Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Valse e-mails ABN AMRO in omloop

23-04-2010, 01:27 door Rubbertje, 36 reacties
Nadat ik mij had ingelogd op www.abnamro.nl kreeg ik de volgende mededeling:

"Internetcriminelen hebben e-mails verstuurd met ABN AMRO als afzender. In de e-mails wordt de ontvanger gevraagd om via een link naar de website van de bank te gaan om daar bijvoorbeeld creditcardgegevens, tincodes voor telefonisch bankieren, pincodes, inloggegevens voor Internet Bankieren en adresgegevens in te geven. Het gaat hier om nepwebsites die erg op de website van ABN AMRO lijken. Deze manier van internetcriminaliteit staat bekend als 'phishing'."
Reacties (36)
23-04-2010, 07:59 door Anoniem
Ik krijg nu geen bijzonderheden te zien als ik op www.abnamro.nl kijk.
23-04-2010, 08:45 door Rubbertje
Door Anoniem: Ik krijg nu geen bijzonderheden te zien als ik op www.abnamro.nl kijk.
Die melding krijg je te zien nadat je bent ingelogd.
23-04-2010, 09:34 door Anoniem
Door Anoniem: Ik krijg nu geen bijzonderheden te zien als ik op www.abnamro.nl kijk.
Gewoon op veilihied of veilig internet bankieren klikken... http://www.abnamro.nl/nl/overabnamro/actueel.html
24-04-2010, 13:07 door Rubbertje
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik krijg nu geen bijzonderheden te zien als ik op www.abnamro.nl kijk.
Gewoon op veilihied of veilig internet bankieren klikken... http://www.abnamro.nl/nl/overabnamro/actueel.html
Jullie wijken helemaal van het onderwerp af. Je hoeft nergens op te klikken. Ik kreeg die mededeling gelijk nadat ik was ingelogd. Punt uit. Het was gewoon ter kennisgeving.
24-04-2010, 13:37 door D0rus
Ik krijg datzelfde bericht ook als ik inlog. Staat netjes op de mededelingen pagina als je inlogt, niet te missen.

De link bij de melding verwijst trouwens naar https://www.abnamro.nl/nl/overabnamro/veiligheid.html

Ik vraag mij trouwens af wat je op zo'n phissing site zou kunnen invullen, zouden ze je vragen 4x achter elkaar een e.dentifier code op te geven zodat ze geld over kunnen maken?
25-04-2010, 13:03 door Anoniem
Door D0rus:
...
Ik vraag mij trouwens af wat je op zo'n phissing site zou kunnen invullen, zouden ze je vragen 4x achter elkaar een e.dentifier code op te geven zodat ze geld over kunnen maken?

Ze vragen om reknr, pasnr, een inlogcode, geboortedatum, adres, telefoonnummer en ook je pincode.
Wat ze nu met die pincode willen snap ik niet, zonder pasje kun je toch niets.

Er zit ook een leuke besturingspagina achter (beetje spelen met de URL) en dan krijg je een soort dashboard waar je allemaal dingen aan en uit kunt zetten. Je kunt ook nieuwe software installeren en je kun hem verwijderen. Je kunt dit allemaal zien, alleen om echt iets te doen moet je anders ingelogd zijn (lijkt het).
25-08-2010, 00:45 door Anoniem
Nu komt er ook een mailtje met de waarschuwing: "abn-amro vervalste e-mails in omloop". volgens mij is dit ook een spam.
04-09-2010, 21:10 door Anoniem
Hier is zo'n bericht:
Aan Onderwerp Van Ontvangen Grootte Categorieën Gemaakt Contactpersonen Verzonden CC
ABN AMRO Alerts - update uw account informatie ABN AMRO Bank N.V. 20:52 11 kB za 4-9-2010 20:59 18:45
Geachte klant,
Door een voortdurende verbetering van onze systemen, hebben we gemerkt fouten in het login
details van sommige van onze klanten die u toevallig een van hen. Dit zou een mogelijke fout
wordt gemaakt doordat updates in onze database.

Wij echter excuses voor het eventuele ongemak dat dit veroorzaakt zou je, met het oog op
Bescherm uw account, bent u verplicht om uw account informatie te verifiëren.

