korund
Door Anoniem: En wat heeft dit eigenlijk met beveiliging te maken?
Niets, maar het geeft weer een lekker onderwerp om in de reacties op te kankeren. En dat werkt, zoals je ziet!
10-06-2009, 15:28 door Anoniem
Is nog veel makkelijker :P, schaf alle breedband af , ga terug naar 1200 / 1200 baud modems . wel inbel graag, KPN, dan kan de overheid meteen hun taps gebruiken . en grote bestanden heeft geen zin meer om over te pompen , want dat duurt dagen ,welicht weken.

Probleem opgelost.:)
10-06-2009, 15:35 door Anoniem
Door Carborundum:
Door Anoniem: En wat heeft dit eigenlijk met beveiliging te maken?
Niets, maar het geeft weer een lekker onderwerp om in de reacties op te kankeren. En dat werkt, zoals je ziet!

Dit heeft alles met beveiliging te maken, maar je moet wel even verder denken dan je neusje lang is, Pinokkio... ;)
Als 'security' en de integriteit van het Inet, je aan het hart ligt ... moet je dus geen SP gaan stemmen want daar mogen dit soort idioten staan blaten....

PS; Ik wil hem wel eens een belasting aanslag naar de spammers zien sturen, we (gezamenlijke ISP's) zijn nu niet eens in staat spam effectief aan te pakken, zuiver en alleen doordat internationale (politieke) afspraken ontbreken.
(Waarom verbaast mij dat niet, bij zo'n prachtige demonstratie van een bourgeois stukje onbenul en politieke arrogantie.)
10-06-2009, 15:38 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
10-06-2009, 15:41 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
10-06-2009, 15:54 door spatieman
leuk idee.
maar het is een EU wetgeving.
dus spammers buiten de EU lachen zich rot, en versturen er lekker op los.
valt die gast trouwens ook kapot te spammen met een paar miljoen spammies?
10-06-2009, 15:59 door Anoniem
En nadat bijlages bij emails verboden worden, gaan we verder met het verbieden van grote downloads.
En daarna alles maar weer met papier doen.
O nee, dat kan niet. want dan worden onze bossen vernietigd, en dan hebben we geen zuurstof meer.

Kan iemand mij vertellen wat in dit kader als groot gezien wordt?
1 MB, 10MB, nog groter?

Laat me raden, dhr. Jansen is zo'n persoon die probeert om bestanden van 100Mb per email te versturen.
10-06-2009, 16:00 door Anoniem
[qoute]SP-Kamerlid Paulus Jansen weten dat e-mail en internet energiezuiniger kunnen.[/qoute]
Annoniem weet dat meneer Paulus Jansen energiezuiniger kan leven.... Waarschijnlijk rijd meneer in een AUTO[/u] met AIRCO[/u] en als die thuis komt in zn VERWARMDE huis. Die gozer moet echt veel meer belasting gaan betalen en snel! ik hoor dat die in de avond LAMPEN[/u] (ja echt mensen... lampen!) aanzet. Wie denkt die wel dat die is? dat kan allemaal veel zuiniger!


Moraal van het verhaal: Zuiniger kan het altijd.
10-06-2009, 16:09 door Anoniem
dus.. alle ISP's, bedrijven etc. die flink wat manuren kwijt zijn aan het bestrijden van spam, mogen gewoon zo door blijven gaan, en de schatkist wordt (volgens de SP dan) gevuld met belasting gegenereerd door het versturen van spam. en voor het gemak scheren we ook nog even spammers en mensen die attachments sturen over 1 kam.

da's dus de laatste keer dat ik op de SP gestemd heb!
10-06-2009, 16:17 door Anoniem
Door Peter V:
SP-Kamerlid Paulus Jansen weten dat e-mail en internet energiezuiniger kunnen.
Straks horen we weer de zoveelste klimaatfabels die zogenaamd aan internet kunnen worden toegeschreven.

Weten die gasten überhaupt nog wat één van de hoofdredenen was om dit digitale communicatie systeem in het leven te roepen/houden ?!

Laten ze nu (eindelijk eens) hun bevolking opleiden/opvoeden en b.v. zorgen dat de mensen niet iedere powerpoint (full-colour) uitprinten, nog maar te zwijgen over het uitbannen van dat soort digitaal 'imperialistisch' 'addergebroed'.... ;)

PS: Persoonlijk snap ik niet hoe dit soort, (hoe noem je ongelofelijk brutale mensen die lak hebben aan 'bescheidenheid') ... oh ja; egotrippers, aan dit soort posities komen.
Misschien moeten we maar eens gaan denken aan een constructie die goeie ouwe Troelstra al noemde; politici door het volk laten benoemen, geen dus gastjes die zichzelf op de borst staan te kloppen en fantastisch geschikt vinden maar uitsluitend en alleen mensen met ervaring, trackrecord die, net als bij de 'lintjes', door de/een gemeenschap naar voren worden geschoven.

Ik ben zelfs nu al voorstander van een revolutie die het huidge zooitje in Den Haag vervangt door de ontvangers van een lintje.... , denk daar maar eens over na.... ;)
10-06-2009, 16:21 door Night
Hoe heeet het eigenlijk als een politiecus zinloze voorstellen lanceert?
Dat kost ook krantenpapier, en energie.

