De bedrijven die bodyscanners aan Amerikaanse vliegvelden leveren, hebben de afgelopen vijf jaar tientallen miljoenen dollars aan lobbyen uitgegeven om het congres en overheidsinstanties te beïnvloeden. Dat blijkt uit cijfers van het Center for Responsive Politics. L-3 Communications, dat ook bodyscanners aan Schiphol levert, gaf in de eerste negen maanden van dit jaar 4,3 miljoen dollar uit om beleidsmakers te beïnvloeden. Meer dan een verdubbeling ten opzichte van de 2,1 miljoen dollar in 2005. L-3 Communications heeft inmiddels voor 40 miljoen dollar aan bodyscanners aan Amerikaanse vliegvelden verkocht. De lobbykosten van het bedrijf kwamen zowel in 2008 als 2009 ruim boven de vijf miljoen dollar uit.
Ook Rapiscan Systems zag de uitgaven aan lobbyen stijgen. Ging het in 2005 nog om 80.000 dollar, inmiddels staat de teller al op ruim 270.000 dollar. Het bedrijf kwam onder vuur te liggen omdat het Michael Chertoff inhuurde, de voormalige minister van Homeland Security. Chertoff is altijd een groot voorstander van de bodyscanner geweest. De Amerikaanse overheid heeft al ruim 40 miljoen dollar aan Rapiscan betaald voor het plaatsen van bodyscanners.
Onlangs liet een Amerikaanse professor nog weten dat de kans om kanker door een bodyscanner te krijgen net zo groot is als het opblazen van een vliegtuig door een terrorist.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.