Om uw account details, klik op de link hieronder.
https://www.abnamro.nl/nl/logon/update/identification.009
Customer Service
© 2007 - 2010 ABN AMRO
13-10-2010, 11:41 door OmroepMax
Omroep Max zoekt contact met gedupeerden van phishing. In het consumententelevisieprogramma 'Meldpunt!' besteden we aandacht aan betalingsverkeer via internet en de risico's daarvan. Bent u door phishing benadeeld doordat ongewild geld van uw rekening is afgeschreven? Durft u hierover op tv te vertellen om zodoende anderen hiervoor te behoeden? Mail dan met: meldpunt@omroepmax.nl

Redactie 'Meldpunt!'
Omroep Max
13-10-2010, 23:36 door Rubbertje
Door OmroepMax: Omroep Max zoekt contact met gedupeerden van phishing. In het consumententelevisieprogramma 'Meldpunt!' besteden we aandacht aan betalingsverkeer via internet en de risico's daarvan. Bent u door phishing benadeeld doordat ongewild geld van uw rekening is afgeschreven? Durft u hierover op tv te vertellen om zodoende anderen hiervoor te behoeden? Mail dan met: meldpunt@omroepmax.nl

Redactie 'Meldpunt!'
Omroep Max
U kunt dan beter zelf een topic starten met de oproep. Een geringe kans dat iemand deze oproep als reactie op deze topic oppikt.
14-10-2010, 00:48 door Rene V
Door Anoniem: Hier is zo'n bericht:
Aan Onderwerp Van Ontvangen Grootte Categorieën Gemaakt Contactpersonen Verzonden CC
ABN AMRO Alerts - update uw account informatie ABN AMRO Bank N.V. 20:52 11 kB za 4-9-2010 20:59 18:45
Geachte klant,
Door een voortdurende verbetering van onze systemen, hebben we gemerkt fouten in het login
details van sommige van onze klanten die u toevallig een van hen. Dit zou een mogelijke fout
wordt gemaakt doordat updates in onze database.

Wij echter excuses voor het eventuele ongemak dat dit veroorzaakt zou je, met het oog op
Bescherm uw account, bent u verplicht om uw account informatie te verifiëren.

Om uw account details, klik op de link hieronder.
https://www.abnamro.nl/nl/logon/update/identification.009
Customer Service
© 2007 - 2010 ABN AMRO

Google translation ftw! :-)
14-10-2010, 00:51 door Rubbertje
Door René V:
Door Anoniem: Hier is zo'n bericht:
Aan Onderwerp Van Ontvangen Grootte Categorieën Gemaakt Contactpersonen Verzonden CC
ABN AMRO Alerts - update uw account informatie ABN AMRO Bank N.V. 20:52 11 kB za 4-9-2010 20:59 18:45
Geachte klant,
Door een voortdurende verbetering van onze systemen, hebben we gemerkt fouten in het login
details van sommige van onze klanten die u toevallig een van hen. Dit zou een mogelijke fout
wordt gemaakt doordat updates in onze database.

Wij echter excuses voor het eventuele ongemak dat dit veroorzaakt zou je, met het oog op
Bescherm uw account, bent u verplicht om uw account informatie te verifiëren.

Om uw account details, klik op de link hieronder.
https://www.abnamro.nl/nl/logon/update/identification.009
Customer Service
© 2007 - 2010 ABN AMRO

Google translation ftw! :-)
Peter, de Topic is van een half jaar geleden ;)
14-10-2010, 13:19 door Rene V
Door Bastos:
Door René V:
Door Anoniem: Hier is zo'n bericht:
Aan Onderwerp Van Ontvangen Grootte Categorieën Gemaakt Contactpersonen Verzonden CC
ABN AMRO Alerts - update uw account informatie ABN AMRO Bank N.V. 20:52 11 kB za 4-9-2010 20:59 18:45
Geachte klant,
Door een voortdurende verbetering van onze systemen, hebben we gemerkt fouten in het login
details van sommige van onze klanten die u toevallig een van hen. Dit zou een mogelijke fout
wordt gemaakt doordat updates in onze database.

Wij echter excuses voor het eventuele ongemak dat dit veroorzaakt zou je, met het oog op
Bescherm uw account, bent u verplicht om uw account informatie te verifiëren.