Ik trek mijn stem op de SP hierbij weer in (of kan dat niet?)
10-06-2009, 16:25 door Anoniem
Als automatiseerders is dit de uitgelezen kans om zo snel mogelijk van het onveilige en onbetrouwbare SMTP af te komen ;-)
10-06-2009, 16:35 door [Account Verwijderd]
Politiekers en IT, het wordt nooit wat. E-mail zuiniger? E-mail stelt op het Internet niks voor qua volume vergeleken met Youtube en p2p applicaties. Bende idioten toch.
10-06-2009, 17:03 door Anoniem
Today's public figures can no longer write their own speeches or books, and there is some evidence that they can't read them either. - Gore Vidal
10-06-2009, 17:52 door Anoniem
Wat een hoop reacties.... Kost vast veel energie....
10-06-2009, 18:13 door rob
Noujah... Frank Heemskerk die het er "heel erg" mee eens is, is van de PvdA.

Dacht je trouwens nu echt dat er verder mensen in de 2e kamer zitten die meer clue hebben? Denk het niet...

Ik vind het eigenlijk wel grappig bedacht...
10-06-2009, 18:47 door Anoniem
Omdat mailservers de hele dag de klok rond bezig zijn met het weren van spam, kunnen zij niet in energiebesparingsmodus springen. In die zin kost spam wel degelijk energie. Maar een eventuele extra energieheffing treft alleen gewone mensen en bedrijven. Spammers spammen veelal van buiten Europa en vallen dus buiten schot.
10-06-2009, 19:19 door cjkos
Is de SP in dienst van TNT? Als er belasting geheven wordt over een bijlage dan slaat dat toch nergens op? De mail is nog altijd groener dan papieren post (=papier, inkt, schadelijke gassen, enveloppen of pakketjes, postzegelpapier en lijm, het vervoer met vrachtwagen). Ik durf te wedden dat er mensen zijn die weer ouderwets post gaan sturen als die bijlagen geld gaan kosten. Lekker milieu vriendelijk.
10-06-2009, 21:36 door Anoniem
Ik zou zeggen - belasting heffen bij mensen die geen NEE NEE sticker op hun brievenbus hebben geplakt
10-06-2009, 22:56 door Anoniem
optie: zeker alles weer via de normale post doen en niks meer digitaal?
ik zou zeggen; ga met de tijd mee
10-06-2009, 23:17 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-06-2009, 06:47 door Anoniem
Door SirDice:
Ik was al twintig jaar lid van de SP toen ik in 1996 in dienst kwam van onze Tweede Kamerfractie, na achttien jaar gewerkt te hebben in de bouw.
{knipperdeknip}
Ik heb na een studie aan de TU Eindhoven een groot deel van mijn leven gewerkt in de bouw en de volkshuisvesting. Dat is ook een thema dat na aan mijn hart ligt.
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/jansen_paulus_fredericus_cornelius/index.jsp

Heerlijk wanneer volslagen digibeten even gaan bepalen hoe het allemaal beter moet.... Schoenmaker blijf bij je leest.

Aha, dus alleen als je ergens voor gestudeerd hebt, dan heb je ergens verstand van. Dat papiertje geeft namelijk aan wat je kunt en hoe goed je bent, want alleen papier en papier alleen geeft aan wat je kwaliteiten zijn.
11-06-2009, 06:52 door Anoniem
Aangezien spam 90% van het e-mail verkeer uitmaakt, is dit op zich een goed idee wat spam betreft, de grote bijlagen daar ben ik het mee oneens.
Maar ja, dat zal er wel weer niet doorkomen, want de rechtse kerk ziet dit meteen als een beperking van vrijheid e.d., wat het niet is dus.
Waarom is het geen beperking van vrijheid, je bent namelijk niet verplicht spam te versturen, dat is een eigen keuze en dus de vrijheid die je hebt.

Tja,als je bij de rechtse kerk hoort is blijlbaar iets wat van de SP komt altijd een aanval op vrijheid, fatsoenlijk lezen of denken hoort er dan niet meer bij als ik alle reacties doorlees.
11-06-2009, 09:21 door rob
Door Anoniem: Aangezien spam 90% van het e-mail verkeer uitmaakt, is dit op zich een goed idee wat spam betreft, de grote bijlagen daar ben ik het mee oneens.
Maar ja, dat zal er wel weer niet doorkomen, want de rechtse kerk ziet dit meteen als een beperking van vrijheid e.d., wat het niet is dus.
Waarom is het geen beperking van vrijheid, je bent namelijk niet verplicht spam te versturen, dat is een eigen keuze en dus de vrijheid die je hebt.

Tja,als je bij de rechtse kerk hoort is blijlbaar iets wat van de SP komt altijd een aanval op vrijheid, fatsoenlijk lezen of denken hoort er dan niet meer bij als ik alle reacties doorlees.