Om uw account details, klik op de link hieronder.
https://www.abnamro.nl/nl/logon/update/identification.009
Customer Service
© 2007 - 2010 ABN AMRO

Google translation ftw! :-)
Peter, de Topic is van een half jaar geleden ;)

Peter? Nee, dat ben ik niet, terwijl je mij quote. Het topic mag dan van een half jaar geleden zijn, de reactie van anoniem die ik had gequote was dat niet. Die is anderhalf maand oud. Bovendien wilde ik er eigenlijk mee zeggen dat het nogal makkelijk is om scam mailtjes ertussenuit te pikken, vooral als het gebruik van de NL taal zo bereoerd is.
14-10-2010, 13:25 door Rubbertje
Door René V:
Door Bastos:
Door René V:
Door Anoniem: Hier is zo'n bericht:
Aan Onderwerp Van Ontvangen Grootte Categorieën Gemaakt Contactpersonen Verzonden CC
ABN AMRO Alerts - update uw account informatie ABN AMRO Bank N.V. 20:52 11 kB za 4-9-2010 20:59 18:45
Geachte klant,
Door een voortdurende verbetering van onze systemen, hebben we gemerkt fouten in het login
details van sommige van onze klanten die u toevallig een van hen. Dit zou een mogelijke fout
wordt gemaakt doordat updates in onze database.

Wij echter excuses voor het eventuele ongemak dat dit veroorzaakt zou je, met het oog op
Bescherm uw account, bent u verplicht om uw account informatie te verifiëren.

Om uw account details, klik op de link hieronder.
https://www.abnamro.nl/nl/logon/update/identification.009
Customer Service
© 2007 - 2010 ABN AMRO

Google translation ftw! :-)
Peter, de Topic is van een half jaar geleden ;)

Peter? Nee, dat ben ik niet, terwijl je mij quote. Het topic mag dan van een half jaar geleden zijn, de reactie van anoniem die ik had gequote was dat niet. Die is anderhalf maand oud. Bovendien wilde ik er eigenlijk mee zeggen dat het nogal makkelijk is om scam mailtjes ertussenuit te pikken, vooral als het gebruik van de NL taal zo bereoerd is.
Sorry, ik bedoelde René ;)
14-10-2010, 18:14 door Rene V
Door Bastos:
Sorry, ik bedoelde René ;)


Hahaha.. groot verschil tussen die V's hoor! ;-) :P
21-10-2010, 16:45 door Anoniem
Tja, die vertaal machines schort (gelukkig) nogal veel aan. Phising, spam etc...! Blijf altijd alert en waakzaam klik nooit op de linkjes. Een bank zal nooit zulke mail sturen en uberhaupt al nooit tenzij u een afspraak heeft gemaakt en weet dat u mail van een medewerk(st)er verwacht. U kent dan de inhoud ook vooraf.
25-10-2010, 17:19 door Anoniem
radarhttp://www.eloforras.hu/e107_plugins/forum/languages/English/identification.007.php

is een spook site
15-11-2010, 12:11 door Anoniem
Ik krijg vier keer per week dit soort Mails van ABN AMRO.
Nou heb ik die bank gelukkig niet! Dat scheelt weer,maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen de link gaan openen.
Weet iemand hoe ik van die mails afkom? Ik stuur ze ook wel eens terug naar afzender en schrijf er bij dat ze op moeten houden!!
15-11-2010, 15:50 door Anoniem
"Ik stuur ze ook wel eens terug naar afzender en schrijf er bij dat ze op moeten houden !!".

Goh, dat is nog eens een goed idee, dat ik daar zelf al niet veel eerder op ben gekomen.
en ?? Houden ze er ook mee op, als je het ze vraagt ???
15-11-2010, 17:27 door Rubbertje
Door Anoniem: Ik krijg vier keer per week dit soort Mails van ABN AMRO.
Nou heb ik die bank gelukkig niet! Dat scheelt weer,maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen de link gaan openen.
Weet iemand hoe ik van die mails afkom? Ik stuur ze ook wel eens terug naar afzender en schrijf er bij dat ze op moeten houden!!
Je kunt deze mails tegenhouden door je spamfilter dusdanig af te stellen dat hij alleen mail doorlaat van de afzenders die je kent. Het slechtste wat je kunt doen is replyen op spam. De spammer weet dan dat dat email adres in gebruik is. Dus nooit op reageren en de afzender op de blocklijst zetten.
15-11-2010, 20:45 door Anoniem
Ik kreeg er de afgelopen dagen weer een paar met een zo mogelijk nog hilarischer tekst:

From: ABN AMRO Bank <customerservices@server4274.abc.com>
Date: 15 november 2010 15:11:11 GMT+01:00
To: <snip>
Subject: 1 nieuw beveiliging bericht Alert!


?Je hebt 1 nieuw beveiliging bericht Alert!

Wij raden u sterk moet Log in op uw account en het probleem oplossen.

http://www.<somewhere>.hu/amb.html

Doet u dit niet zal leiden tot uw account is geschorst of gedeactiveerd.

Bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet

ABN AMRO Bank N.V.
16-11-2010, 07:49 door Anoniem
Had deze ook 3 keer afgelopen weekend. alle links leverden echter een 404 op. Blijkbaar had iemand dus al actie ondernomen. Ik heb ze daarom ook maar niet bij PhishTank gerapporteerd.
16-11-2010, 11:39 door Anoniem
Ook ik krijg dit soort rommel in mijn mailbox, maar je moet wel erg naief zijn als je uit zo'n mail op een link klikt zonder eerst goed te kijken waar de link eigenlijk naar verwijst.

Verder is het goed te weten dat de ABN-AMRO *nooit* zulk soort emails verstuurd, dus kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat dit soort mailtjes bij voorbaat onzin zijn en dus zo de prullenbak inkunnen.

Ergo: Negeer dit soort mailtjes.
16-11-2010, 13:25 door Anoniem
Als iedereen dat zou doen, prima. Zolang dat echter niet gebeurt, kies ik er voor om ze te rapporteren (meestal hier, bij PhishTank en de betreffende bank). Hopelijk helpt dat de wat minder snuggere mensen te beschermen. Lijkt me gewoon mijn burgerplicht.
16-11-2010, 16:58 door Erwin Maas
Ik probeer in te loggen op ABN AMRO om een rekeningetje te betalen, maar de inlogfunctie werkt niet, kom later terug zeggen ze.
Volgens mij dikke stress daar momenteel...

De laatste tijd trouwens heel vaak storing op deze bank, ondanks de 32.000.000.000 van de Nederlandse staat kunnen ze de zaak nog niet echt op poten krijgen daar
27-12-2010, 10:50 door Anoniem
Ik ontving onlangs onderstaande email, op het oog afkomstig van de ABNAMRO


Geachte klant,

Onze administratie blijkt dat uw online sessie is geblokkeerd als gevolg van de volgende reden.

(1) Log On pogingen met ongeldige informatie zoals uw rekeningnummer, pasnummer en UW PIN .

(2) Onvoldoende Update over uw ABN AMRO online account..

We raden u aan uw ABN AMRO Online account onmiddellijk te herstellen, om te voorkomen dat de definitieve uitschakeling van uw account.

Klik op de link hieronder om uw ABN AMRO Online-account te herstellen.

Restore Your Abn Account


Thank you for using ABN AMRO Internet Bankieren.
28-12-2010, 12:12 door Anoniem
Ik heb deze mail ook gehad, erg misleidend! Waarom waarschuwt men dit niet op de hoofdpagina lijkt me aanzienlijk belangrijker dan een of ander msn ding wat 1000x per jaar voorbij komt !!!
11-02-2011, 19:34 door Anoniem
Er is er weer een van Rabobank_Alerts@rabobank.nl
LEt op het achterlijke taalgebruik..........

Geachte klant,

Wij zijn niet in staat om uw account te verifiëren. Klik hier om rekening te verifiëren.

Opmerking: u zult wel sneller gecontacteerd worden door een onder ons administratief personeel om je internet bankieren CODE RECTIFICEREN IN-VLINE MET ONZE GEUPGRADE software en nieuwe VEILIGHEIDSMAATREGELEN ... Bedankt voor je begrip en medewerking ALS WIJ BLIJVEN BIJ UW DIENST.

Customer Service.
2011 Rabobank Nederlands (NL)
30-03-2011, 00:25 door Anoniem
Ik krijg die mailtjes ook. Van Rabobank_Alerts@rabobank.nl
Vandaag, 29 maart 2011:

Onze gewaardeerde klant,
Je hebt 1 ongelezen beveiligd Alert!