Ik ben zelf lid van de SP, en stem al op de SP sinds de bijna 10 jaar dat ik stemgerechtigd ben. Alleen klopt dit voorstel technisch niet. Het heeft eigenlijk niet zoveel zin om serieus te gaan nadenken erover. Ten eerste: spam is zowieso al verboden in Nederland. De spam word op ontraceerbare manier massaal verstuurd, vanaf bijv. botnets waar duizenden zoniet honderdduizenden virus-geinfecteerde systemen deel van uit maken.

Zeker zou het een hele grote energiebesparing zijn als men de spam kan terugdringen. Aangezien zo'n 90% van de e-mail spam is, zou je veel minder mailserver capaciteit nodig hebben, als er helemaal geen spam was: Dan zou je aan twee low-end systemen genoeg hebben om een flink groot domein van e-mail te voorzien. Maar het is juist door het spam probleem, dat je tegenwoordig al een heel zware server nodig hebt, om genoeg rekenkracht te hebben voor het scannen op spam en virussen.

De reacties vind ik zelf wel overdreven. Het is wel een domme uitspraak van deze minister, maar kennelijk neemt de hele kamer het wel serieus, dus de andere kamerleden zijn net zo digibeet. Ik heb ook de indruk dat dit niet een serieus voorstel was, maar meer een gedachtegang.
11-06-2009, 10:31 door Preddie
wat een hersenloze koeien zitten er toch binnen de SP .....
11-06-2009, 11:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-06-2009, 12:10 door Anoniem
Door rob:
Zeker zou het een hele grote energiebesparing zijn als men de spam kan terugdringen. Aangezien zo'n 90% van de e-mail spam is, zou je veel minder mailserver capaciteit nodig hebben, als er helemaal geen spam was: Dan zou je aan twee low-end systemen genoeg hebben om een flink groot domein van e-mail te voorzien. Maar het is juist door het spam probleem, dat je tegenwoordig al een heel zware server nodig hebt, om genoeg rekenkracht te hebben voor het scannen op spam en virussen.
De gekozen software en de gekozen methoden om spam en virussen tegen te gaan zijn mede bepalend voor benodigde rekenkracht / verwerkingscapaciteit van de servers en dus voor het energieverbruik.
11-06-2009, 18:24 door SirDice
Door Anoniem:
Door SirDice:
Ik was al twintig jaar lid van de SP toen ik in 1996 in dienst kwam van onze Tweede Kamerfractie, na achttien jaar gewerkt te hebben in de bouw.
{knipperdeknip}
Ik heb na een studie aan de TU Eindhoven een groot deel van mijn leven gewerkt in de bouw en de volkshuisvesting. Dat is ook een thema dat na aan mijn hart ligt.
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/jansen_paulus_fredericus_cornelius/index.jsp

Heerlijk wanneer volslagen digibeten even gaan bepalen hoe het allemaal beter moet.... Schoenmaker blijf bij je leest.

Aha, dus alleen als je ergens voor gestudeerd hebt, dan heb je ergens verstand van. Dat papiertje geeft namelijk aan wat je kunt en hoe goed je bent, want alleen papier en papier alleen geeft aan wat je kwaliteiten zijn.
Sorry hoor maar ik ga een stukadoor ook niet uitleggen hoe hij moet stucen. Of hoe een bouwvakker een muurtje moet bouwen. Ik kijk wel uit, zo'n vakman weet dat veel beter.

Een paar jaar geleden (millennium, euro conversie) waren ICT'ers niet aan te slepen. Slagers en bouwvakkers werden omgeschoold om die tekorten aan te vullen. Gek genoeg zijn er niet zo heel veel van die mensen meer werkzaam in de IT.
12-06-2009, 04:37 door Anoniem
Door SirDice:

Een paar jaar geleden (millennium, euro conversie) waren ICT'ers niet aan te slepen. Slagers en bouwvakkers werden omgeschoold om die tekorten aan te vullen. Gek genoeg zijn er niet zo heel veel van die mensen meer werkzaam in de IT.
Die hebben dus een omscholingspapiertje. Dus wat wil je daarmee zeggen? Dat het gros niet in hart en nieren geïnteresseerd is in IT?. Dat ben ik ook niet.
12-06-2009, 10:44 door Anoniem
Door Peter V:
Als het aan de SP ligt komt er een heffing voor het versturen van spam en grote bijlagen
Het zoveelste domme plannetje van de Haagse politiek: als iemand nu slim is gaat ie een grote bijlage in stukken knippen en verzenden. Dan hoeft er dus geen belasting te worden betaald.
een heffing op spam is zo gek nog niet, vind ik, als de grote spammers dan niet betalen gewoon afsluiten/blokkeren, weg spam :)
maar of zoiets ook echt haalbaar is in de praktijk? ik zie het ook niet echt zitten...
12-06-2009, 14:28 door Anoniem
Belasting op het versturen van SPAM? Dat is net zo raar als belasting op verkoop van gestolen auto's.

SP wake up! SPAM is verboden in Nederland: https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/wettelijkverbod.asp
15-06-2009, 19:01 door Anoniem
grote bijlagen zijn slecht voor het milieu? tuurlijk! dan ben ik sinterklaas!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.