Klik hier om het probleem op te lossen

Bedankt dat je ons helpt om je te beschermen.

Groet,
Rabo internetbankieren
21-11-2011, 09:29 door Anoniem
Valse email:

Geachte klant,

Toegang tot uw account is momenteel niet beschikbaar .

Klik op de onderstaande link om uw account te herstellen.
RESTORE uw account te openen. .

Dank u.
Customer Service
ABN AMRO

phishing link:http://hirekilts .co.uk/wp-content/themes/awake/lib/functions/update.php
08-12-2011, 23:39 door Anoniem
Heb toegang tot Uitstelde

Om uw rekeningen te beschermen, stellen wij automatisch uw online toegang uit wanneer uw boomstronk in details
verkeerd enkele tijden is binnengegaan.

Om terug in de dienst te worden, kunt u uw details vlug en gemakkelijk resetten met ons online resetproces -
klik Slechts het '' ga verder'' knoop beneden.

Uitgesteld IDENTIFICATIE Nummer: PP-538-439-674

Continue

Dank u voor bankwezen met ABN AMRO Bank.
Met vriendelijke groeten,
Klantenservice
ABN AMRO Plc.
20-12-2011, 14:40 door Anoniem
Ik kreeg op 19 december ook mail van ABN AMRO waarin mij werd meegedeeld dat mijn internetbankieren toegang is geschorst. Ik zou sowieso nooit op dit soort bankmails reageren, maar aangezien ik geen rekening heb bij deze bank vond ik het wel bijzonder. En dan ook nog van de afdeling Fraude preventie eenheid, ha ha. Daar trap je toch echt niet meer in. Hoe zouden ze aan mijn mail adres zijn gekomen ?


onderwerp Access Suspended

Geachte klant,

Uw ABN AMRO internetbankieren toegang is geschorst.

Om te herstellen van uw account, klik op de koppeling Doorgaan onderaan. Dit brengt u naar de ABN AMRO personal banking website waar kunt u opnieuw activeren uw

BLIJVEN

-------------------------

Onze excuses voor het eventuele ongemak dat deze actie kan hebben veroorzaakt.

Groeten,
ABN AMRO Bank.
-family:Times New Roman;font-size:12pt;font-style:normal;font-variant:normal;font-weight:normal;letter-spacing:normal;line-height:normal;orphans:2;text-indent:0px;text-transform:none;white-space:normal;widows:2;word-spacing:0px;background-color:rgb(255, 255, 255)">

Bedankt voor uw medewerking. Fraude preventie eenheid
Legal Advisor ABN AMRO Bank NL.

Neem antwoord niet op deze e-mail. Mail gestuurd naar dit adres kan niet worden beantwoord.
ABN AMRO BANK E-ID # 1009
20-12-2011, 19:21 door SLight
Ook de mail als phishing mail gemarkeerd en de link bij Google, Microsoft, Mozilla gerapporteert?
14-10-2012, 11:42 door Anoniem
nog steeds komen er dagelijks e-mails van de ABN AMRO binnen die er op attent maken, dat de rekening bij de ABN AMRO getroffen is door cyberaanvallen en dat daarom de rekening moet worden gecleand. Er wordt dan gevraagd om toegangscode e.d. Pas dus op met dit soort mails en stuur ze door naar valse-email@ing.nl
Tom
13-10-2012
14-10-2012, 14:52 door yobi
Waarom moet ik valse e-mail van ABN AMRO naar de ing sturen?
14-10-2012, 14:59 door yobi
Moderne aanvallen vinden overigens in de browser plaats (dll van de browser aangepast). Voor de klant is er geen verschil waar te nemen. De communicatie met de server is hetzelfde. Ook het slotje en de groene balk worden getoond! In de achtergrond gebeurd echter een extra boeking.

Advies: Controleer bij een TAN via SMS het bedrag (staat ook ergens in de SMS). Controleer bij de Rabo het bedrag in het controlegetal (volgens mij verborgen in het tweede getal). Kijk of er vreemde zaken gebeuren zoals het invullen van een extra TAN-code of het vastlopen (lang wachten) op de internetpagina.